تاریخ : 1396,شنبه 25 شهريور14:34
کد خبر : 245566 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

وزارت علوم در بن‌بست مدیریت

با تمام مشکلاتی که در نظام آموزش تکمیلی و مسائل گوناگون دانشگاهی وجود دارد؛ نامی از وزیر علوم بین اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم به مجلس شورای اسلامی جهت سکانداری مهمترین مرکز تولید علم نبود .

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسکانیوز-دهقان؛ سرپرست وزارت علوم وارد فرودگاه گرگان شد، این خبر روی سایت وزارت علوم قرار گرفت تا نشان دهد دغدغه این روزهای تدبیر و امید به چه سطحی تنزل یافته و احتمالا منظور از انتشار آن قاعدتا (خبر ورود فردی به فرودگاهی در فلان نقطه کشور است) در حالی که بعید است این واژگان دارای ارزش خبری برای رفع هیچ یک از مشکلات سال های اخیر وضعیت علمی کشور باشد، بلکه به نظر تنها برای ارائه گزارشی جهت تثبیت کرسی وزارت علوم در نظر گرفته شده است .

سوال اصلی نخبگان کشور که از قضا طرف اصلی این وزارتخانه هستند در علل انتشار پروپاگاندای خبری نیست بلکه سوال اصلی این است که چرا با تمام مشکلاتی که در نظام آموزش تکمیلی و مسائل گوناگون دانشگاهی وجود دارد نامی از وزیر علوم بین اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم به مجلس شورای اسلامی جهت سکانداری مهمترین مرکز تولید علم نبود .

فهم این موضوع زمانی سخت تر می شود که در کنار گزاره ضعیف منتخب حسن روحانی جهت سرپرستی یکی از مهمترین وزارت خانه های دولت با داستانی تکراری در آغازین روزهای دولت یازدهم و دوازدهم مواجه می شویم. به طور مشخص کابینه بنفش نشان داده است که نه تنها خود برنامه مدونی برای ورود قدرتمند به عرصه علمی و دانشگاهی ندارد؛ بلکه خود را نیز ملزم به رعایت اسناد بالادستی اعم از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عتف و نقشه جامع علمی کشور نمی داند .

راه پیموده شده توسط دولت دوازدهم را می توان در سال آغازین شروع به کار دولت یازدهم دید. سناریویی که تنها باعث بی ثباتی در مدیریت بخش علمی کشور شده است. بدین سان که یکی از متزلزلترین اقدامات عدم معرفی فردی با جایگاه علمی قوی و تراز وزاری قبلی در این وزارتخانه بود. در این ره چه بسا آخرین وزیر علوم یعنی محمد فرهادی نیز علی رغم داشتن سوابق خوب علمی و تجربه حضور قبلی در این وزارتخانه نتوانست تقریبا هیچکدام از مشکلات موجود و نیازهای دانشگاهی و علمی را مرتفع و یا حداقل در مسیر صحیح قرار دهد .

با مداقه در سیر رایزنی رییس جمهور برای انتخاب وزیر علوم ابتدا نام خاکی صدیق از شخصیت های علمی شناسنامه دار به عنوان یکی از گزینه های جدی وزارت معرفی شد وی حتی صبح روز معرفی وزاری پیشنهادی به مجلس نیز در جمع خبرنگاران اذعان به حضور در لیست معرفی شده کرد و حتی از ارایه برنامه خود به مجلس خبر داد اما ساعاتی بعد و پس از باز شدن نامه معرفی وزیران در خانه ملت خبری از نام هیچ فردی در مقابل وزارت علوم نبود و دراقدامی دور از انتظار لیست 18 نفره با کسری روبرو و روحانی ترجیح داد فعلا هیچ فردی رابرای وزارت علوم معرفی نکند

پس از آن بود که واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری از قرار گرفتن یک سرپرست در راس امور وزارت خانه علوم پرده برداشت، مساله ای که تعجب همگان را به خود معطوف و مجددا شائبه سیاسی کاری در انتخاب وزارت علوم را مطرح کرد علتی که جهانگیری با این جمله که فرد انتخابی وزارت علوم به دلایلی این مسئولیت را رد کرد در حالی که خاکی صدیق مصرانه از حضور خود در وزارت سخن می گفت. حاشیه های پیرامون وزارت علوم در دوران روحانی کم نبود، یکی از مهمترین آن ها حضور غیر کارشناسی عبدالحسین فریدون پسر عموی رییس جمهور در یکی از معاونت های حساس و تاثیر گذار این وزارتخانه بوده است .

