تاریخ : 1396,چهارشنبه 31 خرداد13:47
کد خبر : 238758 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

اندر احوالات این روزهای فرهنگ ما؛

کسی حواسش نیست!

در این تئاتر، خوردن مشروب، مصرف مواد مخدر و کشیدن سیگار به راحتی نمایش داده می شود، حالات پس از مستی با نمایش در می آید، الفاظ رکیک تکرار می شود، و رفتارهای همجنس گرایانه نشان داده می شود. مثلا در قسمتی از نمایش، دختری در یک مکان به اصطلاح فشن شو، مشغول عکس گرفتن از دختری دیگر با حالتی خاص است که یکی از آنها اشاره می‌کند که عکاس در حال گرفتن عکس پورن است.

خبرنامه دانشجویان ایران: عدم توجه مسئولین فرهنگی کشور به ترویج نمادهای همجنس گرایان در محصولات فرهنگی و از سوی چهره های هنری و فرهنگی کشور این روزها بیش از گذشته به چشم می خورد و جای تعجب دارد که چرا کسی حواسش نیست.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در دنیای امروز گاهی با حرف ها، عمل ها و اتفاقاتی مواجه می شویم که برایمان بی معنیست و از ماهیت آن سر درنمی آوریم. قطعا موضوعاتی مثل شیطان پرستی یا همجنس بازی از این قبیل موضوعات می باشد. اگر به پدران و مادران، یا پدربزرگ ها و مادربزرگ ها از ازدواج دو مرد با یکدیگر یا ازدواج دو زن با یکدیگر بگویید، حتما شما را به از دست دادن عقل متهم خواهند کرد. آن ها حتما به شما خواهند گفت که مگر می شود نظام خلقت را دستخوش تغییرات کرد؟! مگر می شود نقش تکمیل کنندگی را از مرد و زن گرفت و تمام این نقش ها را به یک جنس داد؟! مگر می شود یک مرد، هم پدر باشد و هم مادر؟! مگر می توان نقش حمایت گری و هدایت گری در خانواده برای زنان قائل شد، و یا وظیفه تربیت و مراقبت از فرزندان و فرزندآوری را به مردان سپرد؟!

حتی از فکر کردن به این موضوع چندش آور نیز خاطر انسان آزرده می گردد و حالت تهوع به آدم دست می دهد. پس چگونه می شود که دنیای غرب، به درجه ای از انحطاط اخلاقی می رسد که می تواند حتی بدیهی ترین و ابتدایی ترین ویژگی های نظام خلقت را نیز انکار، و در جهت مقابله با غرایز وجودی و ذاتی انسانی که توسط خداوند در وجود و ذات هر انسانی به ودیعه نهاده شده است برآید؟

این تلاش برای از بین بردن فطرت انسانی و مرزهای اخلاقی تا آنجا پیش می رود که حتی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا نیز از همجنس بازی و همجنس بازان دفاع می کند، و یا در یک مسابقه فوتبال، بین دو تیم ملی آلمان و دانمارک، بازوبندهای کاپیتانی هر دو تیم و پرچم های کرنر به رنگ پرچم همجنس بازان در می آید و در تابلوی تبلیغاتی ردیف دوم شعارهایی در حمایت از همجنس بازی حک می شود! و این اتفاق درحالی رخ می دهد که مجامع به اصطلاح بین المللی ورزشی و فوتبالی، همواره دم از شعار"ورزش برای ورزش" یا "فوتبال برای فوتبال" سر می دهند، اما در مقابل چنین اقدامات غیر انسانی سکوت می کنند!

تصویری از بازیکن تیم ملی دانمارک پیش از بازی،
که صورت خود را به رنگ پرچم همجنس بازان در آورده است!

اما تاسف آن جایی بیشتر می شود که می بینیم این انحطاط، کم کم و در سایه غفلت و گاهی خیانت متولیان فرهنگ در کشور، دارد گریبانگیر کشور ما نیز می شود.

اخیرا تئاتری به نام "دیگری" ، نوشته انزو کرمن، به کارگردانی و بازیگری بهاره رهنما، از 21 اردیبهشت تا 22 خرداد در تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درآمده است. نه تنها در این تئاتر تفکرات فمنیستی به وضوح مشاهده می شود که حتی اسم این تئاتر نیز موید همین نکته است، تا جایی که علی‌رضا نراقی، یکی از منتقدان شرکت کننده در نشست نقد تئاتر دیگری، در این نشست می گوید: اصولاً مفهوم "دیگری" در مسئله و موضوع زنان، موضوع و بحث مهمی است. این‌که زن در جامعه "یک دیگری" محسوب می‌شود و در برابر حجم زیادی از دیگری‌های دیگر قرارمی‌گیرد.

این دیگری دانستن زن در جامعه دقیقا لب مفهوم فمنیسم می باشد.

اما از موضوع این تئاتر جالب تر و تاسف بار تر، وجود پیکسل نماد همجنس بازان بر روی لباس بهاره رهنما در خلال این نمایش بود!

البته این قبیل رفتارهای خلاف قاعده بهاره رهنما، و اظهار نظرهای فمنیستی و مرد ستیزی توسط وی تازگی ندارد. او قبلا هم در پست های توئیتری خود به مردها توهین کرده و اعتقادات خود را بیان کرده بود.

اکنون سوال اساسی این است که چرا باید تلویزیون به صورت دربست درخدمت چنین افرادی قرار داشته باشد و چرا باید چنین نمایش های سخیفی مجوز اکران بگیرند؟

این برای نخستین بار نیست که در کشور ما، موضوعاتی اینچنین ضد انسانی و غیراخلاقی و غیر دینی، اجازه حضور بر صحنه نمایش پیدا می کنند.

در تیرماه سال گذشته، نمایش "کشتن کفتر چاهی" به کارگردانی رضا حداد و نویسندگی محمد چرم شیر به روی صحنه رفت. موضوع این نمایش چند دختر هستند که تصمیم می گیرند به کارهای نامتعارفی دست بزنند که این کارهای نامتعارف در یک کلام عبارت است از کشتن دیگران و خود! پوچ گرایی و خشونت دو عنصر اصلی این نمایشنامه هستند.

در این تئاتر، خوردن مشروب، مصرف مواد مخدر و کشیدن سیگار به راحتی نمایش داده می شود، حالات پس از مستی با نمایش در می آید، الفاظ رکیک تکرار می شود، و رفتارهای همجنس گرایانه نشان داده می شود. مثلا در قسمتی از نمایش، دختری در یک مکان به اصطلاح فشن شو، مشغول عکس گرفتن از دختری دیگر با حالتی خاص است که یکی از آنها اشاره می‌کند که عکاس در حال گرفتن عکس پورن است.

حال سوال اساسی این است که نقش دستگاه های فرهنگی، خصوصا وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی اصلی فرهنگ در کشور، در خصوص این قبیل اتفاقات که هر روزه در حوزه فرهنگ در حال رخ دادن می باشند چیست؟! بی اطلاع از محتواهای سخیف و دین ستیز فیلم ها و تئاترها و... که نیستند، چرا که تمامی این محصولات، با مجوز وزارت ارشاد و سایر دستگاه های فرهنگی اجازه اکران می یابند. پس اگر مطلع هستند و همراهی می کنند، قطعا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، دچار اختلالند و تعطیل هستند.

* گزارش از زهرا جمشیدی


کد خبرنگار : 16