تاریخ : 1396,دوشنبه 30 مرداد02:49
کد خبر : 243728 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

مسکو و تل‌آویو؛ از تداخل تا تعامل

انتشار خبر دیدار و گفت‌وگوی نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهوری روسیه یکی از محورهای خبری است که در میان اخبار مربوط به حوادث تروریستی رخ داده در اروپا، کمتر به چشم می‌آید و تنها در حد چند خط به آن استناد شده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اصل ماجرا این است که مقامات آمریکا، اسرائیل و روسیه اوایل ماه گذشته (جولای) در عمان و چند کشور اروپایی مذاکراتی در مورد مناطق آتش‌بس در جنوب غربی سوریه داشته‌اند تا بتوانند راهبردهای خود در این موضوع را به موازات یکدیگر جلو ببرند.

در این دیدار تیم اسرائیلی شامل نمایندگان برجسته وزارت امور خارجه، وزارت دفاع، موساد و نیروهای دفاعی اسرائیل بوده اند. تیم آمریکایی توسط فرستاده ویژه دونالد ترامپ در امور سوریه، مایکل راتنی و برت مک گورک رهبری شد. تیم روسیه نیز تحت رهبری الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین در امور سوریه بوده است که نشان‌دهنده ارزش بالای آن برای «تل‌آویو» است.

از این جهت مساله مهمی که باعث شده تا دیدار مجدد و خصوصی نتانیاهو و پوتین شکل بگیرد، اختلاف اصلی بین روسیه و اسرائیل در دیدار ماه گذشته است. چراکه روسیه و آمریکا معتقدند که باید توافقات آتش‌بس و کاهش تنش را به سایر نقاط سوریه نیز سرایت دهند اما اسرائیل در وهله اول خواهان خروج نیروهای ایران، حزب‌الله و هسته‌های مردمی شیعه از 20 کیلومتری مرز خود است و پس از آن وارد "جزئیات استراتژیک" خواهد شد.

بنابراین باید گفت که دیدار پوتین و نتانیاهو در سوچی که هفته جاری صورت خواهد گرفت تا حد زیادی به جهت رفع اختلاف و البته تقسیم منافع خواهد بود که در این راستا نیروهای حزب‌الله درگیر جنگ با داعش در القلمون هستند که همین موضوع نگرانی نتانیاهو و حزب لیکود را افزایش داده است.


کد خبرنگار : 38