تاریخ : 1396,سه شنبه 17 مرداد14:27
کد خبر : 242843 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

اتفاقی قابل‌تامل در دانشگاه امام صادق(ع)؛

ماجرای اعتراض دانشجویان کم‌حاشیه‌ترین دانشگاه کشور +فیلم

جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) اخیرا طی نامه‌ای به آیت‌الله آملی لاریجانی، ضمن انتقاد از رویه‌های فعلی دانشگاه، نسبت به موضوع «بی‌توجهی به مساله تولید علم در دانشگاه» و همچنین «رویکرد اقتصادی مدیریت دانشگاه» اعتراض کرده و خواهان رسیدگی به این موضوعات شدند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه امام صادق(ع) از آن دست دانشگاه‌هایی است که از بدو تاسیس تاکنون موفقیت‌های بسیاری داشته است و تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان آن در سطوح بالای مدیریتی کشور مشغول و تصمیم‌ساز هستند. با این حال، چند وقتی است خبرهایی از این دانشگاه به گوش می‌رسد که حاکی از وجود برخی حواشی است. جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) اخیرا طی نامه‌ای به آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس هیات امنای این دانشگاه، ضمن انتقاد از رویه‌های فعلی دانشگاه، نسبت به موضوع «بی‌توجهی به مساله تولید علم در دانشگاه» و همچنین «رویکرد اقتصادی مدیریت دانشگاه» اعتراض کرده و خواهان رسیدگی به این موضوعات شدند.

در قسمتی از نامه این دانشجویان به رئیس هیات امنای دانشگاه امام صادق(ع) آمده است: «اخد شهریه سنگین از دانشجویان دکتری فارغ از مباحث متعدد حقوقی و قانونی که توجه به آنها ضروری است به اذعان اکثر رؤسای دانشکده‌ها، اعضای هیات علمی، اساتید و کارشناسان دانشگاه به مصلحت دانشگاه نبوده و بدون شک، استمرار این تفکر مدیریتی لطمات جبران ناپذیری را بر جایگاه، اعتبار و خروجی‌های دانشگاه وارد خواهد ساخت. چنانکه مع الأسف اخذ شهریه از دانشجویان دکتری در حال حاضر به اصلی‌ترین دغدغه دانشجویان دکتری تبدیل شده و به جای آنکه همت دانشجویان معطوف به تولید علم دینی و حرکت در راستای رسالت‌های دانشگاه باشد، ذهن و فکر دانشجویان برای رهایی از این مسئله متوجه کسب درآمد و اشتغالات مالی شده است.»

همچنین اخیرا کلیپی از اظهارات مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی، رئیس سابق دانشگاه امام صادق(ع)، در فضای مجازی منتشر شده است که در این کلیپ آیت‌الله مهدوی کنی نظر صریح خود پیرامون اخذ شهریه از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) را اظهار می‌کند که می‌توانید در ادامه آن را مشاهده کنید:

دانلود

* گلایه‌های یکی از دانشجویان دکتری
یکی از دانشجویان دکتری دانشگاه امام صادق(ع) که در کنکور دکتری به رتبه یک دست یافته است، در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، ضمن ابراز نگرانی نسبت به آینده دانشگاه امام صادق(ع)، پیرامون موضوع اخذ شهریه از دانشجویان دکتری گفت: نه در دفترچه سازمان سنجش و نه در اطلاعیه‌های اولیه دانشگاه و نه در متن تعهد محضری دانشجویان به دانشگاه،‌ حرفی از اخذ شهریه از دانشجویان دکتری زده نشده است، با این حال طی اطلاعیه‌ای اعلام شده است که دانشجویانی که حائز برخی از شرایط نیستند، باید شهریه پرداخت کنند.

این دانشجوی دکتری مدعی است موضوع شهریه حتی شامل دانشجویان فعال در عرصه علم و پژوهش نیز شده است و این گروه از دانشجویان نیز باید شهریه چند ده میلیونی بدهند.

وی ضمن انتقاد از برخی از اساتید دانشگاه امام صادق(ع) گفت: علی‌رغم اینکه دانشگاه از اساتید خوبی بهره می‌برد اما برخی از اساتید در حوزه غیرتخصصی تدریس می‌کنند و آن طور که باید بر مباحث علمی مسلط نیستند و حتی کتابی را در این دانشگاه تدریس می‌کنند که در یک دانشگاه سطح پایین نیز همان را تدریس می‌کنند.

این دانشجوی دکتری ضمن اعلام اینکه برای ما مهم‌تر از موضوع شهریه‌ها، موضوع تولید علم است گفت: متاسفانه ساختار دانشگاه تشویق‌کننده تولید علم و پژوهش نیست که این مساله برخلاف رسالت این دانشگاه است. دانشگاه امام صادق(ع) رسالت ویژه‌ای برای علوم انسانی اسلامی، مرجعیت علمی و تربیت اسلامی دارد و ما دانشجویان دکتری نسبت به این رسالت، احساس تکلیف کردیم.

وی در پایان گفت: ما حاضر شدیم سختی‌ها را تحمل کنیم و در حالی که می‌توانستیم در دانشگاه‌های دیگر، با گذراندن 18 واحد و طی مدت کمتری مدرک دکتری بگیریم، اما دانشگاه امام صادق(ع) را انتخاب کردیم که تعداد واحدهای درسی آموزشی مقطع‌دکتری‌اش دو برابر دیگر دانشگاه‌ها است. با این حال رفتار اخیر مسئولان دانشگاه امام صادق(ع) و همچنین سیاست‌های مدیریت دانشگاه انگیزه ما را از بین برده است و دانشگاه از ریل اصلی خود خارج شده است.


کد خبرنگار : 20