تاریخ : 1396,سه شنبه 16 آبان05:54
کد خبر : 249611 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

گزارش کامل «خبرنامه دانشجویان ایران» از برنامه های 13 آبان تشکل‌های دانشجویی؛

از مناظره زیباکلام و قدیری‌ابیانه تا سخنرانی عباسی و رحیم‌پور ازغدی در دانشگاه‌های کشور +تصاویر

۱۳ آبان، تسخیر لانه جاسوسی و گروگان‌گیری ۴۴۴ روزه کارکنان سفارت آمریکا از سوی دانشجویان انقلابی پیرو خط امام، اقدام شجاعانه و منحصر به فردی بود که حضرت امام خمینی (ره) از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کرد. این رخداد بزرگ، نه تنها در سطح منطقه، بلکه حرکتی شگفت‌انگیز و سنت‌شکنانه‌ای در سطح جهان بود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این ایام که خیل عظیمی از دانشجویان و دانشگاهیان در راهپیمایی جهانی اربعین حسینی هستند، اما تشکل های دانشجویی از طیف های فکری مختلف به مناسبت 13 آبان 57 که منجر به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا شد به برگزاری همایش‌، مناظره های سیاسی، تریبون آزاد و... پرداختند. در این گزارش سعی خواهیم کرد به اتفاقات افتاده در این دانشگاه ها بپردازیم.

دانشگاه شهید بهشتی؛ همایش «تسخیر استکبار»
حسن عباسی
رئیس اندیشکده یقین در ویژه برنامه گرامیداشت روز ۱۳ آبان که به مناسبت تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: آمریکا کل جهان را ملک، سرزمین و حکومت خود می داند و برای آنها چین، روسیه برزیل و دیگر کشورها هیچ فرقی ندارد چون همه آنها را مختص به خود می دانند.

عباسی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین یک تهدید جدی برای آمریکاست چون هیچ تجمع مذهبی در این حد در دنیا وجود ندارد اضافه کرد: این موارد تمدن‌ساز آمریکا را نگران کرده است.

وی اظهار کرد: سردار سلیمانی وقتی که به سوریه و عراق می رود لباس خاکی و بسیجی به تن دارند چون هنوز جنگ اصلی شروع نشده که او بخواهد با لباس رزمی و یال و کوپال وارد میدان رزم شود.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به اینکه پس از شکست جریان کردستان من توئیت زدم که ایران توان بالایی در نظریه آشوب دارد، گفت: ما استاد تبدیل تهدید به فرصت هستیم ما ۳۸ سال است که بدون دستور کاخ سفید روی پای خود مانده ایم.

عباسی با بیان اینکه امروز در حالی برخی ها آمار فقر و فساد در کشور را ارائه می کنند که این آمارها در قبله آمال آنها یعنی آمریکا بیشتر است، افزود: واقعیت این است که هر آسیبی که در کشورمان وجود دارند نتیجه عملکرد غیر انقلابی ها و لیبرال‌ها است.

عباسی با اشاره به گلایه رهبر معظم انقلاب در خصوص عدم تدریس اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی آمریکا تصریح کرد: یک دسته از اسناد را آمریکاییها پودر کرده بودند اما یک دسته از اسناد را که رشته رشته کرده بودند دانشجویان پیرو خط امام پس از چند سال توانستند آنها را در کنار هم قرار دهند و متن ها را ترجمه کنند با این وجود ۹۰ جلد کتاب از اسناد تهیه شد؛ اما رهبر انقلاب گلایه کردند که چرا این کتاب‌ها در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود. واقعیت این است که اگر این کتاب‌ها را بخوانید می فهمید که لانه جاسوسی آمریکا جایی برای توطئه بوده است.(لینک)

دانشگاه شیراز؛ همایش «از مبارزه با استکبار داخلی تا مبارزه با استکبار جهانی»
سعید زیباکلام
شامگاه شنبه به مناسب روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در دانشگاه شیراز اظهار داشت: حضرت آقا در اردیبهشت سال 80 فرمان 8 ماده‌ای به سران سه قوه صادر کردند اما پس از 16 سال حتی یک گزارش هم در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی منتشرنشده است.

