تاریخ : 1396,شنبه 15 مهر14:20
کد خبر : 247188 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

چند تکنیک ساده دانشجویی

چگونه برای کار تحقیقاتی در گوگل جست‌وجو کنیم؟

جست‌وجوی فایل در گوگل با سایر جست‌وجوها کمی متفاوت است و دانشجویانی که می‌خواهند فایل‌هایی با پسوند خاص را پیدا کنند، کافیست پس از درج کلمات مورد جست‌وجو عبارت file type را تایپ کرده و سپس پسوند موردنظر را تایپ کنند.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  این روزها گوگل و دانشجو دو امر جدانشدنی از هم هستند. به جرات می‌توان گفت امروزه تعداد زیادی از دانشجویان دیگر نگرانی بابت تکالیف حتی «سخت» استادان ندارند و بدون اینکه کوچک‌ترین زحمتی به خود بدهند، پاسخ تکلیف خود را با سرچ در صفحات وب و «گوگل» به دست می‌آورند. اما همین مساله سرچ در فضای وب همچون هر کار دیگر نیاز به سواد فنی و تکنیک‌های خاص خود دارد، چراکه هنوز بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند باید به چه طریقی در این موتور جست‌وجو، مطلب مورد نظر خود را سرچ کنند تا راحت‌تر به سرمنزل مقصود برسند؛ با این حال خود گوگل نکاتی را درباره نحوه جست‌وجوی مطلب، عکس و فایل منتشر کرده است که قطعا همه دانشجویان باید از آن مطلع باشند.

جست‌وجوی کلمات
برای جست‌وجوی ساده یک کلمه یا یک عبارت آن را در کادر جست‌وجو وارد کرده و گزینه google search را انتخاب کنید. دکمه «I’m Feeling Lucky» شما را مستقیما به اولین صفحه وب که گوگل برای جست‌وجوی شما برگردانده است، می‌برد. البته در این حالت شما نتایج حاصل از جست‌وجو را نمی‌بینید و تنها زمانی از این حالت استفاده می‌شود که عجله داشته باشید و تنها نتیجه به دست‌آمده برای شما مهم باشد.

نحوه عکس پیدا کردن
همچنین برای جست‌وجوی تصاویر در گوگل نیز باید کلمه مورد نظر خود را در کادر جست‌وجو وارد کنید و سپس گزینه Images را بزنید تا تصاویر مرتبط بازیابی شود. در صفحه نتایج، تصویر کوچک‌شده را انتخاب کنید تا اندازه بزرگ‌تری از تصویر و همچنین صفحه‌ای که تصویر در آن قرار دارد، نمایش داده شود.

ترجمه سریع به زبان دیگر
ترجمه صفحه هم از دیگر امکانات گوگل است که دانشجویان زیاد با آن سروکار دارند. در حقیقت گوگل سد زبان را با قابلیت ترجمه شکسته است. با استفاده از این قابلیت، انگلیسی‌زبانان می‌توانند از بسیاری از صفحات غیرانگلیسی استفاده کنند. اگر جست‌وجوی شما، نتایج غیرانگلیسی داشته باشد، یک لینک (translate this page) به صفحه ترجمه‌شده انگلیسی آن در اختیار شما قرار می‌گیرد.

پیدا کردن فایل‌های word و...
البته جست‌وجوی فایل در گوگل با سایر جست‌وجوها کمی متفاوت است و دانشجویانی که می‌خواهند فایل‌هایی با پسوند خاص را پیدا کنند، کافیست پس از درج کلمات مورد جست‌وجو عبارت file type را تایپ کرده و سپس پسوند موردنظر را تایپ کنند.

از عملگرها غافل نشوید
با این حال برای جست‌وجوی مفیدتر در گوگل باید به این نکات توجه کرد: اصطلاحاتی را که باید به صورت عبارت، جست‌وجو کنید، در داخل گیومه قرار دهید. برای نشان دادن محدوده عددی خاص می‌توانید از . . استفاده کنید. عملگر بولی پیش‌فرض در گوگل And است، در صورتی که چند کلمه را در جعبه جست‌وجو وارد کنید، حضور همه آنها در همه اسناد جست‌وجو شده لازم خواهد بود. جست‌وجوگر گوگل حساس به حالت نوشتن آنها نیست و تمام کلمات بعد از ورود به حروف کوچک تبدیل می‌شوند. با انتخاب گزینه Advanced Search از امکانات بیشتری برای جست‌وجوی خود استفاده می‌کنید. با انتخاب گزینه preferences می‌توانید پارامترهای مربوط به زبان خود را تنظیم کنید.

منبع: فرهیختگان


کد خبرنگار : 28