تاریخ : 1396,یکشنبه 26 شهريور13:25
کد خبر : 245656 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

سکوت و احتیاط بیش از حد نخبگان

گاهی نخبگان بیش از حد سکوت نموده و احتیاط می‌نمایند که جایز نیست. امیدواریم که تحول‌گرایی که مقام معظم رهبری خودشان در تمامی برنامه‌ها دارند در مجمع تشخیص مصلحت نظام به وجود بیاید که اصلی‌ترین اتاق فکر جمهوری اسلامی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از حجت الاسلام جواد اویش طاهری، امام جمعه تربت جام پیرامون وظایف تشخیص مصلحت نظام و سخنان مقام معظم رهبری با اعضای جدید بیان داشت: در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مسائلی که مجلس و شورای نگهبان تفاهم ندارند، مسائل به آن جا ارجاع داده می‌شود. مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یک مشاور تأثیرگذار و مهم برای مقام ولایت است. غیر از مسائل بین شورای نگهبان و مجلس، مصالح کلی نظام را در نظر گرفته و بابت آن طرح می‌دهند. ممکن است به مقام معظم رهبری طرح‌هایی پیشنهاد داده شده و بررسی نمایند.

در این مجمع، نخبگان فقهی، سیاسی و علمی در آن جا جمع شده‌اند و شخصی که به عنوان رئیس مجمع انتخاب شده است، پیش از این یک فرد اجرایی بود و در حال حاضر، آیت الله شاهرودی شخصی با تجربه در حوزه علمی است و مجتهد و مرجعی تقلید، سکّان‌دار این حوزه است. بنابراین امید می‎رود بازوی خوبی برای مقام معظم رهبری در اداره‌ی جهان اسلام باشند.
حجت الاسلام طاهری افزود: نقشه‌هایی که برای جمهوری اسلامی در آن جا طراحی می‌شود، تمامی کشورهای اسلامی می‌توانند از آن الگوبرداری نمایند و همین طرح‌ها را برای خود بومی‌سازی نمایند. مجمع تشخیص مصلحت نظام، جایگاهی بسیار مهم و تأثیرگذار در جهان اسلام است.

امام جمعه تربت جام در خصوص سخنان مقام معظم رهبری در خصوص انقلابی بودن مجمع بیان داشت: مقام معظم رهبری تعریفی دارند از انقلابی بودن و آن این است که نباید در حال ایستایی ماند و باید در حال پویایی، حرکت و پیشرفت باشیم. ریسک‌پذیری باید از ویژگی‌های انقلابی باشد. برای رسیدن به موعود و طی نمودن راه حق، انسان باید خطرپذیر باشد.

وی ادامه داد: در گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام منتظر بود که طرح‌هایی به او بدهند و آن هم جلساتی برگزار نموده و اصلاحاتی هم داشته باشد. مجمع، خود باید طرح‌ها را ایجاد نماید. نیازهای جهان اسلام را تشخیضص داده و با ترسیم چشم‌انداز، طرح‌های شجاعانه از موضع قدرت طراحی نموده و ارائه خواهند داد.

حجت الاسلام طاهری تصریح کرد: این که اعضای مجمع نسبت به گذشته بتوانند انقلابی‌تر عمل کنند، جای امیدی داریم، اما باید توصیه بیشتری شوند. گاهی نخبگان بیش از حد سکوت نموده و احتیاط می‌نمایند که جازی نیست. امیدواریم که تحول‌گرایی که مقام معظم رهبری خودشان در تمامی برنامه‌ها دارند در مجمع تشخیص مصلحت نظام به وجود بیاید که اصلی‌ترین اتاق فکر جمهوری اسلامی است. بنده فکر می‌کنم با روحیه تازه‌ای که توسط اضافه نمون اعضای جدید شده است و به خصوص شخصیت رئیس جدید مجمع متفاوت از گذشته است، بتوان امیدی به انقلابی‌گری بیش از پیش، داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که ما در جلسات فقه آیت الله شاهرودی بودیم، ایشان گریزی به مسائل روز می‌زدند و گله‌مندی‌هایی از وضعیت داشتند. امیدواریم که ایشان بتوانند این روحیه را تقویت نماید و پرشورتر از گذشته حرکت نمایند.