تاریخ : 1396,دوشنبه 29 خرداد08:07
کد خبر : 238559 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

آینده حوزه سلامت و بهداشت؛

خداحافظ دکترها، سلام روبات‌ها

این روزها هوش مصنوعی در حوزه‌های زیادی از زندگی افراد وارد شده است و حالا شاهد استفاده از روبات‌ها در بیمارستان و اتاق عمل هستیم. به‌زودی باید با روش‌های درمانی سنتی و معمولی که با آن‌ها سروکار داشتیم؛ خداحافظی کنیم و خودمان را برای استقبال از روبات‌های پزشک آماده سازیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: این روزها هوش مصنوعی در حوزه‌های زیادی از زندگی افراد وارد شده است و حالا شاهد استفاده از روبات‌ها در بیمارستان و اتاق عمل هستیم. به‌زودی باید با روش‌های درمانی سنتی و معمولی که با آن‌ها سروکار داشتیم؛ خداحافظی کنیم و خودمان را برای استقبال از روبات‌های پزشک آماده سازیم.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چقدر به موسیقی و آرشیو موسیقی‌تان اهمیت می‌دهید؟ بهتر است از حالا به بعد به سلامت جسم و بدن‌تان هم همان‌قدر اهمیت بدهید. زمان آن رسیده تا سلامت روحی و روانی خود را شخصی‌سازی و تمرین‌های فیزیکی و تحرکات بدنی را بهینه کنید. مطمئنا دوست ندارید زمانی برسد که مجبور شوید وقت دکتر بگیرید و پیش کسی بروید که شاید یک جوان تازه‌کار و خام باشد و بخواهد با روش‌های درمانی که برخی از آن‌ها بیشتر از چند دهه قدمت دارند درمان‌تان کند.

زمان آن رسیده که روبات‌ها وارد این عرصه شوند. در حال حاضر نحوه استفاده از فناوری AI یا هوش مصنوعی شامل انواع زیادی از ابزار و تجهیزات می‌شود که قرار است انقلاب عظیمی در عرصه دارو، سلامت روانی و ورزش درمانی به وجود بیاورند. مسلما کسب‌وکار و فناوری منفعت زیادی از این قضیه می‌برند ولی بهتر است کمی هم روی کاربردهای آن برای هر فرد تمرکز کنیم.

مشکل اصلی من سلامتی است
داده‌ای که توسط هوش مصنوعی جمع‌آوری می‌کنیم به افراد این قدرت را می‌دهد تا کنترل سلامت روانی و فیزیکی بدن‌شان را به دست بگیرند. یادگیری ماشینی، هم این توانایی را دارد و هم این‌که باید جایگزین روش‌های درمانی قدیمی و سنتی شود. بهتر است قدیمی‌ها را دور بریزیم و تازه‌ها را وارد کنیم. معمولا افراد وقتی دچار مشکلات روانی یا جسمی می‌شوند، با چند نفر از اطرافیان یا کسانی که به آن‌ها معرفی می‌شود؛ صحبت می‌کنند. اما به این فکر کرده‌اید که مشکل‌تان را با یک روبات در میان بگذارید. ولی افسردگی و اضطراب مانع از این می‌شود که این پدیده را بپذیریم و از آن استقبال کنیم.

هیچ نیازی به احکام اجتماعی نیست
متأسفانه دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، عالی و بی‌نقص نیست و کمتر کسی پیدا می‌شود که نظرات مثبت و امیدبخشی در رابطه با مشکلات مرتبط با سلامت روانی داشته باشد. هنوز دنیای واقعی نمی‌داند که چگونه باید در زمان روبرو شدن با اضطراب و نگرانی با آن مقابله کند. آمریکایی‌هایی که در جنگ‌های مختلف حضور داشته‌اند نتوانسته‌اند خود را با شرایط موجود  وفق دهند و شاهد رقم بسیار بالای خودکشی در بین این افراد هستیم.

آینده حوزه سلامت و بهداشت به دکترهای بیشتر مربوط نمی‌شود: بیشتر از هر چیز برنامه‌نویس‌ها نقش خواهند داشت. آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد در حال راه‌اندازی مکانی به‌نام Woebot است که در آن با استفاده از فیسبوک مسنجر، بیماران پیوسته تحت مراقبت هستند. روشی که برای جمع‌آوری دیتا در این محل اجرا می‌شود طرح سئوالات گوناگون و انجام بازی‌های مختلف است تا بر اساس آن روش‌های درمانی مختلف توصیه شود.

در این‌جا از دستگاه‌هایی که عموما در مراکز درمانی می‌بینیم خبری نیست، از یک مشت قرص و آمپول خبری نیست. در واقع قرار است یک شروع تازه و جدید داشته باشیم. از طرف دیگر، محققان برای شناخت بهتر PSTD در بین سربازان آمریکایی از بات‌های AI مانند "الی" (Ellie) استفاده کردند. برای این منظور، سربازان به پرسش‌های خاصی پاسخ دادند. در نهایت، اطلاعات جمع‌آوری شده تبدیل به یک برنامه درمانی نشد بلکه از آن برای پیشرفت مطالعات مربوط به اختلالات و ناهنجاری‌های استرس و اضطراب استفاده شود.

اگر از اسمارت‌فون استفاده می‌کنید، می‌تواند قدم‌های شما را ردگیری کند و این باعث می‌شود تا تجزیه و تحلیل ریل-تایم در خصوص ترندهای روزانه تناسب اندام انجام گیرد. در چنین شرایطی، هوش مصنوعی می‌تواند به یافتن برنامه درمانی غیرتهاجمی که مناسب همان فرد باشد کمک شایانی بکند.

به هر حال، هر چیزی که باعث شود افراد در مسیر درست قرار بگیرند و انگیزه‌های ورزش درمانی یا سلامت روانی در آن‌ها بارور شود، مورد استقبال قرار می‌گیرد. مطمئنا در آینده گجت‌ها تأثیر زیادی در برنامه‌های درمانی بیماران خواهند داشت.


کد خبرنگار : 15