این استاد دانشگاه افزود: در سال 84 سران سه قوه تصمیم گرفتند تا گزارشی از روند فعالیت‌های ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را به حضرت آقا ارائه بدهند، تا به امروز هیچ صحبتی در مورد این گزارش علنی نشده است و گویا هیچ‌کسی هم پیگیری نکرده است و این یعنی بی‌حرمتی به‌فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری است که مردم هم بعد از گذشت سال‌ها اطلاعی از گزارش ندارند.

زیباکلام تصریح کرد: من چون فساد قبل از انقلاب را دیدم، برای جان‌هایی که فدا شد و خون‌هایی که درراه پیروزی انقلاب اسلامی ریخته شد؛ جگرم می‌سوزد که چرا برخی مسؤولان در جمهوری اسلامی این‌طور نسبت به فسادها بی‌توجه هستند که موجب نهادینه شدن فساد نیز می‌شود.

این فعال سیاسی بابیان اینکه در امر مبارزه با فساد، سفارش کردن و فرمان دادن به‌تنهایی مؤثر نیست، ادامه داد: فرمان مبارزه با مفاسد اقتصادی بین محرومان شور و شوقی را ایجاد کرد اما نتیجه چندانی حاصل نشد و متأسفانه فساد نهادینه‌شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود تأکید کرد: تمرکز قدرت فسادزا است و برای پیشگیری، قدرت باید توزیع شود؛ ائمه معصوم نیز توصیه می‌کنند که تمرکز قدرت را نپذیرید.(لینک)

دانشگاه فردوسی مشهد؛ «تسخیرلانه جاسوسی، آری یا خیر؟»
صادق زیباکلام
(استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران) و سید حسین علوی (مدیر مسئول خبرگزاری بسیج) روز گذشته در مناظره‌ای با عنوان «تسخیرلانه جاسوسی، آری یا خیر؟» شرکت کردند.

زیبا کلام با اشاره به استکبار ستیزی ایران، گفت: مقوله استکبارستیزی ایدئولوژی محوری نظام ایران به شمار می‌رود؛ اما اینکه چرا تبدیل به گفتمان اصلی جمهوری اسلامی شد نیازمند بازگشت به گذشته و کنکاش در تاریخ است.

وی در ادامه به توطئه های دیگری آمریکا در ایران اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها از صدام به عنوان مزدور و عامل خودشان خواستند تا به ایران حمله کند که در نهایت توطئه جنگ هم به جایی نرسید. در اواخر جنگ هم ایرباس مسافربری ما را زدند که قطعنامه ۵۹۸ را قبول کنیم.

سید حسین علوی، مدیر مسئول خبرگزاری بسیج، با بیان این‌که صادق زیبا کلام سیاهی از جنایت و توطئه‌های آمریکا در ایران را برشمردند که درست هم بود؛ اما نمی‌دانم چطور از مقدمه درست به نتیجه غلط رسیدند، گفت: بسیار عجیب است که ابتدا توطئه‌های آمریکا را نام ببری و بعد بگوی، حالا که کشورهای دیگر با آمریکا خوب هستند، پس چرا ما با آنها خوب نباشیم؟!

مدیرمسئول خبرگزاری بسیج بیان کرد: زیبا کلام در نهایت امنیت سوار هواپیما می شود و به مشهد می‌آید، امنیتی که نتیجه مقاومت جوانان در خارج از مرزها است و چنانچه به لب مرزهای کشور بروید ناامنی میبیند.

در ادامه صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان این‌که کارهای می‌گویند آمریکا از کودتای ۲۸ مرداد ماه تا امروز انجام داده است را جمع بندی کنید، خواهید دید که بخشی از آنها را یا تحریف کرده‌اند، یا دروغ و یا نصف و نیمه بیان می‌کنند.

