تاریخ : 1396,چهارشنبه 11 مرداد17:17
کد خبر : 242439 - سرویس خبری : باشگاه نویسندگان

رضا حمزه دولابی؛

کابینه ی فرمایشی

زمان زیادی به معرفی اعضای کابینه جدید نمانده و در این میان اخباری از رفتن وزیران نفت، اقتصاد، صنعت، ارتباطات، ارشاد و علوم و ماندن چهره‌هایی چون ظریف، علوی و رحمانی فضلی منتشر شده، از حضور زنان نیز خبر چندانی نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران: رضا حمزه‌دولابی// پنجشنبه (۱۲ مرداد) مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری روحانی و روز شنبه (۱۴ مرداد) مراسم تحلیف او در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

تنها چهار روز به مراسم تحلیف شخص روحانی و معرفی کابینه وی  باقی مانده است، البته روحانی طبق قانون دو هفته فرصت دارد تا فهرست کابینه خود را تقدیم مجلس کند.

در این ایام رابطه اصلاح طلبان و روحانی شکر آب شده و این موضوعی نیست که کسی بخواهد آن را کتمان کند، اصلاح طلبان پس از این که روحانی پیروز انتخابات  شد در مصاحبه های گوناگونی برای او شرط گذاشتند که باید برای تعیین کابینه به حرف اینجریان گوش کند

در ایام منتهی به شروع فعالیت دولت دوازدهم گمانه زنی هایی در جهت پییش بینی کابینه جدید و  تغییرات احتمالی برخی از اعضا به شکل جدی دنبال میشد.

در این میان برخی از جریان های سیاسی اصلاح طلب که  خود را سهیم در پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری میدانند به دنبال گرفتن امتیاز در انتخاب وزرای کابینه هستند.

شواهد حاکی  از آن است که حداقل روحانی چراغ سبز به جریان اطلاح طلب برای تعیین کابینه نشان نداده است البته شاید چیزی شبیه به قرمز چشمک زن را در مقابل حامیان انتخاباتیش نمایان کرده است!

زمان زیادی به معرفی اعضای کابینه جدید نمانده و در این میان اخباری از رفتن وزیران نفت، اقتصاد، صنعت، ارتباطات، ارشاد و علوم و ماندن چهره‌هایی چون ظریف، علوی و رحمانی فضلی منتشر شده، از حضور زنان نیز خبر چندانی نیست.

این در حالی است که جریان همسو با روحانی در انتخابات به دنبال ایجاد فضاسازی برای گماردن گزینه های خود در بیشتر پست های کابینه هستند.

گرفتن تصدی بیشتر وزارت خانه ها و ترجیح داشتن یک وزیر زن برای اصلاح طلبان امروز یک دغدغه راهبردی به شمار میرود که برای نمونه مولاوردی یکی از آن هاست.

برخی سهم‌خواهان حامی روحانی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست هم دادند تا به هر وسیله‌ای یک وزیر زن را در کابینه دوازدهم بگنجانند.

رسانه‌ها و شخصیتهای این جریان نیز با فشار بر حسن روحانی به دنبال آن هستند که یک وزیر زن در کابینه دوازدهم حضور داشته باشد و برای همین موضوع در شبکه‌های اجتماعی هشتگی را با عنوان «#بامولاوردی» در حمایت از معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در دولت یازدهم به راه انداختند.

که البته تا به اینجا ظاهرا حسن روحانی زیر بار این فضاساز های اصلاح طلبان نفته است.

البته تنها وزیر زن تاریخ جمهوری اسلامی، کماکان مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت دوم احمدی‌نژاد است که تازه او هم به خاطر اختلاف با رئیس جمهوری وقت، از مقام خود کنار گذاشته شد.

سایه سنگین سهم خواهی اصلاح طلبان حتی موجب واکنش دولت و حامیان دولت شد، این در حالی ااست که چندی پیش حسینعلی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به نقل از روحانی گفت که کابینه دوازدهم فراجناحی خواهد بود؛ او در جمع خبرنگاران اعلام کرد که "آقای روحانی در مورد انتخاب اعضای کابینه مشغول رایزنی، صحبت و مذاکره با شخصیت‌های نظام، بزرگان گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کشور هستند و همواره تاکید می‌کنند ترکیب دولت دوازدهم فراجناحی خواهد بود و از توانمندی و  ظرفیت‍‌های کلی نظام استفاده خواهند کرد".

 بعد از اظهارات رئیس‌جمهور در خصوص کابینه فرا جناهی، رسانه‌های اصلاح‌طلب نوک انتقادات خود را به متوجه شخص حسن روحانی کرده اند.

در همین رابطه یک روزنامه اصلاح‌طلب با انتقاد از کابینه فراجناحی نوشت: در بین اصلاح‌طلبان عده‌ای پایداری‌چی هستند؛ افرادِ اصلاح‌طلبِ اصولگرایِ پایداری چی که همواره در جمع اصلاح‌طلبان بوده و به‌اصطلاح از سبد رأی آنان به مجلس و شورا راه یافته‌اند، اینک نعل‌ وارونه می‌زنند.گاه از رفع حصر می‌گویند و گاه از کابینه فراجناحی و دفاع از اصولگرایان که مگر چه اشکالی دارد که در کابینه هم اصولگرایان باشند و هم اصلاح‌طلبان! به‌راستی کابینه فراجناحی دیگر چه صیغه‌ای است که برخی از اصلاح‌طلبان و نمایندگان مجلس آن را دنبال می‌کنند! مگر مردم خودشان نمی‌توانستند به اصولگرایان رأی بدهند که حالا عده‌ای دنبال احقاق حق آنها هستند.

