تاریخ : 1396,دوشنبه 01 آبان21:40
کد خبر : 248575 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

حجت‌الاسلام رئیسی: اربعین صحنه نمایش قدرت تشیع است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اربعین صحنه نمایش قدرت راهبردی تشیع است و به همین دلیل این نمایش قدرت از طرف مستکبرین سانسور می‌شود.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از مهر، حجت‌الاسلام‌ سید ابراهیم‌ رئیسی عصر دوشنبه در مراسم بدرقه خادمان و زائران اربعین که در حرم مطهر رضوی برگزار شد اظهار کرد: تنها در تاریخ و فرهنگ دینی و تشیع یک عاشورا و اربعین داریم. 

وی با بیان اینکه پیامبر بهترین گوهر عالم هستی و رحلت ایشان برای بشریت جان‌گداز و سوگ بزرگی است افزود: مصیب بشریت برای حضرت علی(ع) که جلوه همه خوبی‌های عالم است و برای صدیقه کبری فاطمه(س) و برای شهادت تمامی امامان و اولیا خدا جان‌سوز است، اما ما فقط یک عاشورا داریم و آن‌هم عاشورای حسین(ع) است. 

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در مصیبت امام حسین (ع)، علی (ع)، محمد (ص) و فاطمه (س) نیز اشک ریخته شد و شاید بتوان گفت همه انبیا و اولیا قبل از عاشورا و بعدازآن و برای عاشورا گریستند و ناله کردند. 

عاشورا روز آغاز
وی با تأکید بر اینکه در روز عاشورای دشمن می‌خواست راه و نام حسین (ع) و جسم و یاران و فرزندان او روز پایانشان باشد اما اراده الهی این‌گونه تعلق گرفت که عاشورا روز آغاز باشد گفت: زبان عاشورا زبان خاصی است، یک وقت سخن از آن است که در عاشورا امامان و پیشوایان چه کرده‌اند، سخن دیگر وجوب و الزام از تجلیل عاشورا یعنی زبان شرع است،  یک وقت از زبان منطق و استدلال سخن به میان می آید و یک وقت بحث از این زبان فطرت است و دفاع از مظلوم همان زبان فطرت است. 

رئیسی ادامه داد: شهادت علی‌اصغر با فطرت‌ها سخن می‌گوید. فطرت انسان فطرتی است که دفاع از مظلوم را دوست می‌دارد و اخلاقیات سخن از سرشت انسان‌ها است. 

وی با بیان اینکه بشریت در مقابل حسین(ع) خاضع است ابراز کرد: مسئله عاشورا تعلق به انسانیت دارد و مضامین و مفاهیم بلندی که امام حسین(ع) و اصحاب و یارانش در عاشورا خلق کردند برای نجات بشریت در همه نسل‌ها است. سخن حسین (ع) برای همه قرون و اعصار نجات‌بخش بوده و خواهد بود و برای همه انسان‌ها حیات‌بخش است. 

عضو مجلس خبرگان ‌رهبری عاشورا را سراسر عشق و دلدادگی معنا کرد و افزود: عده‌ای تلاش کردند این پیام انسان‌ساز و این نقطه عطف نشان و نمادی برای بقای عاشورا باشد و عاشورا گم نشود. این واقعه تابلویی است پیش روی انسان معاصر که مبادا پیام عاشورا و حسین (ع) و یارانش گم شود. 

اربعین جلوه ای از وحدت و انسجام در بین مسلمانان
وی تصریح کرد: عاشورا سخن از دل دارد و این زبان، زبان کارآمد و مهمی است. معتقدیم اربعین قدرت راهبردی برای اسلام و جنبش و خیزشی اسلامی است و این قدرت نرم در مقابل جهانیان به نمایش گذاشته می‌شود و توام با معرفت است. 

رئیسی ادامه داد: صاحبان اربعین با دل حضور پیداکرده‌اند و این نمایش قدرت از طرف مستکبرین سانسور می‌شود.رسانه‌ها این حرکت بی‌بدیل در عالم را نمایش نمی‌دهند که اگر نمایش داده شود تعجب  همگان را در پی خواهد داشت‌. 

وی گفت: چه چیزی وادار کننده این قدرت عظیم است که با کنار گذاشتن اقلیم و گویش‌های مختلف همه مردم حضور پیدا می‌کنند و در این نمایش عظیم و دلدادگی شرکت می‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در این همایش جهانی یک تمدن رقم می‌خورد اظهار کرد: تمدن و مدنیتی که در اربعین رقم می‌خورد جلوه‌ای از وحدت و انسجام را در بین مسلمانان به نمایش می‌گذارد. 

وی ادامه داد: در مقابل این همه جدایی که از خدا وجود دارد و وسایل ارتباط‌جمعی در غرب که می‌خواهد دین زدگی را ترویج دهد، اربعین جلوه‌ای است از گرایش به دین و سرور آزادگان و آزادگی و گرایش به مقاومت جلوه‌ای است از استکبارستیزی و دشمن‌ستیزی و ایستادگی در راه هدف را نشان می‌دهد. 

عاشورا در تمام لایه های زندگی بشر شکل و رنگ پیدا کرده است
رئیسی تأکید کرد: اربعین یک‌بار دیگر اتفاق افتاد آن‌هم نه‌فقط برای بازماندگان عاشورا و زمینیان بلکه برای تمام ایام سال و برای آن‌ها که دغدغه‌شان حسین (ع) و کربلا است. جمعیتی که این اجتماع عظیم را تشکیل می‌دهند اتفاق بی‌نظیری را رقم می‌زند و نوید آمدن مهدی (عج) را برای برقراری عدالت در جهان می‌دهد. 

وی با بیان اینکه حضور در این همایش بزرگ و راهپیمایی عظیم، عبور از همه سیطره‌های کمیتی در عالم است ابراز کرد: اربعین حضور با کیفیت و پیوستن به یک خیل عظیم است. اربعین جلوه‌ای از حرکت پایدار و روبه‌جلو برای اسلام است. گویا قرار است به نام حسین (ع) عالم متحول شود و سخن حسین (ع) دل‌ها را در عالم تسخیر می‌کند. 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اربعین یک زیارت مردمی است و دولتی نیست گفت: مردم عاشق حسین(ع) هستند و نام و راه ایشان می‌خواهد از عالم امروز جهل زدایی کند و در مقابل جاهلیت مدرن یک عشق و دلدادگی را به نمایش بگذارد. 

وی تأکید کرد: امروز زیارت در رسانه‌های مستکبرین به دلیل تأثیرگذاری‌اش، مورد هجوم است چون انسان‌های مقاوم می‌سازد. عاشورا در تمام لایه‌های زندگی بشر شکل و رنگ پیدا کرده است.