تاریخ : 1396,یکشنبه 19 شهريور14:40
کد خبر : 245035 - سرویس خبری : باشگاه نویسندگان

زهرا ستاری؛

داستان غم‌انگیز نگاه غرب به زن

وضعیت فوق در دیگر کشورهای اروپایی، بدتر هست. کشور آلمان، به لحاظ تفاوت جنسیتی در پرداخت حقوق، بدترین وضعیت را دارد؛ به نحوی که نوعاً به زنان با انجام شغل یکسان با مردان، 22 درصد کمتر پرداخت می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: زهرا ستاری// نادیده‌ گرفتن نقش محوری زن و عدم توجه به مدیریت و نقش مؤثر او در مسائل معنوی و تدبیرگری وی در خانواده، از مسائلی است که موجب ظهور زن در نقش مرد و سلب موقعیت‌های خاص او برای تربیت نسل و مدیریت خانواده در غرب شده است.

تضییع حقوق زن در اندیشه­‌های غربی
دنیای غرب زن را به ابتذال می­کشاند. وقتی زنی با مردی ازدواج می­کند و وارد خانه شوهر می­شود، نام خانوادگی وی به نام خانوادگی شوهرش تغییر می­یابد. این رسم غربی­هاست. در سال­ها قبل زن در خانه و سیطره شوهرش بود و حق مالکیت و حق تصمیم و حق معامله و حق رأی نداشت. بعدها که وارد میدان کار شد، مردان او را در راه لغزنده و پر از فساد، تنها رها کردند.

حقوق پایین زنان کارمند اروپایی به جرم زن بودن! ‏
از زمانی که صنعت وارد میدان کار غربی­ها شد و ماشین آلات جای نیروی کار انسانی را گرفت، کارهای ارزان و بی­توقع و ناچیز بر روی زمین ماند. آنجا بود که زمزمه­های آزادی زنان به گوش جوامع غربی رسید و زن را از خانواده بیرون کشیدند و بعنوان کارگذار ارزان وارد میدان کار کردند. این آزادی که اکنون در غرب مطرح است، دنباله همین ماجراست.

در روزنامه دیلی‌میل ذکر شده است «در انگلیس حقوق برابر به کارکنان زن و مرد ادارات پرداخت نمی­شود، بلکه دریافتی مردان بیشتر است.»

وضعیت فوق در دیگر کشورهای اروپایی، بدتر هست. کشور آلمان، به لحاظ تفاوت جنسیتی در پرداخت حقوق، بدترین وضعیت را دارد؛ به نحوی که نوعاً به زنان با انجام شغل یکسان با مردان، 22 درصد کمتر پرداخت می‌شود.

به نوعی می­توان گفت غرب زن را فقط در راه­های انحراف و فساد و با روش­های غلط وارد جامعه کرد. اگر بررسی کنید، متوجه می­شوید   زنانی که در غرب کار می­کنند، یک سری وجه اشتراک­هایی دارند؛ این وجه اشتراک­ها چیست؟ اینکه باید برای مرد جلوه­گری کنند، زیبا باشند، حجاب را کنار بگذارند، حتی نحوه صحبت کردن و نگاه کردن آنها به مخاطب باید با اشوه و چشم­نوازی باشد. این نوع زنان­اند که می­توانند وارد میدان کار شوند؛ بقیه زنان ممکن است به شغلی دست یابند؛ ولی آن شغل چه می­تواند باشد؟ رفتگری می­تواند باشد، رانندگی ماشین سنگین می­تواند باشد، سایر کارهای مردانه و سنگین نیز که اسلام اصلاً برای زن جایز نمی­داند، می­تواند باشد. این، نوعی بردگی است نه شغل. این افتخار زن نیست؛ تجلیل زن نیست؛ بلکه تحقیر زن است. ظلمی از این بالاتر؟!

ازدواج به سبک زیبای خفته
نمایشگاهی تحت عنوان "ازدواج به سبک زیبای خفته" بار دیگر ارزش زن در غرب را عیان کرد.

رادیو فردا در مطلبی تحت عنوان ازدواج به سبک «زیبای خفته» از برقراری نمایشگاهی خبر داده که طی آن تنی چند از دختران بالای 18 سال به سبک ازدواجی که در انیمیشن زیبای خفته پردازش شده است، مردان دلخواه خود را انتخاب و با آنان ازدواج می­کنند؛ بی آنکه آنها را دیده باشند و شناختی از آنان داشته باشند و ناگفته فرجام این ازدواج پیداست.

گردانندگان این نمایشگاه از نام "زوج افسانه ای" نیز برای نامگذاری آن بهره برده­اند تا ضمن بازی با احساسات دخترانه کالاهای خود، مشتریان مرد بیشتری را جلب بازار خود کنند.

البته عده ای هم از برپایی چنین نمایشگاه نوبرانه­ای اعلام نارضایتی کرده­اند. دمیتری دسیاتریک روزنامه‌نگار یکی از آنهاست که به رادیو فردا گفته است: «نمایشگاه در مورد "زیبای خفته" است،؛ اما چیزی که می‌بینیم دختری شبیه به عروسک‌های پشت ویترین مغازه‌ها و دخترهای روی جلد مجله‌های مد است.»

به عبارتی می­توان گفت تشکیل خانواده در غرب چندان معنایی ندارد؛ زیرا ازدواج یک نوع متعهد شدن مرد است و از آنجا که مردان زیر بار این تعهد نمی­روند، لذا تشکیل خانواده بصورت درست و شرعی انجام نمی­گیرد؛ حتی اغلب مواردی هم که زندگی می­کنند، بدون تعهد با هم زندگی می­کنند. مردان فاسد از خدا می­خواهند بدون اینکه تعهدی بدهند، با زنان رابطه داشته باشند. به تشکیل خانواده (متعهد شدن) راضی نمی­شوند و به «هم باشی» می­پردازند. گاهی بچه­دار هم می­شوند؛ در حالی که زن و شوهر نیستند. زن مدام باید مضطرب و نگران باشد که مرد او و بچه­ها را می­گذارد و می­رود و هیچ قانونی هم جوابگو نیست. در غرب بیشتر بچه­ها بی پدر و مادر و اغلب بی پدرند و می­توان گفت هر بچه ای مادر خود را می­شناسد ولی هر مردی در خیابان می­تواند پدر او باشد.

در واقع غرب در زمینه شناخت طبیعت زن و چگونگی برخورد با او دچار افراط و تفریط شده­است. اسلام در مقابل این نگاه افراطی و تفریطی جهان به زنان، یک نگاه اعتدالی را مطرح می­کند و آن، اسلام ناب محمدی(ص) است که جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب با طرح و تبیین آن تلاش نموده تا در قانون اساسی و قوانین مجلس آنها را به کار گیرد که تا حدود زیادی نیز موفق به اجرا شده است. اگرچه در برخی از جاها هنوز خلاءهایی وجود دارد، اما نسبت به گذشته، قدم­های خوبی را در این زمینه برداشته است.

کلام آخر
إِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة
همانا زن گل است و قهرمان نیست
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 405 ، از نامه 31 - کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 510 ، ح 3 - من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 556 ، ح 4911


کد خبرنگار : 17