تاریخ : 1396,چهارشنبه 08 شهريور13:53
کد خبر : 244390 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

درباره اظهارات بی‌سابقه مسئولان نظامی پیرامون قوانین سربازی؛

اقدام جنون آمیز؛ تبعات عدم پرداخت ۸۷ درصد حقوق سربازان؟

این اظهارات در زمانی مطرح شده است که اتفاقات «جنون آمیز» طی یک سال گذشته در پادگان های کشور بیش از پیش رسانه ای شده است، به طور مثال ماه گذشته بود که "در پی حادثه تیراندازی در میدان تیر آموزشی کهریزک تهران متاسفانه ۴ تن از سربازان کشته و ۸ تن دیگر مجروج شدند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هفته گذشته بود که حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه  در اظهارات به نقد وضعیت فعلی قوانین نظام وظیفه پرداخت. او در در همایش شورای عالی سیاست گذاری مهارت آموزی کارکنان گفت: "با این نگاه که چرا محیط های سربازی محیطهای جذابی برای سربازان نیست، کاری پیش نمی رود. اینکه جوانان برای رفتن به دانشگاه صف می کشند به این علت است که دانشگاه را سکویی برای تعیین سرنوشت آینده خود می بینند، اما محیط سربازی را اینگونه نمی بینند.سردار سلامی گفت: نیازمند تغییر الگوی کار در محیط حضور سربازان در فضاهای فیزیکی، معنوی و حرفه ای هستیم".(اینجــا)

از سوی دیگر سرلشگر باقری فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح نیز در یک نشستی با اشاره به ایده سربازی حرفه ای گفت: هزینه هر نفر کادر حقوق بگیر کارمندان نیروهای مسلح معادل 5سرباز است یعنی اینکه گفته می شود ما سرباز حرفه ای بگیریم و سربازی را از حالت اجباری در بیاریم ما نسبت به آن موافق هستیم اما کشور توان این کار را ندارد.

 

او در بخش دیگری با اشاره به عدم پرداخت حقوق قانونی سربازان نیز گفت: "مجلس شورای اسلامی حقوقی را که برای سربازان وظیفه تصویب و ابلاغ کرده است، ما الان حدود 13 درصد آن را پرداخت می کنیم و 87 درصد آن را نمی دهیم".

این دو اظهارنظر بی سابقه دو مسئول ارشد نظامی کشور حاوی نکات مهمی است، مسئله ای که سالیان زیادی است که نخبگان دانشگاهی و کارشناسان اجتماعی نسبت به این مسئله هشدارهایی داده اند.

جالب اینجا است که این اظهارات در زمانی مطرح شده است که اتفاقات «جنون آمیز» طی یک سال گذشته در پادگان های کشور بیش از پیش رسانه ای شده است، به طور مثال ماه گذشته بود که  "در پی حادثه تیراندازی در میدان تیر آموزشی کهریزک تهران متاسفانه ۴ تن از سربازان کشته و ۸ تن دیگر مجروج شدند(اینجــا)، که چندی بعد روابط عمومی ارشد این اقدام را یک حرکت «جنون آمیز» یک سرباز وظیفه  قلمدار کرد.(اینجا)

در تیرماه سال نیز یک سرباز وظیفه جمعی از هم پادگانی های خود را به رگبار بست که این موضوع نیز حواشی زیادی را در پی داشت.(اینجــا)؛ "#سربازی_اجباری باز هم حادثه آفرید"؛ این جمله‌ای بود که از زمان اعلام این حادثه  به عنوان یکی از پربحث ترین توئیت های کاربران شبکه های اجتماعی شد. مسئله ای که درست یکسال بعد از حادثه پادگان 01 کرمان(اینجــا) و شهادت جمعی از سربازان در میرجاوه(اینجــا) و حوادثی از این دست که در رسانه ها منتشر نمی شود اما از گوشه و کنار به گوش می‌رسد، قابل تامل است.

واکنشی قابل تامل به شهادت 6 «سرباز» در میرجاوه

قوانینی که خاک می خورد
گرچه اظهارات فرمانده نیروهای کل مسلح را میتوان واقعیت پشت پرده چرایی ادامه دادن این وضعیت قوانین سربازی دانست، اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا با ابراز تاسف خوردن و مقصران این وضعیت را گردن مجلس انداختن می توان به وضعیت اجتماعی جوانان که این روزها به عنوان بزرگترین معضل اجتماعی یاد می شود، رسیدگی کرد، آیا  نمی شود با یک عزم جدی در بین تمامی دستگاه ها برای همیشه این دغدغه بزرگ جوانان و خانواده ها را پایان داد؟


کد خبرنگار : 16