تاریخ : 1396,شنبه 29 مهر14:08
کد خبر : 248354 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

آمار جالب آموزش و پرورش: از مدرک شاغلان کشور

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سالانه یک میلیون نفر از طریق دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و متقاضی ورود به بازار کار هستند، گفت: بیش از 63 درصد شاغلان کشور مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی دارند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر، اظهار داشت: سالانه بیش از یک میلیون نفر از طریق دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده و جویای کار هستند.

وی ادامه داد: اگر به این تعداد، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را اضافه کنیم، چیزی حدود 300 تا 400 هزار نفر جویای کار هستند، در حالی که ظرفیت اشتغال کشور فقط 50 درصد این تعداد است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: بر اساس گزارش وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، بیش از 63 درصد کسانی که در کشور شاغلند، دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی هستند؛ در نتیجه آموزش‌هایی که در دوره مدرسه داده می‌شود و افرادی که به سمت شغلی می‌روند، کسب و کار موفق‌تری دارند.

زرافشان با اشاره به ساختار نظام آموزشی، گفت: در شاخه نظری و در پایه سوم رشته‌های تجربی، ریاضی و علوم انسانی، 550 هزار دانش‌آموز داریم که هدف‌گذاری این است که به آموزش عالی بروند و با مدرک کارشناسی یا بالاتر روانه بازار کار شوند.

وی اضافه کرد: از مجموع 550 هزار دانش‌آموز، 120 هزار دانش‌آموز از پایه سوم به دوره پیش‌دانشگاهی ورود نمی‌کنند و جمعیت دوره پیش‌دانشگاهی ما نیز حدود 430 هزار دانش‌آموز است یعنی 120 هزار دانش‌آموز از نظام آموزشی خارج شده و به کسب و کار می‌پردازند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: 60 درصد کسانی که برای کسب یک مهارت مراجعه می‌کنند، دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند. 

زرافشان با بیان اینکه در حال حاضر 13 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز داریم،‌ گفت: در شرایط فعلی نظام آموزشی در پایه سوم، مدرک دیپلم اعطا می‌کند و در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، دانش‌آموزان با گرفتن مدرک دیپلم و ورود به دوره کاردانی، در بازار کار فعالیت می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: ایده‌آلی که برای جذب دبیر برای فنی و حرفه‌ای و کاردانش وجود دارد، این است که در حال حاضر با دوره جذب استخدامی که اتفاق افتاده است، هنرآموز و استادکار این مجموعه، ترکیب جوان است؛ ضمن اینکه در 4 سال آینده حدود 400 هزار دانش‌آموز فارغ‌التحصیل می‌شوند که سهم هنرآموزهای ما نسبت به این تعداد کم است. 

زرافشان با اشاره به اینکه در شاخه فنی و حرفه‌ای 47 رشته و در کاردانش 153 رشته فعال است، یادآور شد: اگر دانشگاه تربیت‌دبیر شهید رجایی بخواهد نیرو جذب کند و این نیروها در دوره 4 ساله باشد، تنوع رشته‌ها در این دانشگاه زیاد خواهد بود.

وی با اشاره به جذب نیرو در آموزش و پرورش با استفاده از آزمون‌های استخدامی، خاطرنشان کرد: برای بخش استادکار در رشته‌های مختلف از فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر برای دوره‌های یکساله نیرو جذب کرده‌‌ایم. 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه کشور باید 50 درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل کنند، تصریح کرد: در حال حاضر این میزان 36.5 درصد است.

زرافشان افزود: برای اینکه 50 درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه که برابر با 450 هزار دانش‌آموز جذب شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش شوند، به هزار استادکار نیاز داریم؛ ضمن اینکه از سال تحصیلی 98 ـ 97 دوره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از دوره 2 ساله به 3 سال تبدیل می‌شود و این، یعنی 700 هزار دانش‌آموز به یک میلیون و 250 دانش‌آموز افزایش می‌یابد؛ در نتیجه به نیروهای هنرآموز، استادکار و سرپرست بخش نیاز داریم.

وی با تأکید بر اهمیت ایجاد فرصت شغلی در کشور، گفت: اگر رونق اقتصادی وجود نداشته باشد، نمی‌توان به ایجاد اشتغال امیدوار بود.