در ادامه علوی در پاسخ به این سخنان زیبا کلام که آمریکا قصد کودتاه نداشته، به ماجرای طبس و حضور ژنرال هایزر در تهران قبل از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: هایزر در کتاب خود با عنوان «ماموریت مخفی در تهران» گفته است که یکی از ماموریت های ما طرح ریزی کودتا بود.(لینک)

دانشگاه بوعلی سینا همدان؛ همایش «مرگ بر آمریکا آری یا نه؟»
محمدحسن قدیری‌ابیانه بعدازظهر روز گذشته در مراسم سخنرانی با موضوع «مرگ بر آمریکا آری یا نه؟» در دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به اینکه برخی معتقدند به جای دشمنی با آمریکا باید با این کشور به تعامل برسیم، اظهار داشت: آن‌ها بر این اندیشه‌اند که با این تعاملات تحریم‌ها برداشته و مشکلات نیز حل می‌شود.

وی با بیان اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری عده‌ای عباراتی نظیر تعامل با آمریکا سبب لغو تحریم می‌شود را بیان کردند، افزود: وقتی عده‌ای چنین سخنانی به زبان می‌آوردند و معتقدند که در مذاکره با آمریکا می‌شود تحریم‌ها را لغو کرد در بین قشر عظیمی از جامعه شک و شبهه ایجاد می‌شود.

قدیری ابیانه با بیان اینکه دیپلمات‌های کشور و به‌ویژه دیپلمات حرفه‌ای و شیخ دیپلمات آقای رئیس‌جمهور در مذاکرات با خوش‌رویی، لبخند و بسیاری از اقدامات دیگر برجام به امضا رسید، گفت: درحالی‌که ایران به تمامی وعده‌ها عمل کرد، آمریکا تمامی تعهدات خود را نادیده گرفت.

وی با تأکید بر اینکه در مدت‌های گذشته ریاست جمهوری معتقد بودند که با برجام تمامی تحریم‌های نفتی، بانکی، کشتی‌سازی و قطع‌نامه‌های علیه ایران لغو می‌شود، ابراز کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه تأکید کردند که باید ضمانت‌نامه‌ای از طرف مقابل در امضای برجام گرفته شود که دیپلمات‌های کشور قول جان کری را ضمانت برجام دانستند.(لینک)

دانشگاه صنعتی شریف؛ همایش «چرا لانه جاسوسی تسخیر شد؟»
حسن رحیم پور ازغدی امروز در همایش «چرا لانه جاسوسی تسخیر شد »که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: پس از تسخیر سفارت آمریکا برنامه این بود که کمیته ویژه ای در ایران برای صدور ویزا راه اندازی شود تا نوکرهای خود را که در کشورمان گرفتار شده بودند فراری دهند البته بخشی از آنها حتی در سطح وزیر رژیم طاغوت الان همین جا هستند و فعالیت های خود را انجام می دهند به گونه ای که می توان گفت که امروز شبکه های صهیونیستی و فراماسونری در تهران فعالیت دارند و در حکومت هم هستند.

وی افزود: یکی از دانشگاههایی که برای آن تور پهن کرده اند همین دانشگاه شریف است. آدم دارند که نخبگان این دانشگاه را در تور اطلاعاتی و جاسوسی خود بیندازند تا این افراد به درد ملت خود نخورند.

رحیم پورازغدی بیان کرد: پس از انتشار اسناد به دست آمده در سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام دیگر نگذاشتند که این اسناد منتشر شوند و شاید این خودش نیز یک توطئه است.

