تاریخ : 1396,شنبه 21 مرداد16:36
کد خبر : 243095 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

مشروعیت ریاست‌جمهوری در گرو رأی مردمی یا حکم رهبری؟

حجت الاسلام موسوی، حضور رؤسای جمهور و مسئولین کشورهای دیگر در مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور را نشانگر احترام دیگر کشورها به مردم و نظام اسلامی ‌بیان کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مساجد نیوز، حجت الاسلام سید محمد موسوی، امام جمعه سلماس در گفت وگو با خبرنگار مساجدنیوز، با بیان این‌که اگر ولی فقیه حکم یک مسئول رسمی را تنفیذ نکند کار او شرعیت پیدا نمی‌کند، بیان داشت:

آقای روحانی رأی مردم را کسب کرده ولی برای این که ریاست جمهوری ایشان قانونی و شرعی شود باید تنفیذ می‌شد که چنین کاری نیز صورت گرفت. در واقع، براساس قانون، تنفیذ رهبری برای مسئولین لازم و شرط است. تنفیذ از ویژگی‌های مختص حکومت ولایی است.

حجت الاسلام موسوی، با اشاره به این که میان تنفیذ و مردم سالاری دینی منافاتی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تاکنون اتفاق نیفتاده مردم کسی را انتخاب کرده و ولی فقیه تنفیذ نکند. ولی فقیه نیز بر خواسته مردم احترام می‌گذارد و اگر قرار باشد کسی را عزل یا نصب کند پس از تنفیذ انجام می‌دهد. برای نمونه بنی صدر نخست از سوی امام راحل تنفیذ شد ولی سپس به خاطر عملکردش عزل شد.

وی تنفیذ را برگرفته شده از مباحث مربوط به ولایت فقیه عنوان کرد و یادآور شد:
ولی فقیه در زمان غیبت امام معصوم(عج) نقش نائب را دارد. ولایت ولی فقیه نیز همانند ولایت امام معصوم(ع) است و کسانی که ولایت فقیه را رد کنند مانند این است که امام معصوم(ع) را رد کرده باشند.

امام جمعه سلماس، درخصوص سابقه انجام تنفیذ به وسیله معصومین(ع) نیز تصریح کرد:
در زمان هیچ معصومی ‌شرایط ایجاد حکومت اسلامی ‌به وجود نیامد که آن بزرگواران نیز بتوانند چنین کاری بکنند و اکنون که حکومت اسلامی ‌تشکیل شده چنین قانونی اجرا می‌شود، مردم نیز به قانون اساسی با تمام شرایط و ضوابط رأی داده اند. تنفیذ علاوه بر این که از وظایف ولی فقیه است، به نوعی خواسته مردم نیز به شمار می‌آید.

وی مطرح شدن برخی مباحث درباره تنفیذ را مغرضانه برشمرد و خاطرنشان کرد:
تنفیذ یک حکم عقلی همانند تقلید است که فقها و مجتهدین مطرح کردند. مراجع تقلید نیز کارشناس دین به شمار می‌آیند که چنین موضوعی را مطرح کرده اند.

حجت الاسلام موسوی، حضور رؤسای جمهور و مسئولین کشورهای دیگر در مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور را نشانگر احترام دیگر کشورها به مردم و نظام اسلامی ‌بیان کرد و گفت:
حدوداً چهار دهه است که دشمنان از هیچ توطئه ای علیه ملت ایران خودداری نمی‌کنند ولی می‌بینیم که ملت و نظام ایران همچنان مورد توجه مردم دیگر کشورها هستند. دشمنان به دنبال ایجاد اختلاف میان شیعیان و اهل سنت هستند که باید به این موضوع توجه داشته و وحدت خودمان را حفظ کنیم. انبیا و ائمه اطهار(ع) نیز بر وحدت تأکید داشته اند برای نمونه در زمان امیرمؤمنان(ع) هر چند خلفا بر سرکار بوده و ایشان با بسیاری از کارهای آن‌ها مخالف بود، ولی چون مردم رأی داده بودند براساس وحدت مماشات کردند. اهل سنت نیز مانند ما خدا، پیامبر(ص)، قرآن و… دارند که باید بر این مشارکت‌ها تأکید کنیم.

امام جمعه سلماس، یادآور شد:
چون کشورهای اسلامی ‌با یک دیگر وحدت ندارند کشوری مانند آمریکا جرأت می‌کند تا با پول سعودی‌ها، کشورهای اسلامی ‌را به ویرانی بکشد. حفظ وحدت بر همه لازم است. تمام تلاش دشمنان ایجاد اختلاف میان اهل تسنن و شیعیان ایران است.