تاریخ : 1396,دوشنبه 29 خرداد16:36
کد خبر : 238596 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

مواضع دانشجویان درباره مصوبه جدید سنا علیه ایران؛

دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟

موضوع تحریم‌های جدید مجلس سنای آمریکا علیه ایران موضوعی است که این روزها در محافل مختلف نقل می‌شود و در این بین تشکل‌های دانشجویی و همچنین فعالین دانشجویی فعلی و سابق، موضع‌گیری‌های قابل‌توجهی را اتخاذ کرده‌اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: موضوع تحریم‌های جدید مجلس سنای آمریکا علیه ایران با واکنش‌های متفاوتی همراه بود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اخیرا با تصویب تحریم‌های گسترده در مجلس سنای آمریکا بحث‌های زیادی در ارتباط با نوع مواجهه با این تصمیم ایالات متحده مطرح شده است که عمدتا محور مشترک اغلب این واکنش‌ها و مواضع نقض احتمالی برجام از طرف آمریکایی‌ها است.

در این بین فعالین دانشجویی سابق و فعلی نیز فعالتر از گذشته به نقض علنی برجام اشاره کرده و خواستار برخورد محکم و قاطعانه مقامات ومسئولین داخلی در واکنش به این عهدشکنی بوده‌اند.در همین راستا، رضا نجابت فعال اسبق دانشجویی در صفحه توییتر خود با انتقاد از عملکرد وزارت خارجه نوشت: "کسی می‌داند دیگر قرار است چه اتفاقی بیفتد تا آقای ظریف دیپلماسی ایمیلی را رها کرده و در برابر عهدشکنان قاطعانه بایستد؟"

واکنش‌ها و انتقادات فعالین دانشجویی در فضای مجازی بخش‌های دیگری را در بر می‌گیرد که اغلب آنها نشانگر رصد موشکافانه دانشجویان است. در این بین عبارت "تا 1400 با تحریم" نیز از پرتکرارترین هشتگ‌های مورد استفاده در فضای مجازی علی‌الخصوص در اینستاگرام و توییتر است، که کاربران دانشجو اعتراض خود به انفعال دولت در دیپلماسی را با چاشنی طنز بیان کرده‌اند.

عده ای دیگر اما با یک بیان کاملا مبنایی، برجام و نقض برجام را بیش از آنکه حاصل اختلاف‌نظر سیاسی بدانند، آن را حاصل عمق تفاوت‌های راهبردی دیدگاه‌ها در تفسیر مفهوم انقلاب اسلامی می‌دانند. در همین رابطه، امیرحسین ثابتی از فعالین اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود نسبت به این تفاوت‌ها واکنش نشان داد. وی نوشت: "اختلاف مدافعان و منتقدان برجام صرفا سیاسی نیست؛ دعوا بر سر عقل است! ما می‌گوییم عاقلانه نیست هم هسته‌ای را نابود کنیم و هم تحریم شویم!"

برخی دیگر نیز در واکنش‌هایی متفاوت اقدام به بازخوانی و یادآوری اتفاقاتی که در روند تصویب برجام رخ داد اشاره کرده‌اند و در این باره نقش برخی از مسئولین در تصویب برجام را پررنگ‌تر از بقیه می‌دانند. سعید توانا راد از فعالین دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی با انتشار عکسی از صحن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: «روز تصویب برجام در مجلس، مخالفان خواستند طبق آیین‌نامه رأی‌گیری با ورقه و نام باشد تا در تاریخ ثبت شود. نمایندگان طیف لاریجانی نگذاشتند«!

در این میان برخی از مسئولین دستگاه دیپلماسی به مصوبه سنای آمریکا واکنش نشان دادند. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز تایید احتمالی این مصوبه را نقض نهایی برجام دانست و در این رابطه افزود: "برنامه‌های دفاعی موشکی جمهوری اسلامی ایران کاملا مشروع بوده و حتی با قطعنامه 2231 مغایرتی ندارد." وی در ادامه گفت: "جمهوری اسلامی ایران مفاد و متن این قانون و روند تصویب آن در مجلس نمایندگان و امضای احتمالی توسط رئیس جمهور آمریکا را با دقت زیر نظر و بررسی دارد و هیات نظارت بر اجرای برجام اقدامات متقابل و متناسب را برای تأمین منافع ملی کشور با قاطعیت اتخاذ خواهد کرد."

اعتراض نسبت به سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران نیز اعتراض دانشجویان حامی برجام را نیز به دنبال داشت و در این رابطه مجتبی اسکندری فعال دانشجویی و عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی طی مصاحبه‌ای با روزنامه فرهیختگان تحریم‌های سنای آمریکا را مخالف روح برجام دانسته و افزوده است: "این تحریم‌ها، سیاست‌های خصمانه دولت‌مردان جدید آمریکا را نشان می‌دهد که بنای این‌ها تعامل نیست.» اسکندری در ادامه گفت: «البته این تحریم‌ها هنوز نهایی نشده و دو مرحله دیگر آن باقی‌مانده است که با توجه به شامل شدن روسیه در این تحریم‌ها، امکان عدم امضای آن توسط رئیس‌جمهوری آمریکا وجود دارد".

.

برخی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های کشور نیز در برابر این اقدام مجلس سنای آمریکا اعتراض خود را اعلام کرده‌اند. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز طی نامه‌ای ضمن اینکه این تحریم‌ها را "به سخره گرفتن برجام" عنوان کرده‌اند، این سوال را نیز مطرح ساخته‌اند که: "چرا مسئولان دولتی با بیان برخی توجیه‌ها نظیر ارتباط با اتحادیه اروپا، از اعلام موضع قاطعانه، سرسختانه و قدرت‌نمایی بین‌المللی، اکراه دارند؟ چرا هیات محترم نظارت بر برجام به‌رغم نقض عهدهای متعدد در برجام و رعایت نشدن شروط رهبری انقلاب، هنوز موضع ایجابی موثری نگرفته و در مقابل زیاده‌خواهی‌های مکرر و وقیحانه دشمن، از منافع ملی آن‌طور که شایسته ملت مقاوم ایران است، پاسداری و حراست نکرده است؟"

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) نیز طی نامه‌ای جداگانه به شورای نظارت بر برجام، از انفعال این شورا انتقاد کرده و این انفعال را ناقض بند سوم قانون مجلس و همچنین دستور مقام معظم رهبری دانسته است. دانشجویان این تشکل دانشجویی در بخش‌هایی از این نامه ضمن انتقاد به مجلس شورای اسلامی اظهار داشته‌اند: "مجلس شورای اسلامی که بایستی حافظ قوانین به تصویب‌رسیده خود باشد هیچ نظارت و مراقبتی نسبت به بندهای مصوب خود نداشته و در حالی که تحریم‌های جدید آمریکا ناقض بندهایی از برجام است هیچ‌گونه اقدامی از سوی آنها انجام نگرفته است."

این دانشجویان ضمن یادآوری بندهایی از فرمان مقام معظم رهبری پس از تصویب برجام، نوشته‌اند: "در سراسر دوره‌ هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای(ازجمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ تروریسم و حقوق بشر) توسط هریک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند سه مصوبه‌ مجلس، اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند."

با توجه به اظهارات مختلف مسئولین و نخبگان باید منتظر ماند و دید که پس از امضای احتمالی رییس جمهور آمریکا و تایید نهایی مصوبه سنا، چه تصمیماتی برای مقابله با آن اتخاذ خواهد شد و دستگاه‌های مسئول چه تدبیری برای حراست از منافع ملی می‌اندیشند.


کد خبرنگار : 20