تاریخ : 1396,دوشنبه 22 آبان14:16
کد خبر : 250034 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

وقتی مسئولین دولتی، چاره‌ای برای تامین هزینه‌های مالی دانشگاه ندارند؛

اعتراف به کیسه دوختن برای جیب دانشجویان!

درباره‌ی افزایش سرسام‌آور شهریه‌های دانشجویی طی سال‌های اخیر، گمانه‌هایی مطرح بود که شاید در صحت آنها بعضا تردیدهایی نیز وجود داشت؛ گمانه‌هایی که مبتنی بر تصمیم دولت برای جبران دست‌اندازهای اقتصادی در حوزه‌ی آموزش عالی از جیب دانشجویان و خانواده‌های آنان بود.

 به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی که هنوز دولت دوازدهم هنوز به نیمه‌ی اولین سال از فعالیت خود نرسیده است، دو شخصیت برجسته‌ی دانشگاهی از وزارت علوم و وزارت بهداشت، در گفتگوهای جداگانه‌ای، عملا بر این شائبه‌ صحه گذاشتند.

باقر لاریجانی:۹۰درصد بودجه آموزش دانشگاههای علوم پزشکی صرف حقوق اساتید می‌شود
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ۹۰ درصد بودجه آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی صرف حقوق اساتید می شود و اگر معاونین آموزشی بتوانند یک تا سه درصد درآمد اختصاصی دانشگاه را به حوزه آموزش اختصاص دهند می توانند کمک بزرگی به بودجه آموزش کنند.

سیدحسن صدوق: مجبوریم از طریق آموزش درآمدزایی کنیم
رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: راهبرد آموزشی دانشگاه، جذب استعدادهای درخشان است، از درآمدزایی از طریق آموزش استقبال نمی‌کنم اما با توجه به شرایط خاص اقتصادی گاهی مجبور هستیم به عنوان راه حل مسائل و مشکلات مالی و اقتصادی در برابر آن منعطف باشیم، از سویی فراموش نکنید آموزش، در تمام دنیا یک بازار مهم محسوب می‌شود و دانشگاه های بزرگ، سرمایه‌گذاری های زیادی برای حضور در این بازار انجام می‌دهند.

بالطبع با چنین نگاهی نمی‌شود انتظار افزایش شتاب رشد علمی در کشور را داشت، چراکه دانشگاه به جای نگاه هدف‌محور و نتیجه‌محور در حوزه‌ی تولید علم، در همان ابتدا با هدف تامین مالی در کوتاه مدت به سراغ فعالیت علمی می‌رود و بدتر اینکه این تامین مالی در نگاه دانشگاه، قرار نیست از محصول علمی بدست بیاید، بلکه چشم مسئولین محترم به جیب دانشجویان و خانواده‌های آنهاست.

از این رو شاید دلیل اصلی افزایش سرسام‌آور شهریه و ایجاد قوانین نانوشته‌ای از قبیل افزایش هزینه‌های دانشجویان سنواتی یا شهریه‌ای شدن دروس پیش‌نیاز در دانشگاه‌های دولتی و سراسری و حتی پردیس‌های بین‌المللی پولی که زمینه‌ی ایجاد بی عدالتی در سیستم آموزش عالی را کلید زده، بیش از پیش مشخص شود.

درباره‌ی شهریه اجباری دروس پیش‌نیاز در دانشگاه‌های سراسری و دولتی، پیش‌تر خبرنامه دانشجویان طی گزارشی از مسئولین وزارت علوم، پیگیری کرده بود که پاسخی در این باره حاصل نشد.

انگار معلوم نیست که شهریه‌های دروس جبرانی قرار است بر چه اساسی تعیین شود و اصلا بر چه اساسی قرار است دانشجوی دانشگاه دولتی که حق برخورداری از خدمات تحصیلی رایگان را دارد، باید برای گذراندن واحد جبرانی یا پیش‌نیاز، هزینه پرداخت کند!(گزارش کامل از دور باطل در وزارت علوم را از اینجــا بخوانید)

در زمینه‌ی پردیس‌های پولی دانشگاه نیز اوضاع به همین ترتیب است؛ نگاهی دقیق به حداقل هزینه‌های تحصیل در پردیس‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان می‌دهد که تا چه اندازه‌ای امکان تحصیل برای اقشار ثروتمند جامعه در این دانشگاه‌ها فراهم است و متعاقبا تا چه میزانی تلاش شبانه‌روزی داوطلبین تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی در معرض نزول قرار دارد.

به خوبی می‌توان دریافت که فعالیت این پردیس‌ها تا حدود زیادی مشابه فعالیت بنگاه‌های اقتصادی است و بدیهی است که در چنین شرایطی  بعد سود اقتصادی این بنگاه‌های اقتصادیِ شبهِ دانشگاه‌ در گذر زمان از سایر ابعاد آموزشی این مراکز علمی پیشی ‌می‌گیرد و ارزش علمی مدارج دانشگاهی را تحت تاثیر اثر منفی خود قرار می‌دهد. (درباره‌ی پردیس‌های پولی نیز از اینجـــا بخوانید)


کد خبرنگار : 17