تاریخ : 1396,یکشنبه 14 آبان05:39
کد خبر : 249454 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

زیباکلام: برخی مسؤولان شعار مرگ بر آمریکا می‌دهند اما در آرزوی آمریکا هستند

سعید زیباکلام در سخنرانی خود با عنوان «از مبارزه با استکبار داخلی تا مبارزه با استکبار جهانی» به بررسی عملکرد قوای سه‌گانه در مبارزه با مفاسد اقتصادی که توسط رهبر معظم انقلاب در سال 80 صادر شد و برخورد قوه قضائیه با منتقدان پرداخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، دکتر سعید زیباکلام شامگاه دیروز (شنبه) در سخنرانی با عنوان «از مبارزه با استکبار داخلی تا مبارزه با استکبار جهانی» به مناسب روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در توضیح نهادینه شدن فساد در حکومت اسلامی اظهار داشت: حضرت آقا در اردیبهشت سال 80 فرمان 8 ماده‌ای به سران سه قوه صادر کردند اما پس از 16 سال حتی یک گزارش هم در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی منتشرنشده است.

وی ادامه داد: در سال 81 پس از 9 ماه تعطیلی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، جلسه‌ای تشکیل شد و آقایان تنها بر لزوم تقویت نهادهای نظارتی تأکید کردند، در سال 82 رئیس‌جمهور وقت آقای خاتمی در جلسه ستاد حاضر و تقدیر و تشکر کرد و بعد از آن جلسه بدون اعلام رسمی، عملاً ستاد تعطیل شد و در سال 83 یک جلسه‌ای برگزار شد که تنها خبرنگار از دو رسانه حضور داشتند و خبر دیگری منتشر نشد.

این استاد دانشگاه افزود: در سال 84 سران سه قوه تصمیم گرفتند تا گزارشی از روند فعالیت‌های ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را به حضرت آقا ارائه بدهند، تا به امروز هیچ صحبتی در مورد این گزارش علنی نشده است و گویا هیچ‌کسی هم پیگیری نکرده است و این یعنی بی‌حرمتی به‌فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری است که مردم هم بعد از گذشت سال‌ها اطلاعی از گزارش ندارند.

زیباکلام تصریح کرد: من چون فساد قبل از انقلاب را دیدم، برای جان‌هایی که فدا شد و خون‌هایی که درراه پیروزی انقلاب اسلامی ریخته شد؛ جگرم می‌سوزد که چرا برخی مسؤولان در جمهوری اسلامی این‌طور نسبت به فسادها بی‌توجه هستند که موجب نهادینه شدن فساد نیز می‌شود.

 وی با اشاره به «قانون رسیدگی به دارایی‌های مقامات، مسؤولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران» گفت: در قانون آمده فردی که یک مسئولیت دولتی دارد، نباید در شرکت‌های خصوصی عضو و فعال باشد اما چرا فلان وزیر علاوه برخودش، خانواده‌اش نیز در چندین شرکت خصوصی وابسته به پتروشیمی فعالیت می‌کنند و اگر اعتراضی بشود، می‌گویند که در حریم خصوصی افراد نباید دخالت کرد.

زیباکلام خاطرنشان کرد: آقای شاهرودی در یک مصاحبه گفته بود که قانون رسیدگی به اموال، حریم خصوصی افراد را نقض و امنیت سرمایه‌گذاران را متزلزل می‌کند.

این فعال سیاسی بابیان اینکه در امر مبارزه با فساد، سفارش کردن و فرمان دادن به‌تنهایی مؤثر نیست، ادامه داد: فرمان مبارزه با مفاسد اقتصادی بین محرومان شور و شوقی را ایجاد کرد اما نتیجه چندانی حاصل نشد و متأسفانه فساد نهادینه‌شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود تأکید کرد: تمرکز قدرت فسادزا است و برای پیشگیری، قدرت باید توزیع شود؛ ائمه معصوم نیز توصیه می‌کنند که تمرکز قدرت را نپذیرید.

زیباکلام به این نکته هم اشاره کرد که در برخی کشورهای غربی از تعارض منافع جلوگیری می‌کنند تا مانع بروز فساد شود.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه در مورد مفاهیم انقلاب اسلامی؛ استقلال، آزادی، عدالت‌خواهی و... تعریف واضح، ملموس و گفتمان سازی نشده است، گفت: فعلاً باید با عدالت‌خواهی خداحافظی کنیم، چون برای ما خیلی بزرگ و دور از دسترس است و باید برای مبارزه با فساد و ظلم تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: برخی‌ها می‌گویند زیباکلام این حرف‌ها را نزن جوان‌ها ناامید می‌شوند، من به جوان‌ترها و دانشجویان می‌گویم که ناامید نشوید و اگر دغدغه انقلاب اسلامی را دارید وارد میدان شوید، ما مرگ بر شاه گفتیم و قدم اول مبارزه را برداشتیم؛ گام‌های بعدی را شما جوان‌ترها باید بردارید.

زیباکلام در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه از تبعات نگرش صغارت پذیری در برخی مسؤولان عدم رشد و تعالی بینشی و معرفتی و معنوی مردم است، ادامه داد: صغارت پذیری را برای تحکیم و بسط قدرت خودشان می‌خواهند ولی نمی‌فهمند که چه اثراتی برای ملت و حکومت خواهد داشت.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) مردم را دعوت به بیان نظرات و انتقادات می‌کرد؛ در این حالت فرد نسبت به حرفی که می‌زد احساس مسئولیت می‌کرد و رشد فردی را هم  به همراه داشت.

زیباکلام از تبعات صغارت پذیری را تزلزل و ضربه‌پذیری حکومت دانست و گفت: وقتی مردم تحلیل و بینش نداشته باشند، تحت تأثیر کمترین حرکت قرار می‌گیرند.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه استکبارستیزی، آرمانی که در حال تبدیل‌شدن به ضد خودش است، یادآور شد: برخی‌ها که با قلم و زبان دائماً به نفع آمریکا فعالیت می‌کنند اما برخی مسؤولان ما به زبان مرگ بر آمریکا می‌گویند و در عمل مدام سفر به آمریکا دارند و دلخواهشان آمریکا است.

وی گفت: اینکه گفته می‌شود ترامپ دیوانه است، اصلاً درست نیست؛ ترامپ سخنرانی نکرد بلکه بیانیه راهبری آمریکا را خواند؛ شاید ما دیوانگی کنیم که کردیم اما آن‌ها با برنامه کار می‌کنند و حتی برای سال‌های عمر آقا و اینکه بعد از ایشان احتمالاً چه کسی رهبر خواهد شد نیز تحلیل و بررسی می‌کنند.

زیباکلام تاکید کرد: ما اصلاً استکبارستیزی نکردیم؛ نمی‌خواهم بگویم شعار مرگ بر آمریکا داده نشده اما پشت این مشت گره‌خورده تک برداشته است و طرف مقابل هیچ تزلزلی نسبت به دشمنی با ایران ندارد.

این فعال اجتماعی به نگارش نامه خود نسبت به قوه قضائیه و چرایی برخورد با 4 جوان عدالت‌خواه شیرازی نیز اشاره کرد و گفت: اتفاقاً قوه قضائیه به‌جای برخورد باید از امثال این افراد تقدیر کند که هر خلأ، مشکل و فسادی را سوت می‌زنند و اعلام‌خطر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، برنامه «از مبارزه با استکبار داخلی تا مبارزه با استکبار جهانی» به همت مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار شد.