تاریخ : 1396,دوشنبه 03 مهر13:42
کد خبر : 246371 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در غیاب نمایندگان اتحادیه‌های مهم دانشجویی؛

در جلسه دانشجویان با سرپرست وزارت علوم چه گذشت؟

نشست دانشجویان فعال در تشکل‌های دانشجویی با سید‌ضیاء هاشمی، سرپرست وزارت علوم، دیروز در این وزارتخانه برگزار شد. البته در این نشست برخی از اتحادیه‌های دانشجویی علی رغم دعوت از سوی وزارت علوم در جلسه حاضر نشدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این جلسه ابتدا سیدضیاء هاشمی طی سخنانی از وظیفه جامعه دانشگاهی سخن گفت. دانشجویان فعال در تشکل‌های دانشجویی نیز در این دیدار به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره فضای حاکم بر فعالیت‌های سیاسی، صنفی، فرهنگی، علمی و آموزشی دانشجویان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور پرداختند و «نیاز به سرمایه‌گذاری و حمایت بیشتر از انجمن‌های علمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در دانشگاه‌ها» را خواستار شدند.

«ایجاد تعامل میان تشکل‌های دانشجویی و بنیاد ملی نخبگان»، «ساماندهی و حمایت بیشتر از نشریات دانشجویی»، «حمایت بیشتر شورای فرهنگی دانشگاه‌ها از کانون‌های فرهنگی» و «ضرورت وجود فضای هم‌افزایی، همدلی و تعامل میان کانون‌های فرهنگی» از دیگر مطالبات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور از سرپرست وزارت علوم بود.

دانشجویان حاضر در این نشست همچنین «قانون‌گریزی برخی مسئولان و تصمیم‌گیران»، «عدم‌تخصیص بودجه مناسب و توزیع عادلانه آن درمیان تشکل‌ها»، «انتقاد از خصوصی‌سازی دانشگاه‌ها»، «عدم وجود سامانه‌ای برای ثبت اظهارنظرها و استفاده از دیدگاه‌های فعالان دانشجویی» و «ضرورت تاسیس کانون‌های اجتماعی دانشجویی برای ارائه راه‌حل در حوزه آسیب‌های اجتماعی» و «افزایش حق‌الزحمه کار دانشجویی» را از دیگر مطالبات مهم خود عنوان کردند.

سیدضیاء هاشمی در این نشست اظهار امیدواری کرد که این گفت‌وگوها نتایج و آثار مثبتی برای فضای فکری و فرهنگی دانشگاه‌ها داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه «گفت‌وگو و پرسشگری دانشجویان مطالبه وزارت علوم نیز هست»، گفت: «مشارکت دانشجویان در نقد عملکرد مسئولان و همچنین ارائه راه‌حل‌های عملی درجهت رفع مشکلات کشور به خصوص حل آسیب‌های اجتماعی یک ضرورت است و بسیار منطقی به نظر می‌رسد.

او وظیفه جامعه دانشگاه‌ها را آگاهی‌بخشی و مبارزه با جهالت و پیدا کردن راه درست اعلام کرد و بر تلاش دانشگاهیان برای اهتمام نسبت به این امر تاکید کرد.

سرپرست وزارت علوم همچنین دانشجویان را علمداران مبارزه با جهالت خواند و این را برگرفته از فرهنگ عاشورایی دانست و ادامه داد: «قیامی در راستای آگاهی‌بخشی و مبارزه با ظلم و ستم در جریان است.»

در دولت یازدهم پای مسائل سیاسی به کمیته انضباطی باز شد
سیدسعید نجیبی، عضو تشکل جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات این جلسه و مطالبات تشکل‌ها سخن گفت.

نجیبی گفت: «در ابتدای این نشست ما از باز شدن فضا در دولت یازدهم تقدیر و تشکر کردیم. البته با وجود باز شدن فضا برخوردها تا حدودی امنیتی شده است. اگر در دولت نهم و دهم، کمیته انضباطی محل رفت و آمد افرادی بود که مسائل اخلاقی داشتند در دولت یازدهم پای موضوعات سیاسی به کمیته انضباطی باز شد.»

او ادامه داد: «بحث دیگری که در این جلسه مطرح شد درخصوص افول فضای فرهنگی دانشگاه‌ها چه در زمینه حجاب و چه در مسائل اعتقادی و مذهبی بود.»

به گفته او بحث دیگر در زمینه استقلال مالی تشکل‌ها بود؛ او در توضیح گفت: «به هر تشکلی که در راستای سیاست دولت عمل می‌کند بودجه تعلق می‌گیرد اما تشکل‌هایی که مخالف سیاست‌های دولت هستند از دریافت بودجه محروم هستند. به‌عنوان مثال صندوق رفاه دانشجویان یک میلیون به هر تشکل اختصاص داد اما به تشکل‌های منتقد پولی نرسید.»

عضو تشکل جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: «بحث دیگر موضوع یک بام و دوهوای روسای دانشگاه‌ها بود که آیین‌نامه‌ها را سلیقه‌ای اجرا کرده و همچنین در مجوز دادن به تشکل‌ها به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند.»

بحث پولی شدن آموزش عالی از دیگر مباحث مطرح‌شده در این جلسه بود؛ نجیبی در این باره گفت: «در حال حاضر حدود 85 درصد دانشگاه‌های ما پولی است و این درحالی است که وزارت علوم یکی از اولویت‌هایش را خصوصی‌سازی آموزش عالی اعلام کرده است. در این نشست پیشنهاد دادیم راه‌های تامین مالی مختلفی را وزارت علوم پیگیری کند.»

او در پایان گفت: «بحث دیگر درخصوص بین‌المللی شدن آموزش عالی و دیپلماسی علم و فناوری بود. در دولت یازدهم این موضوع جزء اولویت‌ها بود نتیجه آن حدود 800 تفاهمنامه بود که تنها 44درصد آن اجرا شده است. ما به این موضوع انتقاد کردیم که وزارت علوم به محلی برای جولان هیات‌های خارجی تبدیل شده است که تنها ایجاد هزینه می‌کنند.»

منبع: فرهیختگان


کد خبرنگار : 17