اصلاح طلبان به دنبال کابینه ای هستند که مدیریت آن صرفا در اختیار رئیس جمهور نباشد و به نوعی مطالبات خودشان را پیاده و اعمال کننن و رئیس جمهور بیشتر نماد در کابینه باشد نه تعین کننده مشی های اجرایی نظام ، از رهگذر این موضوع شاهد چالش  سابقه ای میان روحانی و جران اطلاح طلابن هستیم.

اما اینکه روحانی تا چه میزان از سوی اصلاح طلبان در انتخاب اعضای کابینه تحت فشار است قطعا کمتر از چند روز دیگر با اعلام رسمی اعضای کابینه دوازدهم، مشخص خواهد شد که وی یک اعتدال گراست یا اصلاح طلب، رئیس جمهور در تبلیغات ریات جمهوری 92 به  صراحت اعلام کرد که یک اعتدال گرا است، اما باید دید که تا چه میزان پایبندی در گفتار خودد دارد.

بررسی روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب و فشار های تبلیغاتی و کمپین های اینترنتی بر علیه شخص روحانی، همگی نشان از فرمایشی بودن کابینه دوازدهم از سوی اصلاح طلبان دارد.

همین اتفاقات و شرط و شروط ها و واکنش ها نسبت به روحانی باعث فاصله گرفتن وی از اصلاح طلبان شده است.

هیاهوی عناصر و رسانه های اصلاح طلبان برای حذف رحمانی فضلی از وزارت کشور

 در کنار جنجال سازی رسانه های اصلاحات برای فشار بر روحانی و کنار گذاشتن رحمانی فضلی برخی از عناصر اصلاح طلب هم به اعمال فشار رو آوردند.

جعفر زاده نماینده رشت در توئیتر خود به وزیر کشور توصیه کرده است که اگر آقای روحانی تحت فشارهای خاص مجبور شود ایشان را بعنوان عضو کابینه آن هم در کسوت وزارت کشور به مجلس معرفی نماید شخصاً انصراف دهد.

در جریان بحث‌های داغی که طی هفته‌های اخیر در مورد چینش هیات دولت جدید صورت گرفته، عبدالرضا رحمانی فضلی یکی از وزیران کنونی است که نوک حمله انتقاد بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح طلب گرفته است.

علی مطهری در مورد توانایی اعضای کابینه آینده به عنوان یک عنصر مهم، تاکید کرد که کشور به وزیرانی با شخصیت قوی نیاز دارد. او بار دیگر به ناتوانی وزیر کشور اشاره کرد و گفت اگر وزیر کشور قوی داشتیم استانداران قوی انتخاب می کرد و حوادثی مثل حادثه شیراز یا مشهد که استانداران تسلیم فشار شدند و بر خلاف قانون عمل کردند پیش نمی آمد.

این در حالی است که  در روزهای  گذشته مطهری نایب رئیس مجلس گفت: «اگر یک وزیر کشور قوی داشتیم اعتبارنامه خانم خالقی را امضا می کرد و به مجلس می فرستاد، یا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری اجازه نمی داد که به بهانه عبور از ساعت ۲۴ سه تا چهار میلیون نفر رای ندهند»

چرایی القا تئوری کابینه فرمایشی از سوی رهبر انقلاب

در چند روز گذشته که فشارها بر شخص روحانی تشدید شده بود خبری جهت دار منتشر شد که خود نمایانگر پروپاگاندای رسانه ای بود که آن خبر خیلی زود هم در محتوا هم در شکل رنگ باخت، این جریان که غالبا از خارج کشور هم دنبال میشد به دنبال شبهه افکنی و دادن آدرس غلط بود.

حال با کمی تامل همپوشانی فشار بر روحانی از سوی اصلاح طلبان و  نشر خبر ورود رهبر انقلاب به تعیین چیدمان کابینه خود جای تعجب دارد.

خط و نشان‌های گروه های سیاسی اصلاح طلب برای رئیس جمهور که  رنگ و بوی سهم‌خواهی و اعمال نفوذ در کابیه را میداد از چشم اکثر رسانه ها و روزنامه ها مغفول مانده بود و بیشتر خواسته و ناخواسته  ماجرای خبر "تشکیل کابینه با نظر رهبری" را دنبال میکردند.

متأسفانه عده‌ای هم از سر غفلت، در داخل با این جریان غیر واقعی همراهی کردند و جریانی که به دنبال سهم خواهی از دولت دوازدهم بود هم بدون کمترین هزینه ی رسانه ای به سیاست فشارر بر روحانی ادامه داد.

هدف القا این خبر پوشالی و سیاست شکست خورده  بی تردید خلط حقیقت رسانه ای و گمراهی افکار عمومی از اصل ماجرا بود.

این در حالی است که پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای این شایعه را تکذیب کرده است که "تک‌تک اعضای کابینه" با نظر رهبر ایران انتخاب می‌شوند.

در واقع سوال اساسی این است که دلیل هم زمانی تئوری "ورود رهبری در انتخاب اعضای کابینه" با اعمال فشار اصلاح طلبان بر روحانی برای ایجاد کابینه فرمایشی چیست؟!


کد خبرنگار : 17