تاریخ : 1396,یکشنبه 21 آبان05:20
کد خبر : 249909 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

وامی که خیال دانشجویان را از بابت شهریه راحت کرد

دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان خود را از مقطع کاردانی تا دکتری مشمول وام شهریه کرده است و دانشجویان این دانشگاه می‌توانند با خیال راحت از وام‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت شهریه استفاده کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فرهیختگان، اگر دانشجوی دانشگاه دولتی آن هم روزانه نباشی، قطعا پرداخت شهریه می‌شود یکی از دغدغه‌هایی که با پایان گرفتن ترم و شروع ترم جدید، تمام فکر و ذهنت را درگیر می‌کند و همه حواست پی جور کردن مبلغ شهریه می‌رود؛ شهریه‌ای که بنا به مقطع تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل متفاوت است و همین مساله باعث شده تا همه دانشجویان با آن درگیر باشند. البته  در دانشگاه آزاد اسلامی، صندوق رفاه دانشجویان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت نیز دانشجویان را در این زمینه‌تنها نگذاشته و با اختصاص وام شهریه برای مقاطع مختلف تا حدودی بار مالی دانشجویان در حوزه شهریه را کم کرده است که در ذیل نگاهی داریم به انواع شهریه. دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان خود را از مقطع کاردانی تا دکتری مشمول وام شهریه کرده است و دانشجویان این دانشگاه می‌توانند با خیال راحت از وام‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت شهریه استفاده کنند.

صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت هم به دانشجویان اعم از دانشجویانی که در دانشگاه‌های تابعه این وزارتخانه درس می‌خوانند و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی وام شهریه می‌دهد؛ البته وام‌هایی که توسط این صندوق اعطا می‌شود، از مقطع کارشناسی شروع و تا مقطع دکتری ادامه دارد.

دانشجویان دوره کارشناسی می‌توانند تا مبلغ 56 میلیون ریال در هشت نوبت و هر نوبت نیز حداکثر 700 هزار تومان از وام شهریه استفاده کنند. دانشجویان دوره کارشناسی‌ارشد از مبلغ 100 میلیون ریالی وام شهریه در 4 نوبت و هر نوبت نیز حداکثر 2 میلیون و 500 هزار تومان وام به آنها تعلق می‌گیرد. دانشجویان دوره دکتری نیز تا مبلغ 200 میلیون ریال و در هشت نوبت و هر نوبت حداکثر هر نوبت نیز حداکثر تا 5 میلیون تومان می‌توانند از این وام استفاده کنند. دانشجویان دوره تخصصی دولتی (آزاد) نیز همانند دوره دکتری از مبلغ 200 میلیون ریالی وام در 5 نوبت و هر نوبت نیز حداکثر تا مبلغ 5 میلیون تومان از این وام بهره‌مند می‌شوند.

وام شهریه وزارت بهداشت به این‌گونه است که از سرانه وام شهریه 4 درصد کارمزد کسر شده و مبلغ وام نیز به حسابی که آموزش دانشگاه بابت شهریه دانشجو کتبا اعلام می‌نماید واریز می‌شود. این وزارتخانه نیز برای دانشجویان خود وام ضروری هم در نظر گرفته است. این وام به دانشجویانی که با مشکل مالی روبه رو می‌شوند، پس از گذشت یک سال از شروع تحصیل به شرح زیر پرداخت می‌شود:

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم نیز وام‌های شهریه خود را برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، غیرانتقاعی و آزاد اسلامی در نظر گرفته است و دانشجویان هر کدام از دانشگاه‌ها با توجه به مقطع تحصیلی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.