تاریخ : 1396,یکشنبه 04 تير14:40
کد خبر : 239145 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

ثروت این ۵ مرد، برابر با دارایی نیمی از مردم دنیا

شکاف باورنکردنی بین جمعیت یک درصدی ثروتمندترین افراد دنیا و سایر مردم، هرروز و با سرعتی زیاد گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود. تنها در شش ماه گذشته، تعداد افرادی که معادل مجموع ثروت نیمی از جمعیت دنیا دارایی دارند، از ۸ نفر به ۶ نفر و سپس به ۵ نفر کاهش پیدا کرده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: شکاف باورنکردنی بین جمعیت یک درصدی ثروتمندترین افراد دنیا و سایر مردم، هرروز و با سرعتی زیاد گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود. تنها در شش ماه گذشته، تعداد افرادی که معادل مجموع ثروت نیمی از جمعیت دنیا دارایی دارند، از ۸ نفر به ۶ نفر و سپس به ۵ نفر کاهش پیدا کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آفتاب‌نیوز و بنا بر گزارشی در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷ (۲۶ خرداد ۱۳۹۶)، ۵ فرد ثروتمند دنیا که همگی مرد هستند به شرح زیر اعلام شد:

-. کارلوس اسلیم هلو، سرمایه‌گذار و کارآفرین مکزیکی: ۶۴،۲ میلیارد دلار

-. وارن بافت، مدیرعامل ارشد شرکت برکشایر هاتاوی: ۷۶،۳ میلیارد دلار

-. آمانسیو اورتگا، مؤسس زارا: ۸۳ میلیارد دلار

-. جف بزوس، مؤسس آمازون: ۸۴،۲ میلیارد دلار

-. بیل گیتس، مؤسس مایکروسافت: ۸۹ میلیارد دلار

مجموع دارایی این ۵ نفر، ۴۰۰ میلیارد دلار است. درحالی‌که ۵۰٪ از جمعیت فقیر دنیا - جمعیتی حدود ۳،۷۵ میلیارد نفر - روی‌هم‌رفته ۴۱۰ میلیارد دلار سرمایه دارند.

بنابراین به‌طور متوسط می‌توان گفت هر یک از آن ۵ مرد، ثروتی معادل ثروت ۷۵۰ میلیون نفر را دارا هستند.

بسیاری از افراد خیلی خیلی ثروتمند، آمریکایی هستند. پل باکهایت، درباره تحقیقات جدیدش می‌گوید: ما مردم آمریکا اینترنت را به وجود آوردیم، توسعه دادیم و هوش مصنوعی را بنا نهادیم؛ ما ساختار عظیمی از سیستم حمل و نقل را راه‌اندازی کردیم؛ اما متأسفانه اجازه دادیم که تعداد کمی از افراد همه اعتبار آن را به دست آورند و میلیاردها دلار به جیب بزنند. دلیلش این است که جامعه آمریکا با رؤیای شایسته‌سالاری به عده‌ای اجازه داد هر آنچه دوست دارند، به دست آورند... شایسته‌سالاری؟ مارک زاکربرگ، بیل گیتس و جف بزوس کارهای کوچکی انجام داده‌اند که به هر صورت رخ نمی‌داد. همه تکنولوژی مدرن آمریکا با دلارهای مالیاتی ما، مؤسسه‌های تحقیقاتی و کمک‌های مالی ما شروع شده است و ادامه پیدا می‌کند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، یک درصد جمعیت آمریکا حدود ۴ تریلیارد دلار از بقیه مردم گرفته‌اند و به جیب‌ خود واریز می‌کنند. نیمی از ثروت آن‌ها از ۹۰٪  افراد فقیر جامعه تأمین می‌شود.