تاریخ : 1396,دوشنبه 19 تير12:58
کد خبر : 240414 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

نظرات کاربران فضای مجازی درباره هجوم داوطلبان به رشته تجربی؛

چرا می‌خواهم «دکتر» شوم؟

در این گزارش، به انتشار نظرات و دیدگاه‌های کاربران فضای مجازی درباره علت وقوع روی‌آوری داوطلبان به رشته‌های پزشکی پرداخته‌ایم و شاید هیچکس بهتر از خود داوطلبان و یا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نتوانند در این باره نظر دهند.

خبرنامه دانشجویان ایران: احتمالا یکی از مهم‌ترین دلایل روی آوری داوطلبان کنکوری به رشته علوم تجربی، اشتغال و بازار کار باشد.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آزمون سراسری سال 96 پنجشنبه و جمعه گذشته برگزار شد و به گفته مسئولان در آزمون امسال نزدیک به 930 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که حدود 149 هزار نفر در گروه آزمایشی علوم‌ریاضی و فنی، حدود 184 هزار نفر در گروه آزمایشی علوم‌انسانی، حدود 11 هزار نفر در گروه هنر و حدود هفت‌هزار نفر در گروه زبان‌های خارجی ثبت‌نام کرده‌اند. نکته قابل تامل اما این بود که حدود 581 هزار داوطلب خواستار رقابت در گروه آزمایشی علوم‌تجربی بوده‌اند! علامت تعجب به این علت است که مجموع داوطلبان سایر گروه‌ها به تعداد داوطلبان گروه آزمایشی تجربی نمی‌رسد.

 آمار سال 95 نیز از رشد داوطلبان گروه تجربی خبر می‌داد به‌طوری که در آزمون سال 95، از 860 هزار و 437 نفر ثبت‌نام‌کننده، 162 هزار و 879 نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، 519 هزار و 488 نفر در گروه آزمایشی علوم‌تجربی، 161 هزار و 500 داوطلب در گروه آزمایشی علوم‌انسانی، 9 هزار و 881 نفر در گروه آزمایشی هنر و 6 هزار و 361 نفر در گروه آزمایشی زبان خارجی متقاضی شده‌اند.

*** نظرات کاربران درباره این موضوع چیست؟
آمار مذکور نشان از افزایش علاقه داوطلبان کنکور طی سال‌های اخیر به رشته‌های پزشکی دارد. احتمالا یکی از مهم‌ترین دلایل روی آوری داوطلبان کنکوری به رشته علوم تجربی، اشتغال و بازار کار باشد. در ادامه به انتشار نظرات و دیدگاه‌های کاربران فضای مجازی درباره علت وقوع این اتفاق پرداخته‌ایم و شاید هیچکس بهتر از خود داوطلبان و یا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نتوانند در این باره نظر دهند.

* اهم نظرات کاربران در سایت «الف»:
- والا وقتی من برای عصب کشی یک دندان 2 ماه قبلش وقت می گیرم و التماس دکتر می کنم تا زودتر کارم راه بندازه یک میلیون هم برای اون پرداخت می کنم در حالی که دکتر برای عصب کشی هیچ ماده گرون قیمتی هم خرج نمی کنه و تقریبا همه یک میلیون میشه سودش، من که هیچ، بابا بزرگ 80 ساله منم انگیزه پیدا میکنه دوباره کنکور بده و دندان پزشک بشه

- اگه ما نخواهیم با حقوق اداره کاری یا نهایتاً ماهی یک میلیون تومن تو کارخانه ها بیگاری کنیم کیو باید ببینیم؟ من یه جوونم هیچی هم ندارم. نه پول نه پارتی نه سهمیه نه.... شما یه راه به من نشون بده که فقط با تلاش خودم بتونم وضع زندگیمو روبه راه کنم من قول میدم کنکور تجربی شرکت نکنم! حالا یه عده باز میان میگن تو به خاطر پول میخوای بری پزشکی! اره به خاطر پول میخوام برم. شما ازین به بعد به پزشک ها و دندونپزشک ها حقوق اداره کاری بده ببینم کدومشون به خاطر عشق و علاقه سر شغلش باقی میمونه!!!

- مشکل سهمیه ها است و نه علاقه دانش آموزان به رشته های تراز اول رشته علوم تجربی.

- کشورهای پیشرفته اول به علوم انسانیشون اهمیت میدن وقتی این علوم پیشرفت کرد کل جامعه پیشرفت می کنه بعد شرایط برای پیشرفت در زمینه علوم پایه هم محقق می شه.

- عرضه دانشجوی مهندسی بیشتر از تقاضا شده و رشته های مهندسی دیگه لوس شده. تا بخوای مهندس زیاد شده اوونم از نوع بیکارش. بعد میگن چرا متخصص های پزشک دستمزدشون بالا میره.

