تاریخ : 1396,جمعه 01 ارديبهشت19:54
کد خبر : 233177 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

پشت پرده مصوبه جنجالی کمیسیون بررسی تبلیغات؛

«عدم پخش زنده مناظره‌ها» پیشنهاد چه کسی بود؟

دومین جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری که دیروز پنج‌شنبه به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار شد، مصوبه‌ای غیرمنتظره در خود گنجانده بود که با واکنش‌های مختلف چهره‌های سیاسی مواجه شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: دومین جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، مصوبه‌ای غیرمنتظره در پی داشت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دومین جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری که دیروز پنج‌شنبه به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار شد، مصوبه‌ای غیرمنتظره در پی داشت. در این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور، علی‌عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، مسئولان ستاد انتخابات کشور و نماینده ناظر شورای نگهبان برگزار شد، مقرر شد، مناظرات تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به‌صورت زنده پخش نشود!

*** مصوبه جنجالی پیشنهاد چه کسی بود؟
خبرگزاری تسنیم مدعی شده است در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، عدم پخش مناظرات تلویزیونی به‌پیشنهاد عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور صورت گرفته و سپس این پیشنهاد به رأی گذاشته شده است. هر چند اعضای دولت معتقدند در جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، آنها در اقلیت بوده‌اند با این حال رئیس سازمان صدا و سیما در این خصوص اعلام کرد: با وجود اصرار رسانه ملی برای پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی متاسفانه کمیسیون تبلیغات انتخابات در جلسه خود به ریاست وزیر کشور با این پیشنهاد مخالفت و پخش غیرزنده مناظره‌ها را تصویب کرد.

*** گاف توئیتری حسین فریدون
یکی از مهمترین ادله‌ای که صحت عبارت فوق را تقویت می‌کند، توئیت حسین فریدون برادر رئیس جمهور است. وی صبح امروز جمعه در توئیتر خود نوشت: «مناظره زنده احتمال مشکلات امنیتی انتخابات را چند برابر می کند تصمیم هیئت نظارت بر انتخابات بسیار خردمندانه است.»

البته حسین فریدون ساعتی بعد توئیتی را که در تایید حذف مناظرات زنده تلویزیونی منتشر کرده بود را حذف کرد!

*** علت اصرار دولت بر حذف مناظره زنده
مصوبه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات مبنی بر عدم پخش زنده مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری دوازدهم، با واکنش چهره های مختلف سیاسی مواجه شد. حجم انتقادات آنقدر بالا گرفت که نهایتا حسن روحانی رئیس جمهور در پیام توئیتری چنین نوشت: «ارزش انتخابات به انتخاب آزادانه و آگاهانه است. من حامی آزادترین شیوه ها هستم»

نکته مهم این است که حامیان رسانه‌ای دولت یازدهم هراس زیادی از روبرو شدن مستقیم رئیس‌جمهور با مردم دارند.

لازم به ذکر است، یکی از اعضای این کمیسیون اعلام کرد که با توجه به درخواست همه نامزدهای تأیید صلاحیت شده مبنی بر پخش زنده مناظرات، این موضوع مجددا در دستور کار کمیسیون نظارت برتبلیغات انتخابات قرار خواهد گرفت.

*** همه واکنش‌ها به مصوبه جنجالی
در ادامه واکنش چهره‌های مختلف سیاسی درباره حذف مناظرات زنده تلویزیونی آمده است.

رئیسی: پخش مناظره زنده حق مردم است
حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در واکنش به عدم پخش زنده مناظره های انتخاباتی گفت: اینجانب از مناظره زنده به عنوان یکی از راه‌های شناخت در افکار عمومی استقبال می‌کنم و این را حق مردم بزرگوار و هوشمند کشورمان  می‌دانم.

وی ادامه داد: مردم باید بتوانند از طریق رسانه ملی به صورت زنده شاهد مناظره رقبا در محیطی عادلانه بر مبنای رعایت اصول اخلاق اسلامی باشند.

کاتب: شورای نظارت بر صدا و سیما پیگیر پخش زنده مناظره های انتخاباتی
غلامرضا کاتب در واکنش به لغو پخش زنده تلویزیونی مناظره های انتخاباتی اظهارداشت: نمی خواهیم مناظره های انتخاباتی زنده نباشد چراکه باید برای مردم جاذبه داشته باشد و نامزدها نیز بتوانند بسیار شفاف با مردم صحبت کنند و نظرات خود را در باره اداره کشور با آن ها در میان بگذارند.

وی تاکید کرد:انتظار این است که حتما مناظره های انتخاباتی به صورت زنده برگزار شود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع عدم پخش زنده مناظره های تلویزیونی  در کمیته تبلیغات ستاد انتخابات هنوز قطعی نیست و ما نیز این مسئله را از طریق شورای نظارت بر صداوسیما پیگیری خواهیم کرد که حتما به صورت زنده برگزار شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: انتطار مردم پخش زنده مناظره هاست که موجب جاذبه و شفافیت بیشتر در گفتمان می  شود و خود نامزدها نیز علاقه مند هستند که این مناظره ها به صورت زنده پخش شود و نه به صورت ضبط شده.

خطیب جمعه تهران: با دیدن مناظرات مردم می توانند با بصریت بیشتر اقدام کنند
آیت الله موحدی کرمانی خطیب نماز جمعه این هفته تهران در بخشی از خطبه دوم با تاکید بر ضرورت افزایش بصیرت مردم برای انتخاب اصلح در انتخابات اظهار کرد: با دیدن مناظرات انتخاباتی و شنیدن سخنان  کاندیداها مردم می توانند بررسی های لازم را انجام داده و با بصیرت بیشتر اقدام به انتخاب کنند.

