تاریخ : 1396,یکشنبه 22 مرداد12:33
کد خبر : 243148 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

آغاز تحقیقات گسترده از کاخ‌سفید

بازپرس ویژه پرونده روسیه قصد دارد در ادامه تحقیقات پیرامون دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بازجویی از مقام های کنونی و پیشین کاخ سفید را آغاز کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا در حال مذاکره با کاخ سفید برای بازجویی از مقام های کنونی و پیشین دولت ترامپ، از جمله «رینس پریببوس» رئیس برکنار شده کارکنان کاخ سفید است.

مولر از مسئولین کاخ سفید درخصوص برخی نشست ها که افراد وابسته به دولت در آن شرکت کرده اند و یا یادداشت ها، صورت جلسات و یا اسناد مربوط به آن ها پرسیده است.

به نوشته این روزنامه به نقل از دو فرد آگاه، اخراج «جیمز کومی» رئیس پیشین اف بی آی از سوی ترامپ یکی از مواردی است که این بازپرس ویژه قصد پرسش درخصوص آن را دارد.

اگرچه هنوز هیچ جلسه ای برای بازجویی برنامه ریزی نشده، اما تحقیقات مولر دراین خصوص در هفته های اخیر شدت یافته است.

رابرت مولر در هفته های اخیر اقدام به تشکیل هیات عالی منصفه و صدور احضاریه هایی کرده که نشانگر گسترده شدن ابعاد این پرونده و احراز احتمالی وقوع جرم دارد. این هیات قدرت ویژه ای به مولر برای احضار افراد و اجبار آنها به ادای شهادت می دهد.

وی همچنین هفته پیش حکم بازرسی از منزل «پائول مانافورت» رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ را صادر کرد که منجر به حمله ماموران اف بی آی به آن محل و بازرسی از آن شد.

«تای هاب» مشاور ویژه ترامپ گفته است که کاخ سفید به صورت کامل با تحقیقات مولر همکاری خواهد کرد. این در حالی است که افراد نزدیک به ترامپ از تمایل مولر به بازجویی از پریبوس ابراز نگرانی کرده اند.

نزدیکان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته اند که ترامپ هرگز به وفاداری پریبوس اعتماد کامل نداشته است. ترامپ دو هفته پیش «جان کلی» وزیر پیشین امنیت داخلی خود را جایگزین پریبوس کرد.

پریبوس که مدت کوتاهی پس از به قدرت رسیدن ترامپ به ریاست دفتر وی برگزیده شد، در بیشتر تصمیم گیری های ترامپ و نشست های وی شرکت داشته و از کارهای وی آگاه است.

گفته می شود نام پریبوس در در تقویم مانافورت و دیگر مقام های کاخ سفید در روز مربوط به جلسه ای که پسر ترامپ با یک وکیل روس برای به دست آوردن اطلاعاتی در راستای تخریب هیلاری کلینتون داشته به چشم می خورد. پائول مانافورت و جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ نیز در این جلسه بوده اند.

همچنین وی در جلسه ای با جیمز کومی رئیس اخراج شده اف بی آی از وی خواسته است که تحقیقات مربوط به «مایکل فلین» مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ که در پی افشای ارتباطش با مقام های روس استعفا کرد را متوقف کند.