تاریخ : 1396,شنبه 10 تير20:52
کد خبر : 239611 - سرویس خبری : اخبار آزمون دانشگاه آزاد

معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری:

دانشجویان دانشگاه آزاد هیچ نگرانی نداشته باشند/ ۳۷۱۵ رشته محل دانشگاه آزاد مجوز داده شدند

مجتبی شریعتی نیاسر با اشاره به قانون مجلس در خصوص کمیته ارزیابی رشته‌های دانشگاه آزاد اظهار داشت: کمیته ارزیابی با حضور سه نفر عضو که متشکل از نماینده وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه آزاد است، رسمیت می‌یابد و باید ابلاغ تصمیمات کمیته با امضای رئیس کمیته انجام شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون آموزشی وزارت علوم گفت: برای ۱۰۰ رشته محل دانشگاه آزاد در مقطع ارشد مجوز صادر شد.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دکتر مجتبی شریعتی نیاسر عصر امروز در یک نشست خبری که در وزارت علوم برگزار شد، گفت: برای سال ۹۶ تقریبا تعداد رشته هایی که مجوز دادیم ۳ هزار و ۷۱۵ رشته محل برای کارشناسی ارشد بود به جز مواردی که اخیرا بازنگری شده است. یک هزار و ۴۱۳ مورد در دکتری مجوز داده شد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: اعتراض امری طبیعی و در دست رسیدگی است. برای ۱۰۰ رشته محل ارشد به دلیل داشتن مجوز در دوره دکتری مجوز صادر شد.

مجتبی شریعتی نیاسر با اشاره به قانون مجلس در خصوص کمیته ارزیابی رشته‌های دانشگاه آزاد اظهار داشت: کمیته ارزیابی با حضور سه نفر عضو که متشکل از نماینده وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه آزاد است، رسمیت می‌یابد و باید ابلاغ تصمیمات کمیته با امضای رئیس کمیته انجام شود.

وی افزود: کمیته ارزیابی باید در دبیرخانه شورای گسترش تشکیل جلسه دهد، این در حالی است که تاکنون این کمیته با شرایط اعلام شده تشکیل جلسه نداده است.

معاون آموزشی وزارت علوم تأکید کرد: از سوی مسئولین دانشگاه آزاد مطرح شده است که ۲۴۴ صفحه مجوز در خصوص جلسات کمیته ارزیابی رشته‌های دانشگاه آزاد وجود دارد که من آن را تکذیب می‌کنم، چرا که اساساً این کمیته در دفتر گسترش وزارت علوم جلسه‌ای تشکیل نداده است.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: این کمیته مربوط به سال ۶۷ است و بعد از آن نیز چندین قانون مختلف در خصوص آموزش عالی کشور تصویب شده است که در این زمینه می‌توان به قانون تشکیل وزارت علوم و قانون نظام یکپارچه سنجش و پذیرش اشاره کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم تأکید کرد: زمانی که دکتر ولایتی سکان دانشگاه آزاد را بر عهده گرفت، نکات خوبی در خصوص این دانشگاه مطرح کرد و کلیدواژه وی «کیفیت» بود و ما نیز طالب کیفیت هستیم.

شریعتی نیاسر به طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این طرح دارای ۹ بند اجرایی است که یکی از بندهای مهم آن، توجه به کیفیت است و این کیفیت باید در تمام زیر نظام‌ها مورد توجه باشد.

وی عنوان کرد: مرجع رسیدگی به تمامی زیر نظام‌های آموزش عالی را قانون تعیین نکرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: طبق قانون اهداف و وظایف وزارت علوم مصوب ۲۸ مرداد سال ۷۳ صراحتاً تکلیف، مشخص و تأکید شده است که اساسنامه و صدور مجوز، ایجاد و توسعه در آموزش عالی اعم از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و رشته‌های دانشگاهی بر عهده وزارت علوم است.

شریعتی نیاسر اضافه کرد: در بند «ج» جزء ۵ و ۴ این قانون نیز مطرح شده که تعیین ضوابط ارزشیابی مدارک علمی فارغ‌التحصیلان و مدارک آموزش عالی بر عهده وزارت علوم است.

