تاریخ : 1396,یکشنبه 29 مرداد17:16
کد خبر : 243709 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

اعطای جایزه ملی مریم میرزاخانی به دانشگاهیان برتر

وزیر علوم با اشاره به برنامه‌ریزی برای اعطای جایزه ملی پروفسور مریم میرزاخانی در علوم پایه گفت: نامگذاری یک روز در تقویم دانشگاهی با نام روز زنان در علم از برنامه‌های وزارت علوم برای تکریم زنان دانشگاهی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اولین دوره اعطای جایزه زنان در علم گفت: این جشنواره علمی توسط حوزه مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده و با همکاری سایر سازمان‌های علمی و فناوری بنیانگذاری شده است و در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد یافت.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی محققان زن برتر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تکریم آنان اعلام کرد و افزود: بر این اساس پیشنهاد می‌شود که این جایزه در یک روز ثابت به صورت سالانه برگزار شود و بهتر است در تقویم دانشگاهی کشور، روز مشخصی برای معرفی زنان برگزیده در عرصه‌های علم و فناوری انتخاب شود

وی به حضور چشمگیر زنان در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در مجموع 60 درصد ورودی‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را دختران تشکیل می‌دهند و 50 درصد ورودی دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز دختران هستند.

فرهادی با اشاره به اینکه 17 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را زنان تشکیل می‌دهند گفت: تحقیقی که در دانشگاه علامه طباطبایی در مقاطع زمانی‌ سال‌های 1370، 1380 و 1390 انجام شده است نشان می‌دهد که جهش دختران و زنان در حوزه علوم و دانش‌ بسیار چشمگیر است و زنان در 20 سال گذشته آگاه‌تر، بصیرتر‌، کو‌شاتر و پویا‌تر شده‌اند.

وزیر علوم گفت: طی تحقیقات انجام شده در سه دهه گذشته، ‌زنان هیئت علمی‌ در سال 1370 اکثراً در مرتبه مربی بودند ولی خوشبختانه در دهه 90 بیشتر آنها به مرتبه استادیاری ارتقا یافته اند.

فرهادی افزود: حضور زنان در کمیته‌ها و شوراهای‌ دانشگاهی نیز در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه برای رشد و تعالی زنان کشورمان به خصوص در حوزه‌های علمی‌ و پژوهشی‌ باید نکاتی مدنظر قرار گیرد گفت: زنان در هر مسئولیت علمی و اجتماعی که باشند‌ وظایف مادری و همسری‌ را در کنار سایر مسئولیت‌هایشان‌ به طور کامل انجام می‌دهند و اگرچه این توانایی‌ باعث افتخار است اما زنان در جهت حفظ حریم و حرمت‌ خانواده به حمایت‌ بیشتری در محل‌های کار نیاز دارند‌.

فرهادی در ادامه با اشاره به افتخارات مرحومه شادروان پروفسور مریم میرزاخانی و برنامه وزارت علوم برای بزرگداشت مقام علمی وی در آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: پروفسور مریم میرزاخانی‌ اولین دانش‌آموزی بود که جایزه طلای المپیاد علمی را به خود اختصاص داد و سال 2005 در فهرست 10 ذهن برتر در جهان قرار گرفت.

وزیر علوم اظهار داشت: خوشبختانه حضور زنان و فعالیت آنان در عرصه‌های علمی بیش از پیش در دهه‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته است و در سه دهه مختلف جهش زنان در حوزه‌های علمی و دانشی چشمگیر‌ بوده است و تعدادی از دانشمندان ایرانی که در فهرست دانشمندان یک درصد برتر دنیا هستند از زنان هستند.

در اولین دوره جایزه زنان در علم 16 نفر از زنان محقق و دانشگاهی جوایز خود را از فرهادی وزیر علوم، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و الهه حجازی مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده دریافت کردند.