تاریخ : 1396,سه شنبه 04 مهر19:20
کد خبر : 246474 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

اعلام رتبه‌های جهانی ایران در ۷ رشته مهندسی

معاون پژوهشی وزارت علوم از ارتقا رتبه ایران در ۷ رشته مهندسی در جهان خبرداد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، وحید احمدی در موسسه آموزش عالی مهر البرز، گفت: طبق گزارش پایگاه نوآوری جهانی که کشورها را براساس محورهای مختلف بالغ بر ۸۵ شاخص مورد ارزیابی قرار می دهد، رتبه ایران در سال ۲۰۱۳ و در سطح جهانی ۱۱۳ و در سال ۲۰۱۷ به ۷۵ تغییر یافت که به  رتبه ۴۰ ارتقا یافته ایم که عمدتا این تغییر در حوزه آموزش عالی بوده است.

وی افزود: وضعیت دانشگاه های ایران در پایگاه رتبه بندی تایمز، در ابتدای دوره یازدهم ریاست جمهوری کشور بدین شکل بود که تنها یک دانشگاه در این پایگاه ثبت و اعلام شده بود که این عدد امسال به ۱۸ دانشگاه به عنوان دانشگاههای برتر دنیا به ثبت رسیده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: علی رغم خبرهای منتشر شده مبنی بر کاهش تولید مقالات علمی در کشور، سهم ایران در سال ۲۰۱۳ در تولید مقاله علمی در جهان ۱.۳ درصد بوده که این رقم در سال جاری در پایگاه آی اس آی به ۱.۹۵ درصد و در پایگاه اسکوپوس به ۱.۹۷ درصد رسیده است.

احمدی عنوان کرد: در ۲۵ کشور برتر دنیا، نرخ رشد ایران در جایگاه رتبه ۲۵ بوده که اکنون ما با رشد ۲۰ درصد رتبه اول را داریم، که این ارقام در پایگاه های معتبر دنیا قابل مشاهده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: تاکید ما بر تولید مقاله برتر است، که سهم ما در سال ۲۰۱۲ در تولید ده مقاله برتر ۰.۸ درصد بوده است که امسال این عدد به ۲.۴ درصد رسیده است.

احمدی افزود: از نظر رتبه بندی در رشته های مهندسی نیز رشد بسیار خوبی در سطح جهانی داشته ایم.

رتبه های تولید علم ایران در  ۷ رشته مهندسی
عنوان رشته رتبه جهانی ایران در سال ۲۰۱۳ رتبه جهانی ایران در سال ۲۰۱۸
مهندسی اقیانوس ۱۶ ۹
مهندسی هوا و فضا ۱۷ ۱۱
مهندسی انرژی ۹ ۵
مهندسی عمران ۱۳ ۹
مهندسی شیمی ۸ ۵
مهندسی صنایع ۱۵ ۱۲
مهندسی نانو ۷ ۵

معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: ما از تولید و انتشار مقاله گذشته ایم و نیاز به یک تحول و ورود به عرصه جدید داریم. در دنیا این تغییر چندین سال است که از سوی دانشگاه ها انجام شده. خوشبختانه طبق آمار منتشر شده از سوی پایگاه های اطلاعاتی، کشور ایران وضعیت علمی نسبی بسیار بالایی در منطقه دارد که رتبه علمی ایران در منطقه براساس پایگاه اسکوپوس رتبه اول و براساس پایگاه آی اس آی دوم اعلام شده است.

احمدی عنوان کرد: هدف این است که نظام آموزشی و علمی ما مبتنی بر مجموعه ای از شاخص های جدید باشد تا براین اساس خروجی این نظام دانشگاه کارآفرین شود.

وی گفت: انتظار می رود بتوانیم در کشور دانشگاهی را داشته باشیم که نسل سوم باشد و فرهنگ زندگی در این اکوسیستم را نیز ایجاد کند.