تاریخ : 1396,سه شنبه 04 مهر13:30
کد خبر : 246318 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

مشکلات رفاهی در دانشگاه‌های بندر عباس و دریانوردی چابهار، سر باز کرد؛

از اسکان کارگران تاسیسات در خوابگاه دخترانه! تا مشکلات تخصصی‌ترین دانشگاه خاورمیانه +عکس

سال جدید تحصیلی در بسیاری از دانشگاه‌های کشور با مشکلات و سختی‌های فراوان برای دانشجویان در همین ابتدای کار آغاز شده و است که مورد اعتراض نیز قرار گرفته است؛ دانشگاه‌های بندر عباس و علوم دریایی چابهار نیز از قاعده‌ی مشکلات دانشجویی امسال جدا نیستند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در همین راستا و در پی بوجود آمدن مشکلاتی برای دانشجویان در دانشگاه‌های بندعباس و چابهار، دو واکنش دانشجویی به این مشکلات را در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه هرمزگان طی نامه‌ای به رئیس و مسئول نهاد رهبری این دانشگاه، خواستار تصمیم درست درباره اسکان چند کارگر تاسیساتی که در خوابگاه دانشجویان دختر مستقر هستند، شد.

در ادامه متن این نامه را می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

ریاست محترم دانشگاه هرمزگان
ریاست محترم نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان

سلام علیکم
احتراماً در نهایت تأسف و تعجب به استحضار می‌رساند، با خبر شدیم تعدادی از آقایان(منتسب به تاسیسات) در خوابگاه دخترانه دانشجویی در امیرآباد ساکن هستند!

آقایان چگونه چنین مجوزی برای اسکان در خوابگاه دخترانه صادر شده است!؟ آیا این موضوع تجاوز به حریم شخصی دانشجوی دختر خوابگاهی نیست؟ آیا سلب آزادی در محیط خوابگاهی نیست!؟

حال شرعی و غیر شرعی بودنش را خود قضاوت کنید!

مگر اسکان این آقایان در یک کانکس بیرون از فضای خوابگاهی چه سختی و هزینه ای دارد؟

مجدانه خواستار تصمیم فوری مبنی بر خارج کردن کارکنان تاسیسات از خوابگاه خواهران هستیم و این مهم را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهیم کرد و در صورت عدم همکاری مسئولان، این موضوع را به شدت رسانه ای خواهیم کرد.

از اسکان آقایان در خوابگاه دخترانه تا مشکلات تخصصی‌ترین دانشگاه خاورمیانه!

مشکلات دانشگاه چابهار از زبان دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان
از سوی دیگر در جنوبی ترین نقطه کشور و دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار نیز شاهد مشکلاتی برای دانشجویان بودیم که میلاد صالحی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه در گفتگو با خبرنامه دانشجویان ایران تاکید کرد: مشکلات دانشجوها به قدری زیاد شده است که دیگر یادشان رفته به کیفیت پایین آموزشی ایراد بگیرند. دیگر یادشان رفته به نیامدن اساتید به کلاس آن هم در هفته دوم ایراد بگیرند. تمام هم و غمشان شده است سرویس های رفت و آمد.

صالحی در ادامه افزود: دانشجویان از بیست و پنجم شهریور امسال آنقدر مشکلات آموزشی و رفاهی را تجربه کرده اند که دیگر با اندکی تغییر اوضاع هم کلاهشان را بالا می اندازند؛ از کیفیت بسیار پایین غذا و اتاق های خراب خوابگاه بگوییم یا از وضعیت اسف بار سرویس‌های دانشگاه؟

این فعال دانشجویی همچنین تاکید کرد: اگر واقعا کلاسها از 25 شهریور شروع شده پس چرا سرویس‌های دانشگاه نیستند؟ چرا پس از گذشت دو هفته از آغاز کلاس‌ها اما دانشجویان هنوز باید با تاکسی به دانشگاه بیایند؟ با این ترتیب، دانشجویانی که هزینه سرویس را نیز پرداخت کرده‌اند حالا باید چه کنند؟

چگونه مجوز اسکان آقایان در خوابگاه دخترانه صادر شده است؟

صالحی درباره دانشجویانی هم که هزینه خوابگاه و سرویس را هنوز پرداخت نکرده‌اند تاکید کرد: هزینه خوابگاه دوباره افزایش یافته و کیفیت بسیار پایین تر آمده است و بعضی دانشجویان همچنان مقابل پرداخت هزینه مقاومت می کنند.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاخه چابهار ادامه داد: وقتی هزینه ای پرداخت میکنیم باید سرویس مناسب در اختیارمان باشد اما اتوبوس‌ها بیش از دوبرابر حد معمول، دانشجویان را سوار می‌کنند.

این فعال دانشجویی به نقل از بعضی دیگر دانشجویان گفت: می‌گویند که وقتی اتاقی تحویل می‌گیریم باید حداقل یک موکت داشته باشد که روی آن بنشینیم؛ این مشکلات باعث شده تا دانشجویان به جای اینکه دغدغه درس و علم، دغدغه مسائل صنفی و رفاهی را با خودشان همراه کنند.

وی همچنین درباره مشکلات خوابگاه دانشجویان گفت: دانشجویان با مشکلات زیادی دست وپنجه نرم می‌کنند، نبود امکانات اولیه و بهداشتی، خرابی و مشکلات تاسیساتی خوابگاهی، عدم دسترسی به اینترنت، آنتن ندادن خطوط تلفن همراه در بعضی اتاق ها، نبود آب سرد کن، محدود بودن امکانات آشپزخانه، شلوغی بیش از حد و اجاره‌بهای سنگین  از جمله مشکلات دانشجویان خوابگاهی است.

چگونه مجوز اسکان آقایان در خوابگاه دخترانه صادر شده است؟

دبیر سیاسی انجمن اسلامی افزود: واقعا نباید فراموش کرد هرسال که می گذرد حجم مشکلات نیز بیشتر می شود، که انتظار می رود با همه حجم فعالیتی که دارند حداقل جواب تلفن نمایندگان دانشجویان را بدهند.

وی تاکید کرد: با توجه به این مسائل به نظر می رسد که زیرساخت‌های خوابگاه‌های دانشجویی در شهرستان چابهار نیازمند تحول و توسعه اساسی است و با وجود تلاش‌هایی که انجام شده، هنوز کمبودهای فراوانی وجود دارد تا خوابگاه‌ها به استانداردهای مطلوب برسد.

چگونه مجوز اسکان آقایان در خوابگاه دخترانه صادر شده است؟

او در انتها خاطر نشان کرد: باتوجه به حجم زیاد پذیرش دانشجو در سال های اخیر به نظر می‌رسد بایستی برای بالابردن امکانات زندگی در این خوابگاه‌ها تلاش کرد چرا که ورود به خوابگاه تجربه سختی است و اگر مشکلات زندگی در خوابگاه هم به مشکلات دوری از خانواده، کمبود نیازهای تغذیه ای و عاطفی افزوده شود مشکلات بیشتری سر راه دانشجویان قرار گیرد که شاید وضع را وخیم کند. ورودی های جدید با هزاران امید همراه با پدرومادر وارد دانشگاه می شوند و این مشکلات را می بینند. من دانشجوی ورودی نود و چهار، هنوز حرف مسوول ارشد مدیریت برنامه ریزی و فرهنگی وقت در جشن ورودی های ۹۴ در گوشم زمزمه می‌شودکه می‌گفت: «دانشگاه ما تخصصی ترین دانشگاه دریایی خاورمیانه است...».


کد خبرنگار : 42