تاریخ : 1396,دوشنبه 11 ارديبهشت20:03
کد خبر : 234049 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

اعتراضات به کنکور ارشد آغاز شد؛

اعتراض داوطلبان ارشد کامپیوتر به تغییر گرایش‌ها و دفترچه سوالات

دفترچه ی اول شامل 30 سوال زبان، 16 سوال ریاضی و 27 سوال مشترک و زمان 140 دقیقه و دفترچه ی دوم شامل 16 تست تخصصی و 100 دقیقه. این بار اما دفترچه ی اول شامل 30 سوال زبان، 20 سوال ریاضی، 30 سوال مشترک و 20 سوال تخصصی بود و تنها 195 دقیقه!

خبرنامه دانشجویان ایران: هفته گذشته بود که کنکور کارشناسی ارشد برگزار شد و نزدیک به 900 هزار نفر به رقابت با هم پرداختند. کنکوری که بدون حاشیه هم نبود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تعدادی از داوطلبین رشته کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر در تماس هایی با خبرنگار ما، اعتراض هایی در رابطه با بروز مشکلاتی در سوالات را مطرح کرده اند.

یکی از این داوطلبین در تماسی با ما گفت: "ما داوطلبان کنکور مهندسی کامپیوتر گرایش های معماری و نرم افزار و شبکه و رایانش امن که هنوز از شوک تغییر دروس کنکور که هنگام انتشار دفترچه ی سازمان سنجش در دی ماه از آن مطلع شده بودیم بیرون نیامده بودیم این بار به طرزی عجیب و غیرقابل باور در روز کنکور شوکه شدیم."

او می‌گوید: در سنوات گذشته رشته ی مهندسی کامپیوتر دارای دو دفترچه بود. دفترچه ی اول شامل 30سوال زبان، 16 سوال ریاضی و 27 سوال مشترک و زمان 140 دقیقه و دفترچه ی دوم شامل 16 تست تخصصی و 100 دقیقه. این بار اما دفترچه ی اول شامل 30 سوال زبان، 20 سوال ریاضی، 30 سوال مشترک و 20 سوال تخصصی بود و تنها 195 دقیقه!

اعتراض داوطلبان ارشد کامپیوتر به تغییر گرایش‌ها و دفترچه سوالات

با این حال او با بیان اینکه، «بسیاری از ما با فکر این که سازمان سنجش به شکل اشتباه دروس تخصصی را در دفترچه ی مشترک چاپ کرده » می‌گوید: «پس از پاسخ به سوالات زبان و ریاضی و مشترک و تحویل دفترچه ی اول منتظر سوالات تخصصی گرایش های خود بودیم که در کمال ناباوری هیچ سوالی نبود جز سوالات تخصصی یک گرایش هوش مصنوعی. و ما که زمان زیادی برای دروس تخصصی که ضریب سه داشت گذاشته بودیم بر روی صندلی خشکمان زد".

اعتراض داوطلبان ارشد کامپیوتر به تغییر گرایش‌ها و دفترچه سوالات

وی ادامه می دهد: عده ای از داوطلبان اما این فکر را نکرده و تصمیم گرفتند علی رغم حرف مراقبان که در تمامی حوزه ها اعلام کردند شما داوطلبان دارای دفترچه ی دوم هستید دروس تخصصی را در همان دفترچه ی اول پاسخ دهند؛   اما چطور می شد در آن زمان کوتاه به آن همه سوال وقت گیر که زمانش در سال های قبل استاندارد بود پاسخ داد؟! چرا گرایش هوش مصنوعی باید ۶۰ دقیقه بیشتر وقت می داشت و دروس تخصصی گرایش های شبکه و رایانش امن و نرم افزار و معماری در دفترچه ی دوم نبودند؟ و چرا به داوطلبان گفتند دفترچه ی دوم دفترچه ی تخصصی است و چرا روی کارت های داوطلبان نوشته بود زمان ۲۵۵ دقیقه؟"

تعدادی دیگری از داوطلبین نیز در تماس هایی به خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» ضمن اشاره به این مسائل، مهمترین مشکلات آزمون امسال این رشته را در این موارد دیدند:

۱- تغییر ناگهانی گرایش ها نزدیک کنکور بدون اطلاع رسانی قبلی
۲- عدم عدالت بین گرایش رشته هوش و سایر گرایش ها
۳- عدم اطلاع رسانی قبلی در مورد دفترچه تخصصی و اینکه حتی سر جلسه مراقبین بعضا اعلام کرده اند دفترچه تخصصی بعدا می آید و برخی از دانشجویان نرم افزار و معماری و شبکه تخصصی را اصلا نزدند تا دفترچه تخصصی بیاید!
۴- برخی از حوزه ها دفترچه اول را دیر تر جمع اوری کرده اند!
۵- سوالات مدیریت از مرجع رشته مدیریت برای درس دیگری به نام مدیریت سازمانی رابینز امده است نه مبانی مدیریت رابینز مربوط به آی تی

دانشجویان معترض خواستار تکرار کنکور در این رشته هستند.

به هر حال همانطور که در ابتدا مطرح شد، اعتراض بخشی از داوطلبین به روند برگزاری آزمون  امری طبیعی است که باید دید اینبار سازمان سنجش درباره این ادعاهای دانشجویان چه پاسخی خواهد شد.

«خبرنامه دانشجویان ایران» در صورت صدور پاسخی از سوی  سازمان سنجش آن را منتشر خواهد کرد.


کد خبرنگار : 16