تاریخ : 1396,یکشنبه 25 تير15:33
کد خبر : 241000 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

گزارش میدانی از مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی استادان خوبی دارد و نسبت به دانشگاه‌های پردیس و بین‌الملل هزینه کمتری دارد و دانشجویان باید شهریه کمتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها پرداخت کنند. فکر می‌کنم این دانشگاه کیفیت آموزش خوبی دارد؛ چراکه کسانی که برای آزمون مصاحبه دکتری به این مرکز آمدند رزومه‌های خوبی دارند.»

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشگاه آزاد اسلامی استادان خوبی دارد و نسبت به دانشگاه‌های پردیس و بین‌الملل هزینه کمتری دارد و دانشجویان باید شهریه کمتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها پرداخت کنند. فکر می‌کنم این دانشگاه کیفیت آموزش خوبی دارد؛ چراکه کسانی که برای آزمون مصاحبه دکتری به این مرکز آمدند رزومه‌های خوبی دارند.»

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فرهیختگان، مجتمع دانشگاهی نیایش، پیامبر و مجتمع دانشگاهی ولیعصر واحد تهران مرکزی این روزها میزبان دانشجویانی است که برای انجام مصاحبه آزمون دکتری به این مراکز می‌آیند. آزمونی که امسال برای اولین‌بار به صورت استانی برگزار می‌شود تا علاوه‌بر تفویض اختیار به استان‌ها و بهره‌گیری از تمام استعدادهای دانشگاه به هر داوطلب فرصت مصاحبه در چند محل داده شود. مرکز آزمون ولیعصر یکی از متولیان برگزاری آزمون‌های مصاحبه دکتری این دانشگاه است که برای رسیدن و پیدا کردن دانشکده‌هایی که دانشجویان برای آزمون به آنجا آمده‌اند چندبار تمام طول دانشگاه را بالا و پایین می‌روم که با کمی پرس‌وجو به دانشکده علوم انسانی می‌رسم. راهرو خلوت است و با پله و آسانسور می‌توان به طبقات بالا رسید. بالاخره چند داوطلب را که منتظر زمان آزمون خود هستند پیدا می‌کنم. وقتی خودم را معرفی می‌کنم و می‌گویم خبرنگارم کمی خود را جمع‌وجور می‌کنند و از گفت‌وگو طفره می‌روند. برخی می‌گویند تاکنون مصاحبه نکرده و مصاحبه نمی‌کنند. بالاخره موفق می‌شوم با چند نفر از داوطلبان باب گفت‌وگو را باز کنم. یکی از آنها می‌گوید شانسی برای قبولی ندارد اما آمده است شانس خود را در این آزمون امتحان کند. از ساختمان علوم انسانی بیرون می‌آیم و به دانشکده روانشناسی می‌روم تا شاید در آنجا بیشتر موفق به گفت‌وگو شوم. برخی از داوطلبان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی و اینکه چرا این دانشگاه را انتخاب کرده‌اند، سخن می‌گویند.

  کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی بهتر از سایر دانشگاه‌هاست
 امیرحسین کامران‌کسمایی، فارغ‌التحصیل دانشگاه امام‌حسین(ع) در رشته الکترونیک بوده که برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری در رشته برنامه‌ریزی درسی به واحد تهران مرکزی آمده است. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از هزینه‌های تحصیل در سایر دانشگاه‌ها سخن گفته و تاکید می‌کند هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی قابل مقایسه با حتی مدارس غیرانتفاعی نیست. کامران کسمایی می‌گوید: «من کارمند آموزش و پرورش هستم؛ یک مدرسه غیرانتفاعی ترمی شش، هفت‌میلیون شهریه دریافت می‌کند اما دانشگاه آزاد اسلامی در دوره فوق‌لیسانس تنها دومیلیون شهریه دریافت می‌کند که برای دوره تحصیلات تکمیلی معقول است.» او معتقد است کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی بهتر از دانشگاه‌های علمی-کاربردی،  پیام‌نور و... است و به همین دلیل این دانشگاه را برای مصاحبه آزمون دکتری انتخاب کرده است.

