تاریخ : 1396,سه شنبه 28 شهريور16:18
کد خبر : 245868 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

۶۰ درصد ظرفیت‌ دانشگاه‌ها خالی است!

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: چهار سال دوره کارشناسی برای هر دانشجو هشت میلیون تومان هزینه در بر دارد بنابراین دانشگاه‌های غیرانتفاعی نسبت به آنچه دولت برای دانشگاه‌های دولتی هزینه می‌کند یک به بیست و پنج از دانشجو دریافت می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، علی آهومنش، رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در خصوص میزان هزینه هر دانشجو در طول دوره تحصیل خود در دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: در زمان دوره وزارت آقای دانشجو در وزارت علوم وزیر ایشان اعلام کرد که هر دانشجو در دانشگاه‌های دولتی حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برای دولت دارد، اما آقای دانشجو با اعلام اینکه هزینه هر دانشجو برای دولت ۴۸ میلیون تومان است صحبت معاون خود را رد کرده بود، اما در حال حاضر میانگین هزینه یک ترم تحصیل دانشجو در دانشگاه‌های غیرانتفاعی در رشته‌های فنی مهندسی که بالاترین قیمت را دارند ترمی یک میلیون و در سال دو میلیون تومان است.

8 میلیون تومان، هزینه تحصیل در دانشگاه های غیرانتفاعی
وی ادامه داد: چهار سال دوره کارشناسی برای هر دانشجو هشت میلیون تومان هزینه در بر دارد بنابراین دانشگاه‌های غیرانتفاعی نسبت به آنچه دولت برای دانشگاه‌های دولتی هزینه می‌کند یک به بیست و پنج از دانشجو دریافت می‌کند. این نشان دهنده این است که بهره وری در دانشگاه‌های غیرانتفاعی که مربوط به بخش خصوصی هستند بیشتر از سیستم دولتی است.

آهومنش در خصوص اینکه دانشگاه‌های غیرانتفاعی به چند درصد از دانشجویان خوابگاه اختصاص می‌دهد، گفت: دولت برای امور فرهنگی، خوابگاه و سوبسیت و یارانه غذا حدود دو میلیون تومان برای هر دانشجو در طول سال هزینه می‌کند، اما چون دانشگاه‌های غیرانتفاعی با پول بخش خصوصی اداره می‌شوند این یارانه را از سوی دولت دریافت نمی‌کنند به همین خاطر برای بیست درصد از دانشجویان در دانشگاه خوابگاه داده می‌شود.

یک و نیم میلیون تومان هزینه سالانه خوابگاه
رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در این خصوص افزود: حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان هزینه خوابگاه هر دانشجو برای یک ترم تحصیلی است که سالانه حدود یک و نیم میلیون تومان می‌شود.

وی در خصوص یارانه غذای دانشجویان در دانشگاه‌های غیرانتفاعی تصریح کرد: صندوق کمک به دانشجویان همه ساله اعلام می‌کند که قیمت غذا در دانشگاه‌های دولتی به طور مثال ۱۵۰۰ تومان باشد، اما با توجه به اینکه دانشگاه‌های غیرانتفاعی همان یارانه دو میلیون تومانی که به آن اشاره کردم را دریافت نمی‌کنند ارائه تسهیلات غذایی بدون سوددهی برای دانشگاه‌ها خواهد بود. البته صندوق کمک به دانشجویان برای دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی که غذای روزانه دریافت می‌کنند یارانه‌ای اختصاص داده که به بیست درصد از دانشجویان بیست درصد از مبلغ تمام شده غذا و برای پنج روز در هفته به جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها یارانه می‌دهد.

آهومنش در پاسخ به این سوال که استقبال داوطلبین برای ثبت نام در دانشگاه‌های غیرانتفاعی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یا کاهش داشته است گفت: جمعیت جوان کشور در حال کاهش است و این کاهش جمعیت به ورودی دانشگاه‌ها نیز کشیده شده است یعنی نسبت ورودی دانشگاه‌ها در طول پنج شش سال گذشته با یک شیب تند در حال کاهش است و برنامه ششم توسعه از امسال پیش بینی کرده است که تا پنج سال دیگر یک میلیون نفر دیگر نیز کاهش پیدا خواهد کرد. تعداد دانشگاه‌های ما برای ۸۰ میلیون جمعیت ایران نسبت به کشور چین که یک و نیم میلیارد نفر جمعیت دارد بیشتر است.

حدود ۶۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی خالی است!
رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی با اشاره به اینکه ایران ۲۸۰۰ دانشگاه دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های ما اعم از دانشگاه‌های غیرانتفاعی، آزاد، پیام نور و سراسری وجود دارد که نشان می‌دهد ما بدون توجه به روند سیاست گذاری جمعیت کشور فقط دانشگاه تاسیس کرده ایم. در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت دانشگاهی غیرانتفاعی خالی است.