تاریخ : 1396,دوشنبه 13 شهريور14:21
کد خبر : 244677 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

به بهانه انتشار کارنامه نهایی داوطلبان کارشناسی ارشد سال ۹۶؛

«کارنامه نهایی» چیست و چه کاربردی برای داوطلبان ارشد دارد؟

بسیاری از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ با مراجعه به ادمین کانال تلگرامی «خبرنامه دانشجویان ایران»، سوالاتی را همچون «کاربرد کارنامه نهایی برای داوطلبان چیست؟» را مطرح کرده بودند که در این گزارش قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عصر روز گذشته(یکشنبه) کارنامه نهایی آزمون ورودی کارشناسی ارشد سال 96 در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد و داوطلبان این آزمون که در روزهای قبل(جمعه) از شهر و رشته قبولی خود مطلع شده بودند، کارنامه نهایی خود را که وضعیت انتخاب رشته آنها را با جزئیات بیشتری نمایش می‌دهد را دریافت کردند. با وجود این بسیاری از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با مراجعه به ادمین کانال تلگرامی «خبرنامه دانشجویان ایران»، سوالاتی را همچون «کاربرد کارنامه نهایی چیست؟» را مطرح کرده بودند که در این گزارش قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

* کارنامه نهایی آزمون کارشناسی ارشد چیست؟
سازمان سنجش آموزش کشور پس از آنکه نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد(شامل رشته و شهر قبولی داوطلب) را اعلام می‌کند، بلافاصله چند روز پس از آن اقدام به انتشار کارنامه نهایی داوطلب می‌کند. درواقع کارنامه نهایی داوطلب همان «فرم انتخاب رشته» داوطلب است که با این کارنامه متوجه خواهد شد که برای قبول شدن در یک دانشگاه منتخب، چه رتبه‌ای را باید کسب می‌کرد.

در ادامه نمونه‌ای از «کارنامه نهایی» را مشاهده می‌کنید:

* مواردی که در کارنامه نهایی آمده است
کارنامه‌ نهایی حاوی اطلاعاتی همچون «رتبه داوطلب» و «آخرین رتبه پذیرفته‌شده» در هر یک از کدرشته‌های انتخابی است. رتبه داوطلب در این کارنامه در بین تمامی انتخاب‌کنندگان کدرشته‌محل‌هاست که با رتبه کلی داوطلب متفاوت است، بنابراین وضعیت داوطلب در هر انتخاب قابل مشاهده است.

* آیا ممکن است نتایج در کارنامه نهایی تغییر کند؟
خیر، کارنامه نهایی داوطلبان تنها با هدف مشخص شدن وضعیت داوطلب در انتخاب‌رشته انجام‌شده از سوی اوست و تأثیری در نتیجه نهایی و محل قبولی داوطلب ندارد.

* آیا می‌توان پس از مشاهده کارنامه، نسبت به انتقالی به انتخاب‌های بعدی که نمره لازم از سوی داوطلب کسب شده، اقدام کرد؟
بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، هر گونه تغییر رشته، تغییر گرایش و نقل و انتقال پذیرفته‌شدگان در حیطه وظایف این سازمان نبوده و به این‌گونه درخواست‌ها ترتیب اثر داده نمی‌شود. همچنین بر اساس آیین‌نامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد، تغییر رشته، انتقال و میهمانی در دوره کارشناسی ارشد ممنوع است. با این حال دانشگاه آزاد اسلامی شرایطی برای انتقالی دانشجویان این دانشگاه درنظرگرفته که البته مهلت ثبت درخواست یک بار در خرداد ماه و یک بار در آذر ماه است و برای مهرماه جاری فرصتی جهت ثبت درخواست وجود ندارد.

* چنانچه داوطلب در کارنامه نهایی متوجه اشتباهی از سوی سازمان سنجش بشود و یا به موردی اعتراض داشته باشد، چه باید کرد؟
بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، با توجه به کنترل‌های متعدد و بررسی‌های انجام‌شده از صحت نتایج اعلام شده اطمینان حاصل شده است؛ مع‌الوصف، داوطلبان پس از دریافت کارنامه نتایج نهایی آزمون از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان در صورتی که در خصوص مندرجات کارنامه مذکور سوالی داشته و یا در خصوص انتخاب رشته‌ خود سوالی داشته باشند، می‌توانند حداکثر تا تاریخ 96/6/30 منحصراً از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی در سایت این سازمان اقدام نمایند.

در این اطلاعیه تاکید شده است که داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد از ارسال نامه پستی و مراجعه حضوری اکیداً خودداری نمایند. بدیهی است به کلیه مواردی که از طریق دیگری و یا بعد از تاریخ 96/6/30 واصل شود، به هیچ وجه ترتیب اثر داده نخواهد شد. ضمناً داوطلبان گرامی می‌توانند سؤالات خود را در ساعات اداری با شماره تلفن 42163 با پیش شماره 021 (با واحد پاسخگویی غیرحضوری روابط عمومی این سازمان) در میان ‌بگذارند.


کد خبرنگار : 20