تاریخ : 1396,جمعه 26 آبان14:00
کد خبر : 250363 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

خداحافظی تلگرامی یک مدیر

آسیب زلزله به آثار تاریخی کرمانشاه، خداحافظی معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث و بلیت رایگان ایرانیان خارج از کشور از جمله خبرهای حوزه میراث و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، در این هفته زلزله مهیب کرمانشاه نه تنها به هزاران نفر آسیب زد و صدها  هموطن کرمانشاهی را عزادار کرد بلکه به آثار تاریخی چندین ساله ایران نیز صدماتی وارد شد؛ از جمله در جریان این زلزله ۵ اثر تاریخی کرمانشاه شامل کاروانسرای شاه عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی در شهرستان قصر شیرین، قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب، دچار آسیب شدند.

اما موزه‌های استان کرمانشاه در امنیت و به دور از هرگونه آسیب احتمالی هستند همچنین بر اساس اعلام نظر اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه، میزان آسیب آثار در این استان حداکثر ۲۰ درصد و قابل احیا و مرمت است.

آسیب بیش از ۷ اثر تاریخی استان ایلام در نزدیکی استان کرمانشاه نیز از جمله خبرهای دیگر حوزه میراث فرهنگی در جریان زلزله بود. براساس اعلام نظر کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان ایلام، گچبری‌های شهر تاریخی سیمره، قلعه میرغلام هاشمی و قلعه پور اشرف در دره شهر، قلعه والی و کاخ فلاحتی در مرکز استان، بنای والی کهره در شهرستان چرداول و پشت قلعه در شهرستان آبدانان دچار ترک خوردگی در دیوارهای اصلی شده‌اند. دیوارهای موزه باستان‌شناسی دره‌شهر در این استان نیز بر اثر شدت زلزله ترک خورده اما ویترین‌ها و آثار تاریخی داخل موزه از آسیب‌های احتمالی در امان مانده است. پس از اعلام این آسیب ها  تیم‌های یگان حفاظت و کارشناسان میراث‌فرهنگی ادارات ‌کل میراث‌فرهنگی استان‌های کرمانشاه و ایلام برای بررسی دقیق میزان تخریب و آسیب آثار تاریخی به مناطق مختلف اعزام شدند.

زمین‌لرزه به آثار تاریخی اردبیل آسیبی وارد نکرده است
غیر از زمین لرزه‌هایی که برخی از استانها  را لرزاند و کرمانشاه را نیز زیر و رو کرد شب ۵ شنبه هم زلزله دیگری آمد اما خوشبختانه آسیب زیادی در پی نداشت و به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردبیل؛ بر اثر زلزله، هیچ‌کدام از آثار تاریخی استان آسیبی ندیده‌اند.

کریم حاجی‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان تصریح کرد: در پی وقوع زمین‌لرزه شب گذشته در جمهوری آذربایجان که در شهرستان‌های