وی با بیان اینکه امیدواریم دانشجویان که آینده سازان این کشور هستند در این دوره از خیانت هایی که آمریکا به کشورمان کرده درس بگیرند و آنها نیز گزیده نشوند، افزود: ما پیش از انقلاب و چندین بار پس از انقلاب از آمریکا ضربه خورده ایم و متاسفانه در این 38 سال نیز اسناد لانه جاسوسی را به دقت مورد بررسی قرار نداده ایم تا گرفتار نشویم.(لینک)

دانشگاه ارومیه؛ مناظره «نسبت جریانات سیاسی و دولت‌ها در طراز تفکر خمینی»
علی شکوهی درباره اولویت‌های سیاست خارجه در تفکر امام راحل(ره) و تطبیق دولت‌های ایران با آن آرمان‌ها گفت: بدون شناخت اندیشه سیاسی امام‌ راحل (ره) محک زدن دولت‌ها و جریانات سیاسی امکان ندارد و نباید جمله‎‌ای از امام (ره) را در موضوع خاص انتخاب و آن را بر روح کل اندیشه ایشان تعمیم کرد همان طور که نباید آن چنان تقدسی برای اندیشه‌های امام (ره) قائل شد که امکان بررسی وجود نداشته باشد و باید تعامل بیشتری کرد.

حمید ‌رسایی در واکنش به صحبت‌های شکوهی مطرح کرد: دیدگاه امام راحل(ره) در اصول مملکتی تغییر ناپذیر است و در وصیت‌نامه خود نیز آورده‌اند که ایران می‌تواند با کشورهای دیگر رابطه داشته باشند ولی باید آنها قصد مداخله در امورما را نداشته باشند و باید بدانیم داشتن وابستگی ارتباطی اگر دارای فایده و منفعت ظاهری باشد دارای اصل خاصی است که باعث پوسیدن ما خواهند شد.(لینک)

دانشگاه علوم قضایی؛ همایش «بررسی اهمیت انقلاب دوم»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش «بررسی اهمیت تسخیر لانه جاسوسی و اثرگذاری آن بر تحولات انقلاب اسلامی ایران» که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قضائی برگزار شد، گفت: تجربه نشان می‌دهد که آدم‌های زبده‌ای در تله و دام افتاده اند و برخی که عمری را در مسیر تهذیب بودند بعد‌ها جامه تهذیب را کندند و به دنبال تذهیب رفتند.

وی با بیان اینکه مراقبه در صدر توصیه‌های بزرگان است و این مراقبه از مسیر تعبد حاصل می‌شود، افزود: در دیداری که فرماندهان سپاه با رهبر معظم انقلاب داشتند معظم له فرمودند که شما از لحاظ شخصی در معرض خطرات بزرگی قرار دارید و باید در مسیر بندگی مایه بگذارید در هر حال شما دانشجویان که در رشته قضاوت تحصیل می‌کنید نیز در معرض این دام‌ها هستید و باید مراقب باشید.

صفارهرندی با اشاره به اینکه خیلی‌ها را علم شان به زمین زده است، افزود: امام خمینی می‌گفتند که شاید علم بنی صدر از رجایی بیشتر باشد، ولی رجایی عقلش بیشتر است.

وی با بیان اینکه شاید از روی احوال امروز برخی تسخیر کنندگان سفارت آمریکا بفهمیم که برخی از آن‌ها رستگار نشدند، تصریح کرد: برخی از کسانی که این قیام را سامان دادند جزو پشیمان شدگان هستند و امروز می‌گویند باید فرش قرمز زیر پای آمریکا انداخت و به سراغ آن‌ها رفت در واقع آن‌ها می‌گویند حالا ما یک غلطی کردیم.(لینک)

دانشگاه فردوسی مشهد؛ همایش «انقلاب دوم»
مصطفی باقرزاده در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در همایش«انقلاب دوم» گفت: طبق تعارفی از سوی متفکران غرب و آمریکایی مطرح شده جامعه جهانی دارای طبقاتی است که ابرقدرت مشخص دارد و اوست که نظم را برقرار می‌کند. همچنین این ابرقدرت است که ارتباط کشورها با یکدیگر را تعریف می‌کند و نحوه اداره کردن جهان براساس ایم نظم بر عهده ابرقدرت است.

