تاریخ : 1396,شنبه 17 تير13:55
کد خبر : 240217 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

تابستان را از دست ندهید؛

«مقاله علمی» تولید کنید و از دانشگاه آزاد «جایزه» بگیرید! +لیست جوایز

چندسالی است که دانشگاه آزاد، طی بخشنامه‌ای به واحدهای این دانشگاه، از آنها خواسته است که در راستای توسعه علم و فناوری و بالا بردن کیفیت فعالیت‌های آموزشی، از مقاله‌های دانشگاهیان حمایت کنند و به نویسندگان این مقالات جوایزی را اهدا نمایند.

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشگاه آزاد شیوه‌نامه حمایت از مقاله‌های دانشگاهیان را تهیه و تنظیم کرده و به واحدهای این دانشگاه ابلاغ کرده است.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حمایت از مقالات پژوهشی یکی از مواردی است که در کشور ما مغفول مانده است و تولیدکنندگان مقالات نسبت به این بی‌توجهی عادت کرده و سعی می‌کنند حتی بدون این حمایت‌ها به راه خود ادامه دهند و علاوه بر اینکه به علم خود می‌افزایند، نهایتا به پیشرفت کشور کمک نمایند. با این حال، چندسالی است که دانشگاه آزاد، طی بخشنامه‌ای به واحدهای این دانشگاه، از آنها خواسته است که در راستای توسعه علم و فناوری و بالا بردن کیفیت فعالیت‌های آموزشی، از مقاله‌های دانشگاهیان حمایت کنند و در صورت تطابق آنها با برخی از معیارها، به نویسندگان این مقالات جوایزی را اهدا نمایند.

به همین منظور دانشگاه آزاد شیوه‌نامه حمایت از مقاله‌های دانشگاهیان را تهیه و تنظیم کرده و به واحدهای این دانشگاه ابلاغ کرده است. در این بخشنامه تصریح شده است: معاونان پژوهش و فناوری واحدها باید نحوه صحیح درج نام دانشگاه آزاد و واحد مربوط را از طریق اطلاع‌رسانی به دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی، تابلوهای در معرض دید استادان و دانشجویان و سایت واحد، اطلاعرسانی نمایند و نیز آموزش لازم را به مدیران و کارشناسان مربوط در حوزه خود ارائه نمایند.

مجری بخشنامه تشویقی دانشگاه آزاد
در بخشنامه دانشگاه آزاد تاکیده شده است واحدهای دانشگاهی، منابع لازم برای پرداخت جایزه درنظر گرفته شده را از محل بودجه پژوهشی خود تامین نمایند و با کمترین مراحل اداری، در اختیار نویسندگان مقالات قرار دهند. همچنین طبق این بخشنامه، معاونان پژوهش و فناوری و علوم پزشکی واحدها، مسئول اجرای بهینه بخشنامه مذکور در واحد هستند و معاون پژوهش و فناوری و علوم پزشکی دانشگاه نیز ناظر بر اجرای آن است.

بخشنامه شامل چه کسانی می‌شود؟
براساس بخشنامه مذکور، افراد مشمول جایزه مقاله به این شرح است:

- اعضای هیأت علمی: اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد با هر مرتبه علمی که در دانشگاه خدمت می‌کنند.
- دانشجویان: دانشجویان مشغول به تحصیل و یا دانش آموختگان که حداکثر یکسال از تاریخ دفاع از پایان‌نامه یا رساله آنها گذشته باشد.
- اعضای هیأت علمی که از واحدی به واحد دیگر مأمور می‌شوند(در صورتی که مقاله خود را به نام واحدی ارائه دهند که در آن به صورت تمام وقت فعال هستند).
- اعضای هیأت علمی سایر دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی تحت پوشش وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رعایت برخی از ضوابط و شرایط، از دریافت جایزه برخوردار می‌شوند.

مطابق بخشنامه دانشگاه آزاد، میزان جایزه در نظر گرفته شده برای چاپ مقالات دانشگاهیان در مجلات علمی معتبر بر اساس تعداد نویسنده، سهم نویسنده مسئول، سهم سایر نویسندگان و همچنین حداکثر مبلغ قابل پرداخت در جدول زیر آمده است.

تعداد نویسنده

سهم نویسنده مسئول

سهم هر یک از سایر نویسندگان

حداکثر مبلغ قابل پرداخت

1

18,000,000

---

18,000,000

2

16,200,000

10,800,000

27,000,000

3

14,400,000

9,000,000

32,400,000

4

12,600,000

7,200,000

34,200,000

5

10,800,000

6,300,000

36,000,000

6 و یا بیشتر

9,000,000

5,400,000

36,000,000

* قیمت‌ها بر اساس ریال محاسبه شده است.

سقف جوایز اعطایی به مقالات
در پرداخت جایزه به مقالاتی که واجد معیارهای تعیین‌شده دانشگاه آزاد باشند و در مجلات معتبر داخلی و بین‌المللی منتشر ‌شوند، هیچ محدودیتی از نظر تعداد وجود ندارد و دانشگاهیان می‌توانند در این زمینه بدون محدودیت به تولید مقاله بپردازند.

جوایز خاص برای مقالات برتر و ویژه
دانشگاه آزاد، جهت بالا بردن کیفیت پژوهشی و تحقق سیاست‌های کلان پژوهشی این دانشگاه، نگاه خاصی به مقاله‌های تولیدشده برتر و ویژه دارد. برای مثال اگر مقاله‌ای حائز شرایط مقالات «برتر» باشد، دانشگاه آزاد به نویسنده آن، 50 میلیون ریال جایزه(مازاد بر جوایز قبل) می‌دهد. دانشگاه آزاد البته اعطای جایزه به مقالات برتر و ویژه دارای شرایط و ضوابط فراتری نسبت به سایر مقالات است و دانشگاهیان برای کسب اطلاع از نحوه اعطای جایزه به این دست از مقالات، می‌توانند به معاونت پژوهش و فناوری واحدهای خود مراجعه کنند.

فرصت را از دست ندهید
با توجه به موارد مذکور و عنایت ویژه مسئولان دانشگاه آزاد به گسترش پژوهش‌محوری، تابستان فرصت بسیار مناسبی برای دانشگاهیان است تا بتوانند در این فرصت، به جای اشتغال به امور اداری یا یدی، یک موضوع پژوهشی را آغاز نمایند و با پیگیری و تطبیق آن با ضوابط و شرایط اعلام شده توسط دانشگاه آزاد، ضمن کمک به پیشرفت کشور، جایزه مقاله را از واحدهای این دانشگاه دریافت نمایند.


کد خبرنگار : 20