تاریخ : 1396,چهارشنبه 19 مهر14:21
کد خبر : 247595 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

سکوت جهانگیری در مقابل تجمع دانشجویان دکتری

چند روز پیش اسحاق جهانگیری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «نیروی جوان بزرگ‌ترین فرصت توسعه است اما این موضوع زمانی صادق است که متناسب با تحصیلات جوانان فرصت‌های شغلی فراهم شود تا بتوانند تجربه و علم خود را به صحنه عمل بیاورند»؛ جمله‌ای که داغ دل دانشجویان دکتری را زنده کرد و تا امروز بیش از9100 نفر از این دانشجویان دیدگاه‌های خود را در ضمن جمله این مقام مسئول مطرح کرده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از «فرهیختگان»، خرداد ماه امسال بود که صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم طی ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌های سراسر کشور از تغییر پرداخت و بازپرداخت وام دانشجویان دوره روزانه دکتری خبر داد. پس از آن دانشجویان اقدام به تشکیل کمپینی تحت‌عنوان «کمپین مطالبات دکتری» در فضای مجازی کردند که درمدتی کوتاه بیش از چهارهزار نفر به این کمپین اعتراضی پیوستند. حرکتی که به گفته این دانشجویان هدف آن ایجاد هماهنگی لازم برای پیگیری مطالبات صنفی و آموزشی بود. اما شهریور ماه که رسید دانشجویان و اعضای این کمپین به دیدار سیدضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم رفتند تا دغدغه‌ها و مشکلات خود را با او در میان بگذارند. هاشمی با استقبال از طرح مطالبات از سوی دانشجویان، گفت: «تلاش می‌کنیم تا جایی که اختیارات قانونی و امکانات آموزش عالی اجازه می‌دهد به این مطالبات پاسخ دهیم.»

اما چند روز پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که حضور فعالی در فضای مجازی دارد، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «نیروی جوان بزرگ‌ترین فرصت توسعه است اما این موضوع زمانی صادق است که متناسب با تحصیلات جوانان فرصت‌های شغلی فراهم شود تا بتوانند تجربه و علم خود را به صحنه عمل بیاورند»؛ جمله‌ای که داغ دل دانشجویان دکتری را زنده کرد و تا امروز بیش از9100 نفر از این دانشجویان دیدگاه‌های خود را در ضمن جمله این مقام مسئول مطرح کرده‌اند. اما آقای جهانگیری بهتر از هرکسی می‌داند که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره «الگوی اشتغال در بخش صنعت ایران» اعلام کرده است که درحال حاضر اقتصاد ایران با بیکاری گسترده در گروه سنی جوانان به‌خصوص دانش‌آموختگان دانشگاهی مواجه است و بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، جوانانی هستند که بنگاه‌های اقتصادی تمایل چندانی برای جذب آنها ندارند، لذا در سال ۹۵  بیش از صددرصد افزایش اشتغال مربوط به بنگاه‌های زیر پنج نفر بوده است؛ آماری ناامیدکننده که تایید می‌کند فارغ‌التحصیلان و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه‌ها باید بیشتر از اینها نگران آینده شغلی خود باشند. هشتگ‌ها و دیدگاه‌های دانشجویان در ذیل گفته جهانگیری قابل‌توجه است:

#حقوق_تماما_پایمال_شده، #نه_به_تبعیض، #احقاق_حقوق، #حقوق_من_حق_من، #اختصاص_ردیف_بودجه_مستقل، #ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ_ﺩﮐﺘﺮﯼ، #اشتغال_فارغ_التحصیلان_دکتری.

- ادامه تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی و به‌طور خاص در مقطع دکتری همواره مشکلات و سختی‌های خاص خودش را داشته است؛ از عبور از سد کنکورهای دشوار گرفته تا مصاحبه‌های طاقت‌فرسا و گاه غیرمنصفانه که دکتری را تبدیل به یک هدف دست‌نیافتنی برای بسیاری از متقاضیان آن کرده است.

- دانشجویان دکتری که موفق به پشت‌سر گذاشتن همه مراحل سخت و پیچیده می‌شوند، پس از شروع تحصیل در این مقطع با آن روی سکه دکتری مواجه می‌شوند؛ مشکلاتی که ارتباط چندانی به سختی‌های درس خواندن و یادگیری ندارد؛ بلکه بیشتر مرتبط با حواشی آن است. مشکلاتی همچون هزینه‌های سنگینی که عموما برای دانشجویان شبانه لحاظ می‌شود، عدم وجود بازار کار متناسب با تحصیلات آنان، مشکلات ناشی از عدم برنامه‌ریزی صحیح و ناهماهنگی‌های بسیار در سیستم آموزشی که ‌انگیزه بسیاری از دانشجویان را برای ادامه راه از بین می‌برد. 

- درود بر دانشجوی دکتری عزیز. از اینکه به‌جای گذاشتن وقت خویش برای پژوهش ناچار هستید دنبال بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوق خویش با کفش‌هایی آهنین بدوید، معذرت می‌خواهم. امیدوارم این تلاش‌ها شنیده و دیده شود. در هر صورت در آینده هرگز پشیمان نخواهید بود (یک مخاطب) نکته  قابل تامل در یکی از کامنت‌ها آنجایی بود که برخی کاربران مخاطب قرار دادن عبارت آقای معاون اول را نقد کردند. آنها معتقدند که متولی ایجاد فرصت‌های شغلی در حال حاضر مسئولان دولتی ازجمله شخص آقای جهانگیری است.

تا امروز ادمین صفحه معاون اول رئیس‌جمهور به این حجم از نظرات کاربران درباره هیچ واکنشی حتی در حد یک جمله چندخطی نشان نداده است، شاید به قول قدیمی‌ها «سکوت علامت رضا است»!