میرسلیم: برای حضور در مناظره زنده لحظه شماری می کنم
سید مصطفی میرسلیم در واکنش به خبر عدم پخش زنده مناظره‌ها گفت: نباید حق آگاهی مردم از عکس العمل های حقیقی نامزدها گرفته شود.

وی افزود: این حق مردم است که بتوانند با شناخت کامل نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در اعتراض به این حرکت گفت: جلوه آرایی برای این که چهره واقعی نامزدها مشخص نشود، خلاف حق شهروندی مردم است.

وی در پایان گفت: بنده برای حضور در پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی نه تنها آماده‌ام، بلکه لحظه شماری می‌کنم.

تأکید قالیباف بر نقش مناظره های زنده در آگاه سازی مردم
محمد باقر قالیباف داوطلب انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در حاشیه همایش شهدای مدافع حرم کرمانشاه به لغو  برنامه زنده مناظرات انتخاباتی اعتراض کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد مناظره‌های زنده و افزایش میزان مشارکت مردم، برگزاری آنها را ضرورتی برای آگاه‌سازی عمومی از برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی دانست.

قالیباف با تکرار انتقاد خود از لغو زنده بودن برنامه مناظره‌ها از کمیسیون بررسی  تبلیغات انتخابات خواست که با درخواست عمومی برای برگزاری مناظره‌های آزاد و زنده موافقت و همراهی کند.

حداد عادل: برای لغو مناظره های زنده، هیچ توجیهی مردم را قانع نخواهد کرد
غلامعلی حداد عادل، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی به عدم پخش زنده مناظره های انتخاباتی واکنش  نشان داد و نوشت: برای لغو مناظره های زنده، هیچ توجیهی مردم را قانع نخواهد کرد و اگر مناظره ای به هر علت پخش نشود به شفافیت فضای انتخابات لطمه وارد خواهد شد.

نماینده اصولگرای مجلس: تصمیم کمیسیون تبلیغات انتخابات مبنی بر لغو پخش زنده مناظرات عجولانه بود
امیر خجسته  نیز در واکنش به تصمیم کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر لغو پوشش زنده مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، این اقدام را عجولانه توصیف کرد و گفت: پخش زنده مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از صداوسیما نقش بسزایی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات و موجب شناخت و افزایش آگاهی ایشان نسبت به برنامه های نامزدهای انتخابات می‌شود.

او با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص که مناظره‌ها علاوه بر افزایش قدرت انتخاب مردم موجب پرورش ذهن‌ها نیز می‌شود و این مسئله از نظر جمهوری اسلامی مطلوب است، گفت: بنابر این به عقیده ما این اقدام کمیسیون  تبلیغات انتخابات عجولانه و بدون مشورت‌های لازم انجام شده و اگر کمیسیون پخش مناظره‌های مستقیم را نپذیرد، بهتر است این برنامه کلاً منتفی شود.

نماینده اصولگرای همدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته نامزدهای شرکت‌کننده در این برنامه‌ها نباید به  بهانه جلب آرا مسائلی را عنوان کنند که موجب سوءاستفاده دشمنان نظام شود و بدون شک این امر خواست مردم نیز نیست؛ آنچه برای مردم حائز اهمیت است، شفافیت و پاسخگویی است اما پخش غیرزنده برنامه مناظره‌ها انتخابات با برخی از اصول شفافیت در تضاد است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند با برگزاری جلسه‌های توجیهی با حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و نظارت بر ادعاهای مطرح شده در مناظره‌ها، شرایط مطلوب‌تری را جایگزین لغو برنامه زنده مناظره‌ها کند؛ چراکه پخش غیرزنده این برنامه می‌تواند زمینه ایجاد ابهام در اذهان عمومی، ایجاد تصور بیگانگی بین مردم و نامزدهای انتخابات، و بی‌اعتمادی نظام به کسانی که در آینده، عالی‌ترین مقام اجرایی این کشور خواهند بود را به‌وجود بیاورد.

خجسته در پایان با اشاره به این که باید نظارت قدرتمندی در کناره این مناظره‌ها باشد تا احیاناً فضای باز ایجاد شده تریبونی برای مطرح کردن ادعاهای خلاف واقع نشود، گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید جوابگوی سخنانی که در مناظره‌ها مطرح می‌کنند، باشند.

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات: مصوبه مذکور مجددا در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات مورد بررسی قرار خواهد گرفت
احسان قاضی زاده هاشمی درخصوص مصوبه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات مبنی بر عدم پخش زنده مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری دوازدهم، گفت: نظر به اینکه کلیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که در آخرین دقایق شب گذشته (31 فروردین) تایید صلاحیت آنها از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شد، خواهان پخش زنده مناظرات انتخاباتی هستند، مصوبه مذکور مجددا در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون که نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم طالب برگزاری زنده مناظرات انتخاباتی هستند، امیدواریم در جلسه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات نیز با حُسن نظر به این موضوع نگریسته شود و نهایتا امکان پخش زنده مناظرات انتخاباتی مورد تایید اکثریت اعضای کمیسیون قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در جامعه، امیدواریم تصمیم کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات درخصوص نحوه پخش مناظرات انتخاباتی، شور و نشاط مضاعفی به جامعه تزریق کند.


کد خبرنگار : 20