پس از صحبت در مورد انتخاب سرپرست نام های بسیاری از فرجی دانا تا توفیقی، از سلیمی تا امین زاده و همچنین رئیس دانشگاه تهران تا رییس فردوسی مشهد برای سرپرستی به میان آمده طیف وسیعی که هر کدام ضمن سکوت علاقه مند حضور در وزارتخانه بودند .

رفته رفته انگار رفع این ابهام ساختاری برای رئیس کابینه به معضلی جدی تبدیل می شد و روحانی برای فرار از این فشار باید سریعتر فردی را برای این وزارت خانه معرفی می کرد تا اینکه خبری بهت و حیرت نخبگان علمی کشور اعم از اساتید و هیات علمی تا دانشجویان و کارکنان را در بر گرفت.(سید ضیا هاشمی سرپرست وزارتخانه علوم شد). وی که سابقه معاون وزارت علوم در دولت گذشته را در کارنامه خود داشت وشاید هیچ وقت فکر نمی کرد به عنوان سرپرست وزارت علوم صبح کاری خود را آغاز کند .

این روزها پس از سپری شدن قریب به یک ماه، از سرپرستی هاشمی در وزارت علوم، باز هم حدس و گمان های زیادی پیرامون وزیر پیشنهادی علوم رهسپار جامعه علمی کشور شده است . قاعدتا ضمن حساسیت های بسیار زیاد جامعه علمی نسبت به شخص ضیا هاشمی از لحاظ نداشتن سبقه علمی قابل توجه باعث به تکاپو افتادن وی برای رسیدن به جایگاه وزارت شده است. لذا درج خبر ورود به فرودگاه گرگان نشان از تلاش برای تثبیت او می دهد .

در این میان نباید از تصمیمات روزهای اخیر هاشمی به راحتی گذر کرد. سرپرست وزارت علوم ذره ای از عدم معرفی اش به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس شک ندارد زیرا در این صورت هیچ گاه معاون فرهنگی برای ساختمان پیروزان منصوب نمی کرد، تا حداقل در صورت عدم رخداد نشستن بر کرسی وزارت، پل بازگشت به معاونت وزارت را داشته باشد لذا به احتمال فراوان و با تدقیق در رفتار وی احتمالا با رایزنی های صورت گرفته او خود را محق وزارت علوم می داند .

هاشمی با دو چالش جدی در روزهای آتی روبه رو است. اولا به هیچ عنوان نتوانسته نگاه بدنه علمی ریشه دار در دانشگاه ها و همین طور کمیسیون آموزش مجلس را با خود همسو کند ثانیا با وجود شخصیتی چون فریدون در این وزارتخانه کمی از دایره قدرت و نفوذش کاسته خواهد شد .

از سوی دیگر مجدد نام هایی برای تصدی این وزارت بر سر زبان ها آمده است، گویی داستان ولنگاری علمی و پژوهشی کشور قرار نیست به آسانی پایان یابد، سلیمی رئیس دانشگاه علامه و الهام امین زاده جدی ترین گزینه ها در بین اصحاب رسانه و فضای پر تنش نخبگانی هستند، البته سلیمی در آخرین اظهارات خود رسما هرگونه تماس از نهاد ریاست جمهوری را رد کرد اما تلویحا هنوز خود را به عنوان گزینه در صدر اخبار و گمانه زنی ها قرار داد. همچنین در این بین محمد علی برخورداری، سعید ستایشی، سید جلال دهقانی، رستمی ابوسعیدی و محمد رضا پور محمدی نیز گزینه های طرح شده هستند.

آنچه مسلم است بی تدبیری دولت تدبیر و امید در انتخاب اصلح و در آخرین روزهای خواب تابستانی و آغازین روزهای کاری دانشگاه برجستگی عمیقی دارد، وزارت علوم با مشکلات بسیاری روبرو است و می طلبد هر چه سریعتر از این آسمان پر ستاره خورشیدی انتخاب شود تا هر چه زودتر تاریکی ماههای آغازین دولت دوازدهم و سالهای از دست رفته دولت یازدهم را پایان دهد