- اولا همکنون هم چند ده هزار دکتر بیکار در کشور داریم که حتی به دنبال اجرای طرح خود هم نرفته اند و این که خیال کنی حتما از قیف کنکور این رشته می گذری اولین اشتباه توست و ثانیا اگر به امید یک فکر عوامی باشی که با ورود به این رشته در باغ سبز برویت باز می شود اشتباه دوم شماست چون اولا دکترهای عمومی موقعیت شغلی چندانی ندارند و در آینده هم وضع بدتر خواهد شد. اگر هم از قیف 1 به 50 بعدی یعنی تخصص عبور کنی بازهم به خیلی چیزهای دیگر برای موفقیت بالا نیاز داری مثل سرمایه کلان برای خریدن سهام یک بیمارستان که اگر چنین سرمایه ای می داشتی بدون پزشک شدن هم وضع خوبی داشتی و در طرف مقابل دکترهای متخصص مطرح ما مانند افراد مطرح سایر رشته ها قبل از آنکه نان مدرک خودشان را بخورند نان سرمایه خانوادگی یا نبوغ فنی و اقتصادی خودشان را می خورند.من هم یک مهندس هستم که در میانسالی دارای چند کارخانه و شرکت بازرگانی هستم و درامدم از 10 پزشک متخصص درجه 1 هم بیشتر است و فقط در بخش تولید تجهزات پزشکی کارم چندین پزشک در استخدام خودم دارم و نه سرمایه و نه خانواده ثروتمند داشته ام. تنها رمز موفقیت من بلند پروازی معقول در کنار استفاده از فرصت هایی بوده که در کنار همه است و اگر به برنامه پایش تلویزیون نگاه کنی دهها نفر مثل من را خواهی دید که در زمینه های مختلف موفق بوده اند.

- لابی دکترها اینقدر زیاد است که نه میذارن ظرفیت دانشگاه های پزشکی زیاد بشه نه حقوق پزشکا رو متعادل می کنن برعکس مهندسی و علوم انسانی همینطور ظرفیت زدن و هیچ بازار کاری ندارن/ کل بودجه عمرانی کشور هم که صرف طرح تحول شد و کلاه مهندسا و .. مون پس معرکه

- حذف سریال طنز تلویزیون در مورد عملکرد شون رو هم یه نمونه دیگه از قدرت عجیب این لابی اضافه کنید

- من وقتی درجه عاجز بودن جوانان مملکتم را می بینم که همه به دنبال گرفتن یک مدرک و استخدام شدن در یک جا هستم بسیار تاسف میخورم. برادر من شما باید با بکار انداختن فکرتان خودتان شغل ایجاد کنید نه این که به دنبال شغلی باشید که دیگری برای شما ایجاد کند.دو جوان فارغ التحصیل کشاورزی را می شناسم که با سرمایه ای کمتر از 20 میلیون تومان در یک گلخانه روزی 2 میلیون تومان خیار درختی تولید می کنند و یا شما می دانید که موسسان شرکت دیجی کالا چند نفر دانشجو بوده اند؟ مگر اینها از کره مریخ آمده اند اگر به فکر آن هستید که یک مدرک کاغذی چه پزشکی و چه هرچیز دیگر برای شما ناندانی شود که زهی خیال باطل چون در آینده نه چندان دور این رشته هم به سرنوشت رشته های دیگر دچار می شود .مشکل ما تن پروری فکری و جسمی و عافیت طلبی است که به دنبال لقمه آسان و سهل الوصول هستیم.

- شما یه تخصص پزشکی یا دندونپزشکی داشته باشی هرکجای این کره خاکی که بری مرفه ترین زندگی رو داری. اتفاقا اینده رشته های درمانی در ایران بهتر هم خواهد شد با پیر شدن جمعیت ایران. چون درامد رشته های درمانی وابسته به رکود اقتصادی نیست و شما دندون درد بگیری شده وسیله ی زیر پات رو بفروشی مجبوری بری دکتر تا از درد خلاص بشی.

- این هجوم به پزشکی، هیچ ربطی به طرح سلامت نداره. ۹۰ درصد به خاطر بیکاری شدید رشته های مهندسیه. یه فارغ التحصیل مهندسی برق با مدرک ارشد چند سال بیکاره بعدم شاید با حقوق یک تومن بتونه کار گیر بیاره. اما یک فارغ التحصیل پزشکی یا دندان پزشکی فارغ از طرح سلامت، میتونه بلافاصله بعد از کسب مدرکش شروع به کار کنه و در همون ابتدای کار ماهیانه در بدترین حالت دو تا سه میلیون درامد داشته باشه. حالا شما بگو با چه انگیزه ای بریم مهندسی بخونیم؟؟؟؟

- شما اگر به کارهای فنی برق مسلط باشی یا به قول معروف آچار به دست باشی لازم نیست منتظر باشی بری سر کار میان دنبالت و حتی خودت هم میتونی آزاد کار کنی مدرک ارشد که هیچ دکتری هم بدرد نمیخوره کشور ما به تکنسین ماهر نیاز داره.

- علت اینکه پزشک بصورت قطره چکانی تربیت میشه اینه که همه اساتید دانشگاه خودشان مطب دارن با درآمدهای غیرمنصافه و نجومی و البته برای خودشان رقیت نمی خواهند.