کسانی که برای آزمون مصاحبه دکتری رزومه‌های خوبی دارند
 مریم عباسی، دانشجوی دانشگاه تهران و الزهرا برای مصاحبه آزمون دکتری جامعه‌شناسی به مجتمع ولیعصر تهران مرکزی آمده است تا در گرایش مطالعات فرهنگی بخت خود را بیازماید. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در پاسخ به این سوال که چرا دانشگاه آزاد اسلامی را انتخاب کرده است، می‌گوید: «علاوه‌بر دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه خوارزمی، شبانه دانشگاه تهران و پیام‌نور نیز برای مصاحبه آزمون دکتری مجاز شدم اما می‌خواهم شانس خود را برای دانشگاه آزاد اسلامی امتحان کنم.» عباسی معتقد است این روزها بحث دانشگاه آزاد اسلامی یا دولتی مطرح نیست و میزان اطلاعات و کارایی هر فرد مشخص‌کننده سطح دانش اوست. او می‌گوید: «دانشگاه آزاد اسلامی استادان خوبی دارد و نسبت به دانشگاه‌های پردیس و بین‌الملل هزینه کمتری دارد و دانشجویان باید شهریه کمتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها پرداخت کنند. فکر می‌کنم این دانشگاه کیفیت آموزش خوبی دارد؛ چراکه کسانی که برای آزمون مصاحبه دکتری به این مرکز آمدند رزومه‌های خوبی دارند.»

دانشگاه آزاد اسلامی کیفیت و تجهیزات خوبی دارد
 امیرعباس محمدی از دیگر داوطلبانی است که برای انجام آزمون مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی را انتخاب کرده است. او از شرایط تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی و استادان و تجهیزات آن سخن می‌گوید. او می‌گوید: «وقتی کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی را از نزدیک دیدم ترجیح دادم به ادامه تحصیل در این مجموعه بپردازم. این مهم نیست که شما در چه دانشگاهی درس می‌خوانید، مهم این است که آن دانشگاه چه استادانی دارد و معتقدم در دانشگاه آزاد اسلامی استادان بسیار خوبی وجود دارد.» محمدی درباره شهریه‌ها نیز صحبت به میان می‌آورد و می‌گوید: «اگر به‌طور مثال شهریه دانشجوی کارشناسی‌ارشد برای یک ترم در دانشگاه آزاد اسلامی در کل نزدیک به دومیلیون تومان است شهریه دانشجو در همین مقطع پردیس دانشگاه تربیت مدرس هشت‌میلیون تومان است. این در حالی است که کیفیت در دانشگاه آزاد اسلامی حرف اول را می‌زند.»

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استعداد بیشتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها دارند
 مسعود خداخواه یکی دیگر از داوطلبانی است که به مجتمع ولیعصر تهران مرکزی آمده است تا در کنار دیگر دانشجویان شانس خود را برای مصاحبه آزمون دکتری امتحان کند. خداخواه برای این آزمون نگران است و می‌گوید شانس زیادی برای قبولی ندارد. او در این گفت‌وگو از شرایط و اینکه چرا دانشگاه آزاد اسلامی را انتخاب کرده است، می‌گوید: «معتقدم دانشجویان این دانشگاه معمولا استعداد بیشتری نسبت به علمی-کاربردی و غیرانتفاعی دارند و این یک نعمت بزرگ است. دانشگاه‌ها باید از نظر اعضای هیات‌علمی و مرتبه آنها مورد ارزیابی قرار بگیرند و آنچه به دانشگاه‌ها اعتبار می‌دهد نام آزاد یا دولتی‌بودن آنها نیست؛ در این میان دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سایر دانشگاه‌ها امکانات و تجهیزات مناسبت‌تری دارد و به همین دلیل این دانشگاه را انتخاب کردم.»