تاریخ : 1396,دوشنبه 17 مهر16:19
کد خبر : 247436 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

گزارشی از رفتار آمریکا با توافقنامه‌ی هسته‌ای؛

ترامپ «تیر خلاص» را به «برجام» شلیک می‌کند؟

آمریکا بالاخره 23 مهر مشخص می‌کند که آیا همین برجام نیمه جان را حفظ می‌کند و یا تحمل این توافق نصفه و نیمه را هم ندارد. البته آنچه از سخنان ترامپ و مواضع دیپلماتهای کشورمان نتیجه‌گیری می‌شود، خروج این کشور از برجام است که البته با واکنش تندی از سوی ایران مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «استراتژی گسترده برای مواجهه با تمام رفتارهای بد ایران» کلید واژه ای بود که روز گذشته سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود مطرح کرد. ظاهرا بازی ترامپ با برجام روزهای حساسی را در پیش دارد و اتفاقات عجیبی از سوی رییس جمهور عجیب آمریکا برای این توافق مهم در حال وقوع است. پس از آنکه در روزهای گذشته دونالد ترامپ بارها سخن از اتخاذ تصمیم مناسب در قبال توافق برجام کرد و علنی کردن راهبرد خود در مورد ایران را به روزهای آینده موکول کرد، گمانه زنی ها حاکی از خروج آمریکا از این توافق هسته ای دارد.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز جمعه خود در پاسخ به سوالی درباره تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای، به طرح ادعاهایی علیه کشورمان پرداخت و ایران و کره شمالی را بازیگرانی بد در جهان خواند.

سندرز در ادامه ادعاهای خود گفت: «من نمی‌خواهم درباره تصمیم رئیس‌جمهور صحبت کنم اما آنچه می توانم بگویم این است که رئیس‌جمهور ترامپ به دنبال مواجه شدن با تمام رفتارهای بد ایران، نه فقط توافق هسته‌ای است، از جمله آزمایش موشکی بالستیک، بی‌ثبات کردن منطقه، حمایت از تروریسم، حملات سایبری و برنامه هسته‌ای غیرقانونی.»

وزیر امور خارجه کشورمان اما روز گذشته در مصاحبه با نشریه نیوزویک تاکید کرد که ایران هم اکنون در حال بررسی چند سناریوی مختلف در رابطه با برجام و نیز واکنش‌های اتحادیه اروپا و کنگره به لغو احتمالی این توافق از سوی ترامپ است.

ظریف در ادامه با اشاره به اینکه برنامه موشکی ایران کاملا دفاعی است و برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است افزود: «دلیل آنکه به آزمایش این موشک‌ها ادامه می‌دهیم آن است که ما خواستار افزایش دقت آنها هستیم. چرا که اگر موشکی برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده باشد شما به افزایش دقت آن نیاز ندارید »

محدجواد ظریف اما در موضعی مقتدر اعلام کرد: «ما با هیچ گونه اعمال محدودیتی بر برنامه‌های دفاعی خود موافقت نمی‌کنیم به همان دلیل آشکاری که آمریکا به ارسال تسلیحات بیشمار به منطقه ما ادامه می دهد.»

این سخنان البته این گمانه زنی را تقویت می کند که ترامپ در روزهای آینده ایران را به مذاکره درباره برنامه موشکی فرا خواهد خواند. موضعی که بارها از سوی مسئولان ارشد جمهوری اسلامی نفی شده است. رهبر معظم انقلاب پیش از شروع مذاکرات ایران و 1+5 و در دیدار مردم آذربایجان در سال 92 فرمودند: «مکرر گفتیم که مسئله‌ی هسته‌ای بهانه است برای دشمنی؛ مسئله‌ی هسته‌ای هم اگر یک روزی - حتی به فرض محال - بر طبق نظر آمریکا حل بشود، باز یک مسئله‌ی دیگری دنبال آن می‌آید؛ الان ملاحظه کنید سخنگویان دولت آمریکا بحث حقوق بشر، بحث موشکی، بحث سلاح و مانند اینها را به میان آوردند.»

در این بین برخی از آتش بیاران معرکه مانند عربستان در روزهای گذشته قرارداد خرید سامانه های پدافندی به ارزش میلیاردها دلار را با روسیه امضا کردند و پیش از این نیز با خرید تجهیزات نظامی از آمریکا عملا منطقه غرب آسیا را با بحران های پیش ساخته مواجه نمودند.

آمریکا  بالاخره در روز 15 اکتبر(23 مهر) مشخص خواهد کرد که آیا همین برجام نیمه جان را حفظ می کند و یا تحمل این توافق نصفه و نیمه را هم ندارد. البته آنچه از سخنان ترامپ و مواضع دیپلماتهای کشورمان نتیجه گیری می شود، خروج این کشور از برجام است که البته با واکنش تندی از سوی ایران مواجه خواهد شد.

* گزارش از مرتضی کرمی


کد خبرنگار : 17