وی اظهار داشت: در ماده ۱۳ این قانون نیز تأکید شده است که از زمان تصویب این قانون، جزئیات آن لازم‌الاجراست و تمامی مقررات و ضوابط دیگر، لغو و بلااستفاده خواهد بود.

معاون آموزشی وزارت علوم به قانون کمیته ارزیابی رشته‌های دانشگاه آزاد مصوب سال ۶۷ نیز اشاره کرد و گفت: ریاست هیأت امنای دانشگاه آزاد اشاره کردند که این کمیته تشکیل شده و جلسات متعددی داشته است و بنابراین دانشگاه آزاد نیاز به دریافت مجوز از مرجع دیگری ندارد.

شریعتی نیاسر عنوان کرد: این در حالی است که این کمیته با شرایطی که برای آن تعیین شده، تشکیل جلسه نداده است.

مرجع نهایی تصمیم‌گیری، وزارت علوم و دفتر گسترش است
وی اظهار داشت: طبق قوانین موجود، مرجع نهایی در خصوص فعالیت‌های آموزش عالی بر عهده وزارت علوم و مرجع نهایی تصمیم‌گیری در خصوص توسعه و ایجاد رشته‌های دانشگاهی، دفتر گسترش وزارت علوم است و لاغیر.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: دفتر گسترش بدون هیچ مسامحه‌ای تصمیم‌گیری می‌کند و در این تصمیم‌گیری، تفاوتی میان زیر نظام‌ها وجود ندارد.

شریعتی نیاسر به اصلاحیه اساسنامه دانشگاه آزاد مصوب اسفند ماه سال ۸۹  اشاره کرد و گفت: طبق ماده ۳ این اساسنامه حدود فعالیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد، از حیث مقطع، رشته و ایجاد واحدها با توجه به مجوز شورای گسترش وزارت علوم تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۱۶ این اساسنامه نیز ایجاد دانشکده‌ها منوط به احراز شرایط و ضوابط تعیین شده توسط شورای گسترش دو وزارتخانه علوم و بهداشت است.

دانشگاه آزاد یکی از زیر نظام‌های وزارت علوم است
معاون آموزشی وزارت علوم تأکید کرد: بر اساس تمامی ضوابط و مقررات بالادستی، دانشگاه آزاد یکی از زیر نظام‌های وزارت علوم و بر حسب مورد، وزارت بهداشت است؛ بنابراین مرجع تصمیم‌گیری رشته، ایجاد دانشکده و گروه آموزشی، شورای گسترش آموزش عالی است که دبیرخانه آن در دفتر گسترش وجود دارد و اگر جایی می‌گوید که ما در خصوص رشته‌ها، خودمان موضوع را تعیین می‌کنیم، این امر موضوعیت ندارد.

شریعتی نیاسر اظهار داشت: انتظار داشتیم از دکتر ولایتی که استاد بزرگوار و سرمایه علمی کشور است با اشراف کامل بر ضوابط مربوط به دانشگاه آزاد صحبت می‌کردند.

وی افزود: در تمامی کشورها مرجع تائید مدارک تحصیلی، دستگاه آموزش عالی بالادستی است و در کشور ما وزارت علوم این امر را بر عهده دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: بنابراین زیر نظامی نمی‌تواند بگوید که ما خودمان تصمیم می‌گیریم و این موضوع منطقی نیست.

آمار مجوز رشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های غیرانتفاعی
شریعتی نیاسر تأکید کرد: در سال ۹۲ دانشگاه آزاد ۸۷۵ رشته محل در مقطع ارشد داشت که این تعداد در سال ۹۵ به ۵۶۰۹ مورد افزایش یافته است؛ این در حالی است که دانشگاه‌های غیرانتفاعی در سال ۹۲، ۱۱۸۲ رشته محل کارشناسی ارشد داشتند و این تعداد در سال ۹۵ به ۱۳۷۹ مورد رسیده است.

