تاریخ : 1396,یکشنبه 26 شهريور17:10
کد خبر : 245686 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

جزئیات جشنواره نشریات دانشجویی

دبیر هیئت داوران ششمین جشنواره نشریات بسیج دانشجویی قلمه با تشریح نحوه برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی، از رشد چشمگیر نشریات در دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، امیر هوشنگ قلندری دبیر هیئت داوران ششمین جشنواره نشریات بسیج دانشجویی قلمه با ارزیابی فضای کمی و کیفی نشریات بسیج دانشجویی نسبت به گذشته، گفت: نشریات دانشگاهی از بدو تولد همزمان با پیدایش دانشگاه تهران در سال 1313 تاکنون، در دوره‌‌های مختلف فراز و نشیب‌‌های زیادی را به خود دیده‌اند که هر دوره‌ای در جای خود محل بحث است، اما فارغ از این مسائل نگاه به فعالیت‌‌های نشریات دانشجویی دانشگاه‌های مختلف در سالیان اخیر نشان می‌دهد اخیراً بعد از یک سیر نزولی، خوشبختانه دو-سه سال است که فعالیت این نشریات به طور تدریجی روند صعودی به خود گرفته و همگام با گسترش فعالیت‌‌های تشکل‌‌های دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی، توسعه کمی و کیفی پیدا کرده است.

وی افزود: قشر دانشگاهی به کارآمدی و اثرگذاری بی‌نظیر نشریات و رسانه‌ها در جامعه هدف واقف است از این رو توجه ویژه‌ای به این ابزار و کانال مهم ارتباطی برای ارتباط با مخاطبان دانشگاهی دارد.

قلندری با بیان اینکه هیئت‌ها، گروه‌ها، کانون‌‌ها و تشکل‌های مختلف دانشجویی با درک درست از قابلیت‌‌ها و توانایی رسانه‌‌ها و کانال‌‌های ارتباطی، از این ابزار به عنوان رسانه دانشجویی در اشکال مختلف استفاده می‌کنند، اظهار داشت: نگاهی به جشنواره نشریات دانشجویی تیتر 10 و ششمین جشنواره نشریات بسیج دانشجویی که در حال برگزاری هستند، نشان می‌دهد که نشریات دانشجویی اعم از مکتوب، سایبری، چند رسانه‌ای، شبکه اجتماعی در فضای دانشگاهی کشور، بیش از گذشته با سیر صعودی رونق پیدا کرده و همچنان در حال رشد هستند.

وی ادامه داد: البته توسعه روز افزون و سریع حوزه ارتباطات و فن آوری‌‌های نوین ارتباطاتی، کمک زیادی به این توسعه و فراگیر شدن رسانه‌‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی، از جمله نشریات دانشجویی کرده است.

دبیر هیئت داوران ششمین جشنواره نشریات بسیج دانشجویی قلمه عنوان کرد: دست اندرکاران نشریات دانشگاهی نیز همگام با رسانه‌‌های کشور، از فن آوری نوین در فعالیت‌‌های خود استفاده می‌کنند تا به عنوان سخنگوی قشر تاثیرگذار دانشگاهی، در ایجاد پویایی فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌‌ها و به تبع آن جامعه نقش ایفا کنند.

وی اضافه کرد: در مجموع باید اذعان کنم که براساس تجربه فعالیت چندین ساله در فضای نشریات دانشگاهی، نقطه عطفی در حوزه فعالیت‌‌های نشریات دانشجویی است که برای تحقق توسعه پایدار می‌تواند فوایدی را برای دانشگاه و کشور به همراه داشته باشد. چرا که دانشگاهیان کشور با استفاده از ابزار رسانه می‌توانند ضمن مشارکت آگاهانه در امور مختلف کشور، نقش موثرتری برای تاثیرگذاری بر تصمیمات ریز و درشت مسئولان در راستای تحقق آرمان‌‌های نظام اسلامی داشته باشند.

