تاریخ : 1396,چهارشنبه 22 شهريور14:15
کد خبر : 245302 - سرویس خبری : خبرنامه

واکنش مسئولین دانشگاه شریف به حاشیه‌های «سردر»

سردر جدید دانشگاه صنعتی شریف روزگذشته با حضور رئیس، معاونان و برخی مسئولان کشوری افتتاح شد. حالا دانشگاه صنعتی شریف هم در کنار دانشگاه‌های تربیت مدرس و امیرکبیر صاحب سردری شده است که می‌تواند از بعد زیبایی‌شناختی درخور توجه و اهمیت باشد. بنابر اعلام مسئولان دانشگاه در پاییز و زمستان سال 1393 شرکت مهندسین مشاور اردیبهشت مهرازان مسابقه طراحی سردر دانشگاه را برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کمیته  برگزارکننده در ابتدا و بر اساس ضوابط دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی، ساختار مسابقه را مشخص کرد و در مرحله بعد پس از بررسی و با مشورت مدیریت و مشاور معماری دانشگاه بیش از 20 معمار برجسته به‌عنوان نامزد شرکت در این مسابقه انتخاب شدند که درنهایت 10 معمار انتخاب شدند و از آنان دعوت به عمل آمد تا در این مسابقه شرکت کنند. از میان دعوت‌شدگان به مسابقه، دو نفر انصراف دادند و در مجموع مسابقه طراحی سردر دانشگاه صنعتی شریف با حضور هشت معمار برجسته کشور آغاز شد. در این راستا دو طرح ارائه‌شده توسط شهاب‌الدین ارفعی و فواد رفیعی مشترکا رتبه‌ نخست را کسب کردند که درنهایت این سردر به وسیله شهاب‌الدین ارفعی طراحی و اجرا شد.

اما تیر 1394 بود که مرتضی شیخ‌الاسلام مدیر امور ساختمان و تاسیسات دانشگاه شریف هزینه پیش‌بینی‌شده برای ساخت این سردر را حدود سه میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: «طبق توافقات صورت گرفته، این هزینه توسط یکی از شرکت‌های وابسته به همراه اول تامین خواهد شد.» اگرچه که روز گذشته این سردر افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، اما برخی  دانشجویان این دانشگاه در کانال‌های تلگرامی و یادداشت‌هایی که در فضای مجازی منتشر کرده‌اند اما و اگرهایی را مطرح می‌کنند که در جای خود می‌تواند مورد توجه باشد.

به گفته این دانشجویان هزینه صرف شده برای ساخت این سردر بیش از مبلغی است که پیشتر توسط مسئولان دانشگاه اعلام شده بود. از سوی دیگر در کنار برخی ایرادهای فنی که می‌توان به این سازه وارد کرد، صرف هزینه چند میلیاردی برای سردر یک دانشگاه در شرایطی که همه دانشگاه‌های کشور با بحران‌های مالی روبه‌رو‌ هستند شاید آنچنان که باید ضرورت نداشته باشد. اما در این میان مسئولان دانشگاه صنعتی شریف درگفت‌وگو با رسانه‌ها معتقدند که هزینه صرف‌شده برای این سردر چیزی نیست که منابع غیرمطلع آن را بیان می‌کنند و با توجه به نوسان قیمت ارز برآورد هزینه‌های هر پروژه‌ای می‌تواند تحت‌الشعاع قرار گیرد.

از سوی دیگر این مسئولان تاکید می‌کنند که هر دانشگاهی تصمیمات کلان علمی، فرهنگی و عمرانی خود را پس از تصویب در شورای دانشگاه، عملی می‌کند و طبیعتا این تصمیم هم توسط مسئولان ارشد دانشگاه شریف بررسی شده و عملیاتی شدن آن مورد تصویب قرار گرفته است.

حالا آنچه می‌تواند در کنار انتقادهای دانشجویان و اعلام نظر مسئولان درباره سردر جدید دانشگاه صنعتی شریف مورد توجه باشد این است که در کنار ابعاد زیبایی‌شناسانه هر طرح عمرانی و کمکی که این طرح‌ها به زیبایی‌های بصری محیط‌های بیرونی می‌کنند، شایسته است مجری هر طرح عمرانی که به نحوی با منافع عمومی شهروندان – به‌خصوص دانشجویان یک دانشگاه دولتی – مرتبط است در راستای جلوگیری از هرگونه ابهام در حوزه هزینه‌های مالی و پیش از هرگونه اعتراض، نسبت به تنویر افکار عمومی اقدام کند.

منبع: فرهیختگان


کد خبرنگار : 17