تاریخ : 1396,چهارشنبه 29 شهريور20:25
کد خبر : 245996 - سرویس خبری : یادداشت

نورالدین حداد

استقلال کردستان و همبستگی ملی ایران

ابعاد اجتماعی تر این بخش مربوط به تغییر رفتار عموم مردم نسبت به یکدیگر است. جا انداختن تصویر قوم کرد به عنوان یک قوم خطر ساز و هزینه ساز برای ایران، می تواند یک فتنه ی ریشه ای را به وجود آورد

خبرنامه دانشجویان ایران: نورالدین حداد// با توجه به سابقه قومیتی ساختار اجتماعی ایران و نیز تلاش هایی که طی سال ها توسط نظام سلطه برای ایجاد نگرش های قومیت گرایانه در لایه هایی از مردم انجام گرفته، استقلال کردستان می تواند در این بستر به عنوان مقدمه ای برای ایجاد تحرکات تجزیه طلبانه عمل کند. اما ابعاد اجتماعی تر این بخش مربوط به تغییر رفتار عموم مردم نسبت به یکدیگر است. جا انداختن تصویر قوم کرد به عنوان یک قوم خطر ساز و هزینه ساز برای ایران، می تواند یک فتنه ی ریشه ای را به وجود آورد.

ناپایداری نقطه بحرانی (غیرقابل پیش بینی شدن اتفاقات) در استان های کرد زبان و قومیت کرد که همواره نماد غیرت و شجاعت و نیز وطن دوستی بوده اند، این روزها به عینه چهره ی دیگری از این تأثیرات و تلاش برای اثرگذاری بیشتر آن بر مردم شریف این منطقه دیده می شود. با توجه به سابقه قومیتی ساختار اجتماعی ایران و نیز تلاش هایی که طی سال ها توسط نظام سلطه برای ایجاد نگرش های قومیت گرایانه در لایه هایی از مردم انجام گرفته، استقلال کردستان می تواند در این بستر به عنوان مقدمه ای برای ایجاد تحرکات تجزیه طلبانه عمل کند.

نتیجه:
 آن چه که مشاهده می شود «خطرناک» بودن وجهه عینی این تأثیرات بر کشور و «خطر ساز» بودن شاخصه های جامعه شناسانه ی شکاف فرهنگی و گفتمانی در میان اقوام و عموم مردم، آن هم به صورت زیر لایه ای است؛ با توجه به راهبرد ترسیم شده تصمیم گیرندگان پشت پرده این همه پرسی، در صورت تشکیل کشور مستقل کردستان باید شاهد اوج گیری گسست های اجتماعی در ابعاد قومیتی باشیم.