وی بیان کرد: به اعتقاد این اندیشمندان رهبری اجرایی این نظم نوین جهانی و این کشور ابرقدرت ایالات متحده آمریکا است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره زمان امضاء برجام یادآور شد: هنگامی که برجام را امضا کردیم در نشست خبری روسای جمهور به دو سخنرانی رئیس جمهور ایران و آمریکا توجه می‌کردید پس اط سخنان حجت الاسلام روحاتی، رئیس جمهور آمریکا به همراه وزیر دفاع آمد و گفت امروز رهبری دنیا با محوریت آمریکا توانست یکی از بزرگترین معضلات صلح و تهدید بشری را برطرف کند و شنان دادن دیپلماسی رهبری آمریکا می‌تواند بزرگترین تهدیدات بشری را برطرف کند.(لینک)

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل؛ مناظره «رابطه ایران با آمریکا»
مناظره ای به همت انجمن فرهنگ و تمدن اسلامی بین صادق زیباکلام و محمدحسن قدیری ابیانه برگزار شد.

صادق زیباکلام گفت: از یک منظر باید دید آمریکاستیزی آیا به نفع کشور ایران بوده یا نه؟ از منظر دیگر باید دید چرا چهار دهه این موضوع ادامه پیدا کرد.

وی از دلیل انقلاب مردم ایران علیه رژیم شاه گفت: ما خواهان انتخابات آزاد، نبود زندانی سیاسی، تخریب زندان اوین، آزادی مطبوعات و... بودیم؛ اما بعد از انقلاب بنا به دلایلی در روزنامه‌های سال ٥٨ موج آمریکاستیزی و استکبارستیزی به راه افتاد. و این موج، مهمترین فایده‌اش برای رهبران جمهوری اسلامی این بود که بعنوان یک پدیده مترقی، ایران و رهبران ایران را در جهان مطرح کرد، آنقدر نگذشت تا اینکه حاکمان دریافتند چه گفتمان جالبی است که می‌تواند گفتمان‌های آزادی‌خواهانه مانند آزادی مطبوعات و… را محو کند.

زیباکلام در قسمت دیگر سخنانش اظهار کرد: آمریکا ستیزی سال ٥٨ بنا بر مصلحت‌های تبلیغاتی بوجود آمد اما در نهایت بدل به جریان هویتی یک عده خاص شد. آن‌هایی که دفاع از آمریکاستیزی می‌کنند، بگویند آمریکاستیزی چه نفعی برای ما داشته‌است؟

محمدحسن قدیری ابیانه در پاسخ به صحبت های زیباکلام گفت: ۴۰ سال در مقابل سخت ترین تحریم‌ها دفاع کردن، دستاورد بزرگی است. شما دشمنی‌های آمریکا را نمی‌بینید جای تعجب است. امروز در همه جهان شعار مرگ بر آمریکا داده می‌شود.

آیا داعش را آمریکا ایجاد کرد یا نکرد؟ آیا طالبان و القاعده را آن‌ها ایجاد کردند یا نکردند؟ آیا آن‌ها منافقین را تحت حمایت قرار دادند یا ندادند؟

آمریکا خبیث است، چه در دوران هرکدام از رئیس جمهورهای آمریکا و چه در دوران رئیس جمهورهای ما. آن‌ها به دنبال تصاحب نفت و گاز ما هستند. اگر قرار بود زندانی سیاسی داشته باشیم، همین آقای زیباکلام باید زندانی می‌شد! یکی از دستاوردهای آمریکاستیزی این است که شما مدیر این مملکت نشدید.

وی همچنین در پاسخ به سوال نماینده انجمن فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: خوشحالم از اینکه مانند برخی به دروغ نگفتید یکی از دانشجویان را کتک زدم، رئیس حراست یک دانشگاه فحاشی و توهین کرد، زدمش و از روی سِن هم افتاد و حقش بود!


کد خبرنگار : 38