قلندری گفت: نشریات دانشگاهی و در مجموع رسانه‌‌های دانشگاهی اگر به جایگاه واقعی خود دست یابند، به عنوان نماینده قشر فرهیخته و اهل تفکر، قادرند با تاثیرگذاری بر امور مختلف موجب بهبود و توسعه فرایند رو به رشد ایران اسلامی شوند. از این رو به نظرم رشد کمی و کیفی نشریات دانشجویی در جشنواره‌‌های اخیر، بیانگر پویایی سازنده دانشگاه‌‌ها و گامی در راستای مشارکت دانشگاهیان در مسائل مختلف کشور است.

وی اضافه کرد: توسعه فعالیت‌‌های رسانه‌ای و نشریاتی در دانشگاه‌ها به طور حتم حکایت از نقد سازنده، ایجاد فضای تعامل، توسعه تفکر و اندیشه در دانشگاه برای تحقق آرمان‌‌های علمی و فرهنگی کشورمان دارد.

قلندری در رابطه با نشریات بسیج دانشجویی گفت: نشریات بسیج دانشجویی، هم به لحاظ کمی و هم از نظر کیفی نسبت به گذشته رشد قابل قبولی داشته اند، که بخشی از آن ناشی از رشد فزاینده فن آوری ارتباطات و بخشی دیگر هم ناشی از نگاه جدی‌تر مسئولان این تشکل به حوزه نشریات دانشجویی و رسانه‌‌های دانشگاهی است.

وی افزود: همچنین دانشجویان بسیجی دانشگاه‌‌ها نیز با احساس مسئولیت و درک شرایط دریافتند که موثرترین عرصه برای تبلیغ و ترویج افکار، عقاید و فرهنگ سازی، حوزه قلم و رسانه است که می‌تواند ابزاری کارآمد برای آگاهی بخشی، بصیرت افزایی و آموزش‌‌های فرهنگی و ایدئولوژیک باشد.

به گفته دبیر هیئت داوران ششمین جشنواره نشریات بسیج دانشجویی قلمه، امروزه بر کسی پوشیده نیست که برای مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی، باید با ابزار مناسب به مصاف آن رفت و نشریات بسیج دانشجویی نیز به عنوان یکی از ابزارهای موثر برای جلوگیری از هجمه‌‌های فرهنگی و ایدئولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: حضور پرشمار آثار و نشریات بسیج دانشجویی در جشنواره قلمه نیز حکایت از رشد چشمگیر نشریات در دانشگاه‌‌ها دارد.

وی درباره چگونگی برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی گفت: همچون سایر جشنواره‌‌های نشریات دانشجویی دانشگاه‌‌های کشور، این جشنواره نیز در سه مرحله با حضور داوران باسابقه که در جشنواره‌‌های مختلف کشور داور بوده اند، ارزیابی می‌شود. در مرحله اول داوری همه آثار و نشریات براساس معیارهای فنی هر بخش با فرم‌‌های تهیه شده ارزیابی می‌شوند. فرم‌‌های هر بخش نیز دارای شاخصه‌‌های فنی رسانه‌ای همراه با امتیاز تعیین شده هستند، تا نمرات داوران دقیق تر باشد و اختلاف سلایق به حداقل برسد.

قلندری گفت: آثاری که حد نصب 50 درصد امتیاز را کسب کنند به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند. در مرحله دوم نیز آثار و نشریات توسط داوران دیگر ارزیابی و امتیاز دهی می‌شوند و میانگین امتیازات مرحله اول و دوم آثار و نشریات، ملاک راهیابی به مرحله سوم خواهد بود.

وی افزود: در نهایت 10 تا 15 اثر و نشریه در هر بخش جشنواره به مرحله سوم یا نهایی راه پیدا می‌کنند، که در این مرحله نشریات و آثار به صورت قیاسی و نظر جمعی داوران بررسی شده و رتبه‌‌های اول تا سوم و شایسته تقدیر معرفی می‌شوند.


کد خبرنگار : 20