تاریخ : 1396,یکشنبه 22 مرداد00:42
کد خبر : 243120 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

اگر گوشی شما به درون آب افتاد، این ده کار را انجام دهید؛

نجات گوشی آب خورده با 10 قدم اورژانسی

اگر گوشی هوشمندمان ناگهان به درون آب افتاد یا با مقدار زیادی آب در تماس بود چه کنیم؟ در این شرایط خاص انجام چه اقداماتی لازم و انجام ندادن چه اقدامات ضروری است؟ با ما همراه باشید تا شما را با 10 قدم اورژانسی برای نجات گوشی آب خورده آشنا سازیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: اگر گوشی هوشمندمان ناگهان به درون آب افتاد یا با مقدار زیادی آب در تماس بود چه کنیم؟ در این شرایط خاص انجام چه اقداماتی لازم و انجام ندادن چه اقدامات ضروری است؟

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛‌ با ما همراه باشید تا شما را با 10 قدم اورژانسی برای نجات گوشی آب خورده آشنا سازیم.

مقدمه‌
یکی از رایج‌ترین دلایلی که منجر به آسیب دیدن گوشی‌های هوشمند و از کار افتادن آن ها می‌شود، با آب خوردگی ارتباط دارد! فرض کنید که به صورت اتفاقی پارچ آب بر روی گوشی شما افتاده و کلا آن را خیس کند! یا تصور کنید که گوشی شما بنا به هر دلیل از جیبتان افتاده و درون مقداری آب غوطه‌ور شود! در این شرایط باید چه کنیم؟

آیا این امکان وجود دارد که گوشی خود را نجات دهیم یا آب خوردگی ایجاد شده منجر به از بین رفتن دستگاه و مختل شدن عملکرد آن می‌شود؟ ارائه یک پاسخ قطعی در قبال این سوال امکانپذیر نیست. خراب شدن یا نشدن گوشی شما بر اثر آب خوردگی با عوامل بسیار متعددی ارتباط دارد که شامل مواردی همچون مقدار آب خوردگی، مدت زمان در تماس بودن گوشی با آب، کیفیت ساخت گوشی و بهره‌مندی از استانداردهای ضد آب و غیره می‌شود.

اما در هر حال اگر بنا به هر دلیل گوشی شما در آب فرو رفت یا با آن در تماس شد، باید همیشه بهترین کارهای ممکن را انجام دهید تا شانس سالم ماندن گوشی خود را به حداکثر مقدار ممکن برسانید. علاوه بر کارهایی که باید در این موقعیت انجام شوند، کارهایی هم وجود دارند که به هیچ وجه نباید انجام دهید! ما در این مقاله شما را با 10 قدم اورژانسی برای نجات گوشی آب خورده آشنا می‌کنیم.

چه کارهایی را نباید بعد از آب خوردگی گوشی انجام دهیم؟
اگر گوشی شما در آب فرو رفت، سریعا آن را از آب خارج کنید و به هیچ وجه کارهای زیر را انجام ندهید:

  •     گوشی را به هیچ عنوان روشن نکنید.
  •     هیچ دکمه فیزیکی را فشار ندهید و به فکر فشردن یک دکمه برای دیدن سالم بودن دستگاه نباشید، چرا که این کار می‌تواند منجر به از بین رفتن گوشی شما شود.
  •     به هیچ وجه گوشی را تکان ندهید.
  •     به هیچ عنوان سعی نکنید که با فوت کردن، آب از گوشی خارج کنید.
  •     از وسایلی مثل اجاق گاز، بخاری و غیره برای گرم کردن گوشی و تبخیر آب استفاده نکنید.

پس در اولین قدم دقت داشته باشید که هیچ یک از نبایدهای فوق را انجام ندهید. با در نظر گرفتن موارد فوق، مراحلی که در بخش بعدی شرح می‌دهیم را برای نجات دادن گوشی خود طی کنید.

چه کارهایی را باید بعد از آب خوردگی گوشی انجام دهیم؟
10 موردی که در ادامه عنوان می‌کنیم، اقداماتی هستند که باید شما به محض اینکه گوشی هوشمندتان در آب فرو رفت انجام دهید:

  •     هرچه سریع‌تر گوشی را از آب خارج کنید. هرچقدر مدت زمان در تماس بودن گوشی شما با آب کمتر باشد، شانس نجات آن هم بیشتر می‌شود. پس سریع عمل کنید اما دستپاچه نشوید.
  •     اگر صفحه نمایش گوشی روشن بود، دکمه پاور گوشی را فشرده و دستگاه را خاموش کنید. دقت داشته باشید که این تنها شرایطی است که در آن شما قادر به فشرده یک دکمه فیزیکی خواهید بود. به هیچ وجه سایر دکمه های فیزیکی گوشی را فشار ندهید یا اگر گوشی هوشمندتان خاموش شده بود، آن را روشن نکنید.
  •     اگر گوشی شما در کیس یا کیف خاصی قرار دارد، آن را جدا کنید. سپس سیم کارت و رم مایکرو اس‌دی (Micro SD) دستگاه را خارج نمایید. اگر باتری گوشی شما جداشدنی است، آن را جدا کنید.

  •     با استفاده از یک پارچه نخی جذب کننده رطوبت، گوشی خود را کاملا پاک کنید. سعی کنید که در حین پاک کردن آب از گوشی زیاد آن را پخش نکنید تا با اجزای سخت افزاری دستگاه تماس نداشته باشد. اگر به دستگاه خلأ و مکنده دسترسی دارید، می‌توانید به آرامی از آن برای بیرون کشیدن آب از مجاری مثل شیار سیم کارت و غیره استفاده کنید.
  •     حالا گوشی خود را در مقداری برنج قرار دهید. برنج خاصیت جذب رطوبت بسیار بالایی دارد و می‌توانید تمام آب موجود در گوشی را خارج کند.
  •     با توجه به مقدار و شدت آب خوردگی دستگاه، آن را از 12 ساعت تا 48 ساعت در برنج باقی بگذارید.
  •     بعد از گذشت دوره مورد نیاز، گوشی را از درون برنج خارج کنید.

  •     باتری گوشی را وصل کنید (اگر گوشی شما باتری جداشدنی نداشت، از این مرحله گذر کنید).
  •    گوشی را به شارژ بزنید.
  •     حالا سعی کنید که گوشی خود را روشن کنید. اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید، گوشی هوشمندتان بدون هیچ مشکلی روشن می‌شود.

بنابراین با طی کردن این 10 مرحله می‌تواند شانس نجات دادن گوشی آب خورده خود را افزایش دهید.

جمع‌بندی
پس همیشه به خاطر داشته باشید که اگر گوشی شما با آب در تماس بود، به هیچ عنوان دستپاچه نشوید و خونسردی خود را حفظ کنید. سعی کنید تا می‌توانید سریع عمل کنید و از کارهایی که نباید انجام شوند پرهیز نمایید. سپس ده مرحله‌ای که نام بردیم را طی کنید. به احتمال زیاد گوشی شما بدون مشکل شروع به کار می‌کند.

منبع: شبکه