تاریخ : 1396,جمعه 19 آبان17:41
کد خبر : 249791 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

موضع جدید رئیس دانشگاه امیرکبیر درباره ادغام آموزش پزشکی

آموزش پزشکی پس از تفکیک از وزارت علوم و تمرکز آن در وزارت بهداشت اشکالاتی دارد و یکی از اشکالات این است که اولا آموزش استانداردهای متفاوتی خواهد داشت و ثانیا بار اجرایی که در حال حاضر روی دوش رییس دانشگاه وجود دارد بسیار زیاد است و این مساله کار دانشگاه‌ها را دشوارتر می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: به نظر می رسد ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی در وزارت علوم موجب ارتقای دانشگاه های علوم پزشکی از نظر علمی می‌شود  اما اینکه چقدر این ادغام با نیازهای وزارت بهداشت تطبیق داشته باشد مشخص نیست.

دکتر احمد معتمدی در خصوص بحث ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی در وزارت علوم اظهار کرد: هر کدام از سیستم‌های ادغام یا انتزاع علوم پزشکی از وزارت علوم مزایا و معایبی دارند که باید در جای خود بررسی شوند.

وی با بیان اینکه در گذشته متولی آموزش علوم پزشکی و دیگر رشته‌ها یکی بود و حدود سال 65 تفکیک آموزش پزشکی از وزارت علوم اتفاق افتاد گفت: در آن زمان نیز مخالفت های جدی در این زمینه وجود داشت و موافقان و مخالفانی برای این موضوع بودند.

رییس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: آموزش پزشکی پس از تفکیک از وزارت علوم و تمرکز آن در وزارت بهداشت اشکالاتی دارد و یکی از اشکالات این است که اولا آموزش استانداردهای متفاوتی خواهد داشت و ثانیا بار اجرایی که در حال حاضر روی دوش رییس دانشگاه وجود دارد بسیار زیاد است و این مساله کار دانشگاه‌ها را دشوارتر می‌کند.

وی ادامه داد: مسئولیتهایی که در وزارت بهداشت برای رییس دانشگاه تعریف شده شامل مدیر کلی بهداشت و درمان در هر استان نیز هست و این کار اجرایی سنگینی است که زمان بر است و وقت و انرژی زیادی را از رییس دانشگاه می‌گیرد که در برابر فرصتی که رییس دانشگاه می‌تواند برای دانشگاه بگذارد خیلی بیشتر است که این یکی از معایب تفکیک است.

معتمدی با بیان اینکه وجود دو استاندارد و دو روش برای آموزش یکی دیگر از معایب انتزاع آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت است، گفت: برخی افراد معتقدند به دلیل اینکه حوزه آموزش پزشکی با اجرا متصل است می تواند با نیازهای کشور بیشتر تطبیق پیدا کند اما از سوی دیگر مخالفان این موضوع نیز می گویند که این موضوع موجب افت دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظر علمی خواهد بود.

رییس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: بنابراین باید متخصصین و کارشناسان حوزه وزارت بهداشت و آموزش عالی جوانب موضوع را بررسی کنند و راه حل مناسبی را برای این کار طراحی کنند.

وی افزود: به نظر می رسد ادغام موجب ارتقای دانشگاه های علوم پزشکی از نظر علمی می شود  اما اینکه چقدر این ادغام با نیاز های وزارت بهداشت تطبیق داشته باشد مشخص نیست و از این جهت ممکن است عملکرد این وزارت خانه مقداری افت پیدا کند اما شاید بتوان راه حلی پیدا کرد که هر دو جنبه را پوشش دهد و محاسن بیشتری داشته باشد.

رییس دانشگاه امیر کبیر گفت: در حال حاضر نمونه‌هایی از آموزش علوم پزشکی بر اساس الگویی که در ایران وجود دارد، در دنیا دیده می‌شود اما به نظر می رسد در بیشتر کشورها آموزش پزشکی بر عهده وزارت علوم و آموزش پزشکی و آموزش عالی یکپارچه باشد ولی هر دو مدل در دنیا وجود دارد.

وی افزود: بعضا گفته می‌شود اگر بخواهیم اینطور پیش برویم باید دانشگاه های صنعتی را هم بدهیم به وزارت صنایع یا مخابرات را بدهیم به وزارت ارتباطات و این ممکن نیست .


کد خبرنگار : 41