تاریخ : 1396,شنبه 11 شهريور16:45
کد خبر : 244549 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

گله‌مندی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه از مسئولان دانشگاه؛

رودست خوردن دانشجویان از سیستم اتوماسیون خوابگاه! +تصاویر

در این گزارش به مشکل صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه در خصوص انتخاب اتاق از طریق سیستم اتوماسیون پرداخته‌ایم. در اثر بروز این مشکل تعدادی از دانشجویان این دانشگاه در انتخاب خوابگاه با مشکل مواجه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ باز هم به فصل گشایش دانشگاه‌ها نزدیک شدیم و باز هم مشکلات عجیب و غریب دانشجویی آغاز شد. در جدیدترین اتفاق رخ داده در دانشگاه‌ها دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه هنگام مراجعه برای انتخاب اتاق دانشجویی با مشکلات عجیبی مواجه شده‌اند.

* ماجرا از چه قرار است؟
مطابق اطلاعیه منتشر شده از سوی دانشگاه صنعتی ارومیه، قرار بوده است سیستم اتوماسیون خوابگاهی این دانشگاه ساعت 9 صبح سه شنبه 7 شهریورماه فعال شده تا دانشجویان کاملا آزادانه خوابگاه، نوع اتاق و حتی شماره اتاق خود را (با توجه به ویژگی‌های هرکدام) انتخاب کنند. پس از گذشت ساعت 9 صبح، دانشگاه و شورای صنفی طی اطلاعیه‌ای از بروز مشکلی در اتوماسیون و موکول کردن آغاز روند انتخاب خوابگاه به ساعت 11 صبح همان روز خبر دادند.

در ادامه تصویری از اطلاعیه دانشگاه صنعتی ارومیه در رابطه با زمان رزرو خوابگاه توسط دانشجویان را مشاهده می‌کنید:

|برای مشاهده سایز اصلی تصویر روی آن کلیک کنید|

تصویری از اطلاعیه خوابگاه در سایت دانشگاه

* سیستمی که سر سازگاری نداشت!
با وجود انتشار اطلاعیه‌ای مبنی بر موکول شدن انتخاب خوابگاه به ساعت 11 صبح، اما دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه مدعی هستند که هنگامی که برای رزرو خوابگاه به سایت به اتوماسیون مراجعه کرده‌اند، اکثر اتاق‌ها رزرو شده بودند و عملا انتخاب‌های آنها به شدت کاهش یافته بود. این موضوع باعث اعتراض دانشجویان می‌شود و مطابق ادعای برخی از دانشجویان مشخص می‌شود که سیستم رزرو خوابگاه، 16 دقیقه مانده به زمان اعلام شده توسط دانشگاه(ساعت 11 صبح) فعال شده و به محض باز شدن سیستم، اتاق‌ها رزرو شده‌اند!

در ادامه تصویری را که نشان می‌دهد، اتوماسیون خوابگاه، زوتر از موعد فعال شده است را مشاهده می‌کنید:

|برای مشاهده سایز اصلی تصویر روی آن کلیک کنید|

تصویری که نشان می‌دهد اتوماسیون خوابگاه، زوتر از موعد فعال شده است!

* واکنش دانشگاه به مشکل ایجادشده برای دانشجویان
ساعاتی پس از مشکلات ایجاد شده برای دانشجویان، مسئولان دانشگاه صنعتی ارومیه با تایید این نکته که سیستم اتوماسیون 16 دقیقه قبل از مورد مقرر آغاز بکار کرده، اعلام کردند با وجود این مشکل، اما سیستم راس ساعت 11 بازگردانی شده است و انتخاب خوابگاه از همان ساعت مقرر آغاز شده است. با وجود این توضیح مسئولان دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشجویان این دانشگاه مدعی هستند که ساعت رزرو تعداد بسیار زیادی از دانشجوبان قبل از 11 صورت پذیرفته و این موضوع نشان می‌دهد که سیستم به حالت اولیه بازگردانی نشده است و دانشجویانی که از ساعت 10:44 به بعد اتاق خود را رزرو کرده‌اند، انتخابشان ثبت شده و بی‌تغییر مانده است.

طبق گفته برخی از دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه، این مشکل مربوط به امسال نیست و چند سال قبل نیز همین مشکل هنگام رزرو خوابگاه رخ داده که موجب اعتراض دانشحویان شده بود. از طرفی گفته می‌شود که این دانشگاه از جمله دانشگاه‌هایی است که خوابگاه ملکی نداشته و خوابگاه را با نرخ اجاره‌ای بسیار بیشتر از سایر دانشگاه‌های دولتی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.(مشاهده لیست نرخ اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی ارومیه)

* راه حل چیست؟
اگر بروز این اختلال و پایمال شدن حق برخی از دانشجویان را ناشی از اشتباه سیستم اتوماسیون بدانیم و نقش مسئولان دانشگاه را در ایجاد این مشکل اندک بدانیم، بنابراین به نظر می‌رسد بهترین راه حل برای رفع این ایراد، برگزاری مجدد فرآیند رزرو خوابگاه باشد. این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که با برگزاری مجدد فرآیند رزرو از طرفی دانشجویان حق برابری برای انتخاب دارند و از طرفی به این دلیل که این فرآیند به صورت اینترنتی و اتوماتیک صورت می‌گیرد بنابراین هزینه زیادی برای دانشگاه ایجاد نخواهد کرد.

در پایان یادآور می‌شود علی‌رغم تماس‌های مکرر خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران» با مسئول اتوماسیون دانشگاه صنعتی ارومیه برای پیگیری موضوع، اما وی پاسخگو نبود.


کد خبرنگار : 20