تاریخ : 1396,یکشنبه 30 مهر12:36
کد خبر : 248436 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

شروع سناریوی دوم برای کردستان

امام جمعه ماهشهر، نگاه کردها نسبت به جمهوری اسلامی ایران را بسیار مثبت ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: ملت کرد می داند که جمهوری اسلامی ایران از بدو انقلاب تاکنون به ویژه در زمان رژیم بعث صدام پشتیبان آن ها بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مساجد نیوز، حجت الاسلام عبدالحسین غبیشاوی، امام جمعه ماهشهر درخصوص آزادسازی کرکوک و مناطقی از اقلیم کردستان عراق، خاطرنشان کرد: برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان سیاست ناموفقی بود که سران آن انجام دادند. سران کرد با این همه پرسی وارد بازی خطرناکی شدند که صهیونیست ها پشت پرده آن بودند. خوشبختانه دولت عراق توانست با اقتدار در برابر این توطئه خطرناک ایستادگی کرده و با کمک پیشمرگه ها و عقلای کُرد آن را در نطفه خفه کند و مناطق اشغال شده به صورت مسالمت آمیزی آزاد شده و تحت سیطره بغداد قرار گیرد.

امام جمعه ماهشهر با تأکید بر این که ایران، ترکیه و عراق نباید نسبت به این حرکت ناموفق سران کرد بی توجه باشند، عنوان کرد: هر سه کشور با همکاری یک دیگر می توانند آرامش را به اقلیم کردستان بازگردانند. کردها نیز راهی جز پذیرش این موضوع ندارند چون اهرم های فشار هر سه کشور بسیار زیاد است. البته سیاست این است که ملت کرد عراق از این فشارها آسیبی نبینند و تنها دولتمردان و سران کرد از مواضع ناصحیحی خود عقب نشینی کنند.

وی افزود: واقعیت استقلال اقلیم کردستان عراق تشکیل اسرائیل دوم بوده و برای منطقه بسیار خطرناک است. به همین دلیل نباید اجازه داده شود این استقلال صورت گیرد.

حجت الاسلام غبیشاوی با بیان این که آزادسازی کرکوک، ظرفیت بالای حشد الشعبی را نشان داد، تصریح کرد: همه می دانند پشت پرده این همه پرسی آمریکا و اسرائیل غاصب است ولی چون حشدالشعبی عقب نشینی نکرده و فشار آورد آن ها کوتاه آمدند. بسیج نیروهای مردمی عراق به همراه بقیه نیروهای عراقی موفق شدند تا آمریکا، اسرائیل و داعش را به عقب بازگردانند. لذا، این قضیه نشان داد اگر در برابر دشمن ایستادگی صورت گیرد آن ها عقب نشینی می کنند ولی اگر بخواهیم تمام مشکلات را با مذاکره حل کنیم نه تنها دشمن عقب نشینی نمی کند بلکه جلوتر نیز می آید.

امام جمعه ماهشهر در ادامه سخنان خود با نقش ایران به ویژه سردار قاسم سلیمانی در آزادسازی کرکوک اشاره کرد و یادآور شد: همانگونه که سردار سلیمانی اگر در فتنه داعش ورود نمی کرد موضوع حل نمی شد در اقلیم کردستان نیز حل نمی شد. ایشان با تجربه بسیار بالای خود و داشتند نقشه های کاربردی برای موافق ضروری توانستند این مشکل را حل کنند.

این کارشناس مسائل دینی، خواستار ادامه همکاری ایران، ترکیه و عراق برای مهار فتنه برخی سران کُرد شد و یادآور شد: خود ملت کرد خواهان برگزاری چنین همه پرسی نبودند به همین دلیل تعدادی از آن ها در انتخابات شرکت نکردند ولی برخی سران قدرت طلب کرد برای رسیدن به منافع شخصی خود چنین همه پرسی را برگزار کردند. زیاده طلبی های مسعود بارزانی کردها را گرفتار این مشکل کرد و در برابر این فرد باید محکم ایستادگی کرد. البته بارزانی و همراهان وی تصور می کردند آمریکا و اسرائیل پشتیبان آن ها هستند ولی در عمل بدقولی آن ها را دیده و به این مسئله آگاهی پیدا کردند که هر آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی بخواهد محقق نمی شود. همچنین در آینده عقلای کرد به تدریج متوجه نقشه شوم اسرائیل برای خودشان می شوند.

امام جمعه ماهشهر، نگاه کردها نسبت به جمهوری اسلامی ایران را بسیار مثبت ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: ملت کرد می داند که جمهوری اسلامی ایران از بدو انقلاب تاکنون به ویژه در زمان رژیم بعث صدام پشتیبان آن ها بوده است. به همین دلیل ایران را خیرخواه خود می دانند.

وی در پایان اذعان داشت: اگر استقلال کردستان عراق نتیجه به ثمر می نشست، فرجام آن مشخص نمی شد چون دشمنان به دنبال تجزیه منطقه هستند و این آغاز تجزیه می شد.