تاریخ : 1396,یکشنبه 02 مهر19:50
کد خبر : 246306 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

معرفی رشته «عکاسی»

فارغ‌التحصیلان رشته عکاسی با توجه به قابلیت‌های شخصی می‌توانند در استودیوهای مختلف یا در مراکز دولتی به کار مشغول شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، رشته «عکاسی» در زمینه هنر از گروه هنر قرار دارد.

*معرفی رشته
همان اندازه که دیدن و ارتباط تصویری در زمینه اطلاع‌رسانی، تبلیغات، ارتباطات و ... فرآیندی مهم تلقی می‌شود،‌ هنر عکاسی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار ثبت‌کننده لحظات تاریخی، اجتماعی و سیاسی در جامعه اهمیت پیدا می‌کند.

مردم این آمیزه هنر و صنعت را تنها فشار یک دکمه تلقی می‌کنند و بیشتر با عکاسی پرسنلی و مجالس آن هم بسیار جزئی، آشنا هستند. اما در دنیا اکنون 105 گرایش عکاسی شناخته شده مانند عکاسی صنعتی، عکاسی هوایی و ... را می‌توان نام برد.

در این هنر شناخت آثار و کاربرد صحیح نور و قوانین عدسی‌ها، رنگ‌ها و استفاده از قوانین و ابزار فیزیکی و مواد شیمیایی، زمینه آفرینش هنری ماندگار به نام عکس می‌شود؛ آنچنان که مدت‌ها تأثیرات اساسی حتی بیش از یک کتاب، در ذهن بیننده به جای بگذارد.

دروس تخصصی این رشته شامل طراحی گرافیکی سیاه و سفید، طراحی گرافیکی رنگی، کابر رایانه، تایپ رایانه‌ای، عکاسی دیجیتال، روتوش و ترمیم عکس رایانه‌ای است.

*آینده تحصیلی و شغلی
فار‌غ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با اخذ معدل بالا و بدون کنکور در مراکز آموزش عالی قبول شده و یا در کنکور دانشگاه علمی کاربردی شرکت کرده و پس از قبولی در مراکز علمی ـ کاربردی مشغول به تحصیل شوند.

شرکت در آزمون کاردانی در دانشگاه علمی ـ کاربردی و شرکت در آزمون آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای رشته عکاسی، رشته عکاسی در ایران تا کارشناسی ارشد ادامه می‌یابد و فارغ‌التحصیلان این رشته با توجه به قابلیت‌های شخصی می‌توانند در استودیوهای مربوطه و یا در مراکز دولتی به کار مشغول شوند.

*ساعت آموزش
رشته «عکاسی» دارای 107 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 54 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 4 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «شیمی متشکل از 2 واحد نظری»، «طراحی گرافیکی سیاه و سفید متشکل از 1 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «عکاسی آتلیه‌ای متشکل از 2 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «طراحی گرافیکی رنگی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «عکاسی سیاه و سفید متشکل از 4 واحد نظری و 11 واحد عملی»، «رتوش فیلم و عکس متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «عکاسی رنگی متشکل از 2 واحد عملی و 6 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

منبع: فارس