تاریخ : 1396,پنجشنبه 22 تير16:26
کد خبر : 240764 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

رییس دانشگاه جامع علمی-کاربردی:

۲۰۰ هزار دانشجو از برنامه ششم توسعه عقب هستیم

رییس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور گفت: از آنچه برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کرده بود 200 هزار دانشجو عقب‌ هستیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: رییس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور گفت: از آنچه برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کرده بود 200 هزار دانشجو عقب‌ هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، محمد حسین امید در جمع روسای مراکز آموزشی استان اصفهان، پس از بررسی مشکلات موجود در مراکز آموزشی استان اصفهان گفت: اصفهان بیست و پنجمین استانی است که به آن سفر می‌کنم و مشکلاتی که در مراکز آموزشی دیگر استان‌های کشور وجود دارد متفاوت با مشکلات استان اصفهان نیست.

وی با بیان اینکه باید در برنامه ریزی برای مراکز آموزشی کشور مشارکت بیشتری از طرف روسای این مراکز وجود داشته باشد، افزود: در سال تحصیلی 95-96 یک میلیون و 800 هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در کشور داشتیم که در نهایت حدود 600 هزار نفر متقاضی به دانشگاه‌ها مراجعه کردند. یعنی به ازای هر سه صندلی یک متقاضی در آموزش عالی کشور وجود دارد.

رییس دانشگاه جامع  علمی و کاربردی با اشاره به وجود رقابت بسیار میان متقاضیان دانشگاهی در گذشته، گفت: اکنون متقاضیان خودشان انتخاب می‌کنند روی کدام صندلی بنشینند. این وضعیت در دانشگاه جامع علمی-کاربردی بسیار وخیم تر است. در دانشگاه جامع در سال 1395، 850 هزار ظرفیت اعلام کردیم. اما فقط موفق به جذب 170 هزار نفر شدیم.

امید با بیان اینکه اگر با همین روند پیش برویم نمی‌توانیم به تعداد دانشجویان سال گذشته دانشجو جذب کنیم، افزود: اکنون 1070 مرکز آموزش عالی داریم. برخی مراکز با 100 دانشجو اداره می‌شود، اما برخی دیگر از مراکز هزاران دانشجو جذب می‌کنند. اگر مرکز آموزشی کمتر از 500 دانشجو بگیرد متحمل زیان می‌شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی برنامه ششم توسعه، مبنی بر افزایش تعداد دانشجویان مهارتی از 20 درصد به 30 درصد، گفت: 200 هزار دانشجو از چیزی که برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده بود عقب تر هستیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به پیش قدم بودن اصفهان در راه اندازی دانشگاه بین المللی جامع علمی کاربردی، گفت: اصفهان به علت داشتن مراکز قوی صنعتی و مهارتی در راه اندازی دانشگاه بین‌المللی جامع علمی کاربردی پیش قدم است. دانشگاه بین‌المللی جامع علمی کاربردی دارای اساتید، مهارت و دانشجویانی با مداراک بین‌المللی خواهد بود .

امید با بیان اینکه یکی از انحرافاتی که در گذشته در دانشگاه علمی کاربردی اتفاق افتاده، کمیت گرایی بوده است، افزود: امسال اولین مسیر ما ماموریت گرایی است یعنی مراکزی که ماموریت خاصی دارند در زمینه مهارت خود می توانند دانشجو بگیرند.

وی با اشاره به سیاست های کلان پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه گفت: با توافق وزارت علوم قرار است  در کنار هر دانشگاه جامع علمی کاربردی یک مرکز رشد داشته باشیم و به دانشجویانی که بتوانند شرکت های علمی کاربردی راه اندازی کنند، تسهیلات ارایه دهیم. 1000 مرکز دانشگاهی جامع علمی کاربردی با 450 هزار دانشجو و 800 رشته مقطع دار و 400 رشته کوتاه مدت تک درس وتک پودمان در کشور فعالند.

رییس دانشکاه جامع علمی کاربردی در خصوص توسعه رشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد گفت : در حال حاضر 50 رشته کارشناسی ارشد داریم و به دلیل اینکه دانشگاه‌های دیگر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیرو تربیت می‌کنند در سیاست کوتاه مدت، توسعه این رشته‌ها مد نظر نیست ولی دانشگاه جامع علمی کاربردی از سال 98 به بعد رشته‌های مهارتی مقطع کارشناس ارشد را با نگرش جدید راه اندازی خواهد کرد که همه به صورت مهارتی و پژوهش محور خواهد بود.

در این مراسم  از نخستین تفاهم نامه بین‌المللی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر اصفهان با دانشگاه موسیقی فرایبورگ آلمان رونمایی شد.