- به زور نمیشه کسی رو مجبور کرد بره یه رشته هایی که مطلقاً بازار کار نداره. منِ جوون اگه نذارن کنکور تجربی شرکت کنم قید تحصیل رو میزنم کلاً. اینو به سازمان سنجش و اموزش پرورش و... هم بگید که سعی نکنن واسه تعصیل نشدن واحدهای دانشگاهی ما رو به سمت رشته های مهندسی سوق بدن. شما تا سال ١٤٠٠ اگه تونستید ٢٩ میلیون فرصت شغلی ایجاد کنید مطمئن هم باشید که هیچ جایگاه شغلی خالی نمیمونه خیالتون راحت. ٢٩ میلیون شغل با حقوق اداره کاری ٧٠٠ هزار تومنی دیگه منت گذاشتن داره؟ ما به این دنیا اومدیم که زندگی کنیم نه اینکه فقط زنده بمونیم.

- الانه که مسئولان آموزش کشور واسه حل این مشکل بیان صورت مسئله رو پاک کنند و ثبت نام در کنکور تجربی رو محدود کنند یا مثلا هزینه ی ثبت نام در کنکور تجربی رو به جای ٢٠ هزار تومن فعلی بکنند ٢٠٠ هزار تومن!

- سطحی نگری تا کجا؟ توازن تحصیلی بهم خورده تقصیرش هم دولت هاست که زمینه شغلی دیگر رشته هارو فراهم نمیکنه

- جالب است که 90% بحث ها سر مهندسی و پزشکی و عقب مانندن مهندسی از پزشکی است! در حالیکه علوم انسان که پایه های فکری و عقیدتی انسان های جامعه رو میسازه و در تمام کشورهای متوسط به بالا از جایگاه رفیع علمی و حتی مالی برخورداره اصلا فراموش شده در این مملکت! باید به حال مملکتی که همه به فکر تنها پر کردن جیب خود هستند تاسف خورد!!!

- عرضه و تقاضا تعیین کننده است. تا وقتی پزشکی بازار کار بهتری داشته باشه وضع به همین منوال خواهد بود. اگه یه روزی مهندسی بازار کار بهتر و پردرامدتری داشته باشه همه هجوم میارن سمت ریاضی.

- سال 88 که کنکور دادم، اکثر بچه های قوی تر تو رشته ریاضی و فیزیک بودند و کنکورش به مراتب سخت تر از کنکور تجربی بود. دانشگاه شریف قبول شدم و هم تو کارشناسی و هم تو ارشد جز سه تا دانشجوی برتر رشته ام بودم. ولی این قدر وضعیت جامعه مهندسی و پزشکی برام تحقیرآمیز بود که از دکتری شریف انصراف دادم و شروع کردم برای کنکور تجربی خوندن. در حال حاضر بچه های ضعیف تر مدرسه مون همه رفتن تجربی و پزشک شدن، درآمدهاشون تو مناطق محروم بالای 10 تومنه، دوستان دندان پزشکم که بماند. من هر جا میرم برای کار نهایت 2 تا 2.5 بهم پیشنهاد میدن، اونم کاره سنگین؛ همه که سرمایه ندارن که کاری رو بخوان شروع کنند، بخصوص تو رشته های ما که سرمایه بره. اگه کنکور سال بعد هم نتیجه نده، ایشاالله اپلای می کنم اسکاندیناوی تا حداقل این اختلاف طبقاتی و مافیا رو شاهد نباشم.

- من ۳۰ سالمه، میخام کنکور پزشکی بدم. چون کار پیدا نمیکنم‌. کار هست ولی هیچ امنیت شغلی نداری. هر ان ممکنه بگن برو. پس فکر کنم بد نیست پزشک یا دندان پزشک بشم.

- من خودم با سهمیه شاهد الان ترم ٦ پزشکی میخونم بهتره بگم.همچین خبری هم نیست که بچه ها هجوم اوردند سمت تجربی.

- به نظر من بهتره هزینه ی ثبت نام در کنکوری که تقاضا براش بیشتره رو به نسبت تعداد شرکت کننده ها بالا برد مثلا برای رشته ی تجربی که ٥٨٠ هزار داوطلب داره هزینه ی ٥٨ هزار تومن در نظر بگیریم.

- حماقت محض است کسی در این شرایط دنبال رشته های فنی برود، وقتی پزشکی عمومی از دانشگاه آزاد ناکجا آباد ماهی 20 میلیون حدقل درآمد دارد و حداقل 3 برابر استاد تمام رشته های فنی دانشگاه های تهران و شریف و غیره درآمد دارد، باید به عقل کسی شک کرد اگر در این شرایط خواهان تحصیل در رشته های فنی باشد. حالا درآمد دندانپزشکان و متخصصین بماند که سر به فلک می کشد، یکی دیگر از فواید بی شمار طرح تحول سلامت علاوه بر آفزایش نجومی درآمد پزشکان نیز این بود که دانش آموزان باهوشی را که سالهای قبل سمت رشته های ریاضی می رفتند، آگاه ساخت که آینده آنها جای دیگری است .


کد خبرنگار : 20