تاریخ : 1396,سه شنبه 17 مرداد17:25
کد خبر : 242860 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

تلاش حلقه‌های پنهان اصلاح طلبان برای معرفی آلترناتیو خاکی‌صدیق؛

فرجی دانا نمی‌تواند وزیر یا معاون رئیس‌جمهور شود

بعد از شدت گرفتن اما و اگرها پیرامون تردید روحانی در معرفی وزیر علوم، از گوشه و کنار شبکه‌های اجتماعی و فضای اجتماعی، پالس‌هایی درباره انتخاب فرجی دانا به عنوان آلترناتیو مناسب خاکی‌صدیق در این شرایط شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه پیشنهادی حسن روحانی برای دولت دوازدهم به پایان رسید و امروز، کابینه مورد نظر رئیس‌جمهور، با یک غایب معرفی شد.

طی روزهای گذشته درباره وزرای پیشنهادی احتمالی دولت دوازدهم به مجلس، حرف و حدیث‌هایی در رسانه‌ها به راه افتاده بود و تنها گزینه‌ای که درباره آن قطعیت وجود نداشت، وزارت علوم بود. رسانه‌ها از علی خاکی صدیق، رئیس فعلی دانشگاه خواجه نصیر، به عنوان گزینه وزارت علوم نام می‌بردند و این در حالی بود که فرهادی، وزیر علوم نیز این موضوع را تائید کرد.

حتی صبح امروز نیز خاکی صدیق در گفتگویی اعلام کرد که گزینه نهایی وزارت علوم است و با او در این باره صحبت شده و وی برنامه‌هایش را نیز اعلام کرده است.

بعد از انتشار اسامی، اما تنها کرسی خالی کابینه مربوط به وزارت علوم بود. همین کافی بود تا حواشی جدید با چاشنی حرف و حدیث‌های متفاوت و از جنس‌های مختلف در رسانه‌ها و فضای مجازی به راه بیفتد.

حلقه‌های پنهان جریان اصلاح طلبان که به دنبال سهم خواهی از دولت دوازدهم هستند، در حال موج سازی برای معرفی فرجی دانا به عنوان وزیر علوم دولت دوازدهم، در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی است.

در همین خصوص بخوانید:

حذف گزینه‌های علمی از وزارت علوم به بهانه‌های واهی/ رادیکال کردن دانشگاه، هدف بعدی سهم خواهان

فرجی دانا، چهره‌ی نام‌آشنای دولت یازدهم است که شاید تصاویر کاریکاتوری وی در کنار لودر برکناری روسای دانشگاه‌ها، در فضای مجازی را بیشتر از تصاویر واقعی‌اش دیده باشید. وی اولین وزیر علوم دولت یازدهم بود که مجلس اجازه نداد بیش از 9 ماه و 23 روز، مدیریت این وزارتخانه را برعهده داشته باشد و به همین ترتیب بود که فرجی دانا استضیاح شد و نتوانست دوباره رای اعتماد بگیرد.

حالا بعد از شدت گرفتن اما و اگرها پیرامون تردید روحانی در معرفی وزیر علوم، از گوشه و کنار شبکه‌های اجتماعی و فضای اجتماعی، پالس‌هایی درباره انتخاب فرجی دانا به عنوان آلترناتیو مناسب خاکی‌صدیق در این شرایط شکل گرفته است.

در همین راستا شاید مروری بر اصل 89 قانون اساسی بتواند در همین راستا گره از مشکل سهم خواهی برخی گروه ها از رئیس جمهور بگشاید.

طبق اصل 89 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وزیری که استیضاح می‌شود و نمی‌تواند از نمایندگان رای اعتماد بگیرد، نمی‌تواند در هیئت دولت بعدی حضور داشته باشد.

اصل هشتاد و نهم (89) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
«نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیأت وزیران یا هر یک از وزراء را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. هیأت وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت ده روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شد و و به آن پاسخ گوید و از مجلس رأی اعتماد بخواهد. در صورت عدم حضور هیأت وزیران یا وزیر برای پاسخ، نمایندگان مزبور درباره استیضاح خود توضیحات لازم را می‌دهند و در صورتی که مجلس مقتضی بداند اعلام رأی عدم اعتماد خواهد کرد. اگر مجلس رأی اعتماد نداد هیأت وزیران یا وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می‌شود. در هر دو صورت وزرای مورد استیضاح نمی‌توانند در هیأت وزیرانی که بلافاصله بعد از آن تشکیل می‌شود عضویت پیدا کنند.»

بد نیست جریانی که به دنبال فشار به رئیس جمهور و سهم خواهی از او هستند در روزهای باقی‌مانده تا اتمام فرصت دولت برای معرفی گزینه وزرات علوم، روی فرد دیگری سرمایه‌گذاری کنند. علی ای حال طبق قانون اساسی، فرجی‌دانا نمی‌تواند وزیر شود! نه تنها نمی‌تواند وزیر شود بلکه اصلا حق حضور در هیئت دولت دوازدهم را به عنوانی غیر وزیر - از قبیل معاون علمی، معاون اول، یا هر عنوان دیگری -هم ندارد.


کد خبرنگار : 17