وی اظهار داشت: در مجموع مجوزهایی که برای رشته محل‌های دانشگاه‌ آزاد در مقطع کارشناسی ارشد از سال ۹۲ تا سال ۹۵ از سوی وزارت علوم به این دانشگاه اعطا شده است، بالغ بر ۸۹۰۰ مورد بوده است. این در حالی است که مراکز دانشگاهی وابسته به وزارت علوم که دانشگاه‌های دولتی را شامل می‌شود، در این سال‌ها تنها ۲۷۰۰ رشته محل جدید دریافت کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: دانشگاه آزاد تنها در سال ۹۵، ۳۱۷۱ مورد مجوز رشته محل کارشناسی ارشد دریافت کرده است که این تعداد در دانشگاه‌های غیرانتفاعی تنها ۵۰۳ مورد بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین دانشگاه آزاد در سال ۹۵، ۱۴۰۱ مورد مجوز رشته محل برای مقطع دکتری دریافت کرد که دانشگاه‌های غیرانتفاعی تنها ۸ مورد مجوز دریافت کردند.

شریعتی نیاسر تأکید کرد: اگر میزان مجوزهای رشته محل‌های مقطع کارشناسی ارشد هر دانشگاه را ضربدر عدد ۲۰ کنیم، عدد نهایی تعداد ظرفیت را مشخص می‌کند که برخی از واحدهای دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد بیش از حد قانونی پذیرش داشته‌اند.

مصمم هستیم ضوابط و مقررات را در تمامی زیر نظام‌ها عملیاتی کنیم
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: ما مصمم هستیم ضوابط و قوانین را در تمامی زیر نظام‌های آموزش عالی عملیاتی کنیم.

وی افزود: ما هیچ پارامتر سیاسی در زمینه اجرای قوانین و مقررات نداریم.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: ۶۵ درصد رشته محل‌های کارشناسی ارشد کشور مربوط به دانشگاه آزاد است، این در حالی است که ۱۶ درصد این رشته محل‌ها تنها در دانشگاه‌های غیرانتفاعی فعال است.

معاون آموزشی وزارت علوم تأکید کرد: در مقطع دکتری نیز ۹۲ درصد ظرفیت پذیرش مربوط به دانشگاه آزاد است و یک درصد مربوط به دانشگاه‌های غیرانتفاعی است.

از دانشگاه آزاد حمایت می‌کنیم
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد سرمایه ملی کشور است، گفت: از این دانشگاه حمایت می‌کنیم.

شریعتی نیاسر افزود: رویکرد ما نباید به آموزش عالی با نگاه بنگاه اقتصادی باشد و نباید نگران کمبود درآمد باشیم، بلکه باید راه‌هایی غیر از دریافت شهریه پیدا کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم تأکید کرد: من در واحدهای خوب دانشگاه آزاد دیده‌ام که ماشین‌های لوکس و تمیز ایستاده‌اند که استادها را جابجا کنند؛ دانشجویانی که با دست مسئولین آموزش عالی به این واحدها رفته‌اند، چرا نباید بالای سر آنها استاد باشد؟

وی افزود: ما برای توسعه و ایجاد رشته محل در دانشگاه‌های مختلف مستندات دریافت می‌کنیم؛ بنابراین چرا نباید توقع داشته باشیم که دانشگاه آزاد نیز مستندات لازم را ارائه کند؟

اعطای ۳۷۱۵ رشته محل ارشد به دانشگاه آزاد در سال ۹۶
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: در سال ۹۶، ۳۷۱۵ مجوز مربوط به ایجاد رشته محل‌های کارشناسی ارشد به دانشگاه آزاد اعطا شده که این آمار جدا از مواردی است که طی روزهای اخیر بررسی و مجوز آنها برای این دانشگاه صادر شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم تأکید کرد: تا زمان انتشار دفترچه دکتری نیز ۱۴۱۳ مورد مجوز برای رشته محل‌های دکتری این دانشگاه در سال جاری اعطا شد.

وی با بیان اینکه اعتراض امری طبیعی است، گفت: اعتراض قابل رسیدگی است و بر اساس اعتراضاتی که دانشگاه آزاد داشت، ۱۰۰ مورد از رشته محل‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه که لغو شده بود، به دلیل آنکه مقطع دکتری این رشته‌ها در دانشگاه وجود داشت، بازگردانده شد.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: نمی‌توان فرا قانونی عمل کرد و مرجع تصمیم‌گیری برای تمامی مصادیق آموزش عالی، دفتر گسترش و شورای گسترش آموزش عالی است.


کد خبرنگار : 20