تاریخ : 1396,دوشنبه 26 تير15:23
کد خبر : 241097 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

موافقان و مخالفان فارس پلاس چه می‌گویند؟

تقویت فعالان رسانه‌ای یا تقلیل دعواهای گفتمانی

از نظر منتقدان اتخاذ رویکردهای این چنینی موجب می‌شود که تقابلات جدی با جریان مخالف، به طنز و فکاهی غیر موثر تقلیل پیدا کند. یکی دیگری از ایرادات وارد شده بر جشن فارس پلاس بود. از نظر منتقدان برگزاری جشن های این چنینی با مهمانانی همچون امیر تتلو و بهنوش بختیاری فوایدی برای جبهه فرهنگی انقلاب نخواهد داشت.

خبرنامه دانشجویان ایران: روز گذشته جشن یکسالگی کانال تلگرامی فارس پلاس برگزار شد. فارس پلاس را میتوان نسخه ای غیر رسمی برای انجام کارهای رسانه ای دانست. رویکرد کلی این کانال تلگرامی که از سمت خبرگزاری فارس تقویت می شود را می شود در ایجاد شبکه منسجم بین فعالان شبکه های مجازی و بازنشر تولیدات آنها دانست.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اما برگزاری این جشن تولد یکسالگی که از حمید رسایی و عزت الله ضرغامی تا بهنوش بختیاری و امیر تتلو در آن شرکت کرده بودند با حواشی رو به رو بود.

 

بسیاری از فعالان فضای مجازی از برگزاری این جشن استقبال کردند و بسیاری دیگر نسبت به رویکردهای این چنینی نقدهای جدی وارد کردند. موافقان معتقد بودند که اتخاذ چنین رویکردی می تواند به ارتباط بهتر با قشر خاکستری کمک کند. برخی دیگر آن را عاملی جهت فعالیت بیشتر و گسترده تر دلسوزان انقلابی در فضای مجازی می دانستند.

تعدادی دیگر از موافقان فارس پلاس معتقد بودند که این بستر موجب خواهد شد که یک تقابل فعالانه بین فعالان مجازی جبهه انقلاب اسلامی و مخالفان آن شکل بگیرد.

اما مخالفان عقیده دیگری دارند. به طور کلی مخالفان فارس پلاس را دو دسته تشکیل می دهند. گروه اول کسانی هستند که از لحاظ خط سیاسی شبیه به فارس هستند اما رویکرد منتقدانه ای در قبال این جشن گرفتند. از نظر منتقدان اتخاذ رویکردهای این چنینی موجب می شود که تقابلات جدی با جریان مخالف، به طنز و فکاهی غیر موثر تقلیل پیدا کند. یکی دیگری از ایرادات وارد شده بر جشن فارس پلاس این بود که برگزاری جشن های این چنینی با مهمانانی همچون امیر تتلو و بهنوش بختیاری فوایدی برای جبهه فرهنگی انقلاب نخواهد داشت و موجب تحمیل هزینه های جدی بر این جبهه خواهد شد.

از نظر آنها اینکه در یک مراسمی، جشن آشتی کنان بین امیرتتلو و بهنوش بختیاری برگزار شود، نه تنها موجب این نخواهد شد که ارتباط بهتری با مردم بگیریم بلکه موجب کاهش شانیت و جدیت کار در حوزه انقلاب اسلامی می شود.

گروه دیگر از منتقدان، مخالفان سیاسی با فارس بودند. آنها به دنبال این بودند که تقابلی انتخاباتی با این رویکرد داشته باشند و به همین دلیل حملاتی را به امیر تتلو و بهنوش بختیاری صورت دادند. شاید جملات روز گذشته بهنوش بختیاری دلیلی بود بر اینکه حملات مخالفان سیاسی فارس پلاس گسترده تر شود.

بهنوش بختیاری که به دلیل انتقاد از توافق هسته ای مورد هجمه سنگین رسانه های اصلاح طلب قرار گرفته بود، روز گذشته در جشن فارس پلاس گفت: در عمرم چنین جایی حضور نداشتم و به این شکل از من تقدیر نشده بود. خیلی ممنون و تشکر می‌کنم از فارس پلاس و حمایت‌هایی که به صورت مجازی داشتید. من به خاطر مصاحبه ای که داشتم مورد هجمه بسیاری قرار گرفتم ولی شما از من دفاع کردید. ما از آزادی بیان حرف می‌زنیم ولی خدا نیاورد روزی که حرفی بزنیم به مذاق کسی خوش نیاید

این سخنان بختیاری موجب شد که موج جدید هجمه ها علیه او صورت بگیرد. فحاشی و توهین در فضای مجازی، بخشی از حملات علیه بختیاری بود که به دلیل محتوای توهین آمیز آن ها از بازنشر این حملات معذور هستیم.

حضور در فضای رسانه ای، به خصوص شبکه های اجتماعی که امروزه به عنوان رسانه ای قدرتمند ظاهر شده اند، می تواند برای تبیین گفتمان ها مفید باشد. حال برخی معتقدند که حضور باید به اشکال گوناگون صورت پذیرد تا بتوان با اقشار مختلف مردم ارتباط گرفت و برخی دیگر، حضور در این فضا را مستلزم این می دانند که یک پشتیبانی فکری و محتوایی جدی صورت پذیرد. 


کد خبرنگار : 43