تاریخ : 1396,سه شنبه 25 مهر02:44
کد خبر : 248029 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

قانون مهریه

این هم گفته شود که زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از بزرگترین بحث‌ها در هنگام ازدواج و خواستگاری گاهی تا پای سفره عقد هم کشیده می‌شود بحث مهریه است. تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است. اگر در عقد نکاح شرط شود که در صورت عدم تادیه مهر در مدت معین نکاح باطل خواهد بود نکاح و مهر صحیح ولی شرط باطل است. لازم به ذکر است که هرگاه مهر عین معین باشد و معلوم گردد قبل از عقد معیوب بوده و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم معیوب و یا تلف شود شوهر ضامن عیب و تلف است. این هم گفته شود که زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.

لازم بذکر است که شما عزیزان میتوانید با تماس تلفنی و طرح سوال در انجمن سایت این دفتروکالت، به طور مستقیم از وکیلو مشاور حقوقیما مشاوره رایگان بگیرید. ما این تضمین را به شما خوبان میدهیم که وکیلپایه یک دادگستری ما تمام سعی خود را داشته باشد که در مسیر حقوقی و قضائی شما بهترین و کارآمدترین راه کارها را ارائه دهد. پس با ما تماس بگیرید.

طبق جدیدترین قانون مهریه برای مهریه 110 سکه تعیین شده است که در هنگام وصول شرایط زیر را ایجاد می‌کند:

  1. هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا 110 سکه تمام بهارآزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده (2) قانون اجرای محکومیت‌های مالی است یعنی زن براساس قانون می‌تواند این میزان مهریه را مطالبه کند و در صورت عدم پرداخت، دادگاه می‌تواند با نظر زن، مرد را بازداشت کند.
  2. حالت دوم مساله این است که چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد درخصوص مازاد، فقط توانایی مالی مرد ملاک پرداخت است که در صورت عدم توانایی مرد، مهریه بیش از 110 سکه مشمول قانون اجرای محکومیت‌های مالی نبوده و حبس مرد را در پی نخواهد داشت. به این ترتیب که اموال باید معرفی و مهریه از آن وصول شود.

چیزهایی که می توانند به عنوان مهریه قرار بگیرند عبارتند از:

  1. عین باشد مانند ویلا
  2. دین باشد مانند چک، سفته، برات
  3. منفعتی داشته باشد همچون منفعت ویلا
  4. انجام کار مثل ساختمان خانه
  5. آموزش باشد مثل آموزش قرآن و نقاشی
  6. حقوق مالی باشد مثل سرقفلی یا حق تألیف ترجمه ها

رسیدن به قطعیت حکم نیز معمولا به دو شکل و شیوه مشخص اتفاق می‌افتد. شکل اول این است که هر دو طرف حکم را می‌پذیرند و با نوشتن این جمله که (نسبت به حکم صادره اعتراضی ندارم و حق تجدیدنظرخواهی را از خودم سلب می‌کنم) موافقت خود را با حکم صادره اعلام می‌کنند. شکل دیگر هم این است که با اعتراض یکی از طرفین پرونده و یا هر دو طرف نسبت به حکم صادرشده، پرونده برای بررسی مجدد به دادگاه تجدیدنظر ارسال می‌شود تا نسبت به اعتراض هر دو طرف پرونده رسیدگی گردد.

شما حق جویان میتوانید با حضور در دفتر وکالتما، به طور مستقیم و رایگان از وکیل و مشاورحقوقی برجسته ما، مشاوره بگیرید. آقای شاهین قیصری وکیل پایه یک دادگستریما بیش از 12 سال سابقه کار درخشان در عرصه های مختلف اعم از حقوقی، کیفری، خانواده و ملکی را داراست، و همینطور مشاور بسیاری از شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی در عرصه های مختلف حقوقی بوده است.

با ما تماس بگیرید

www.vakilp1.com | info@vakilp1.com

021-44276324-5 | 09126773436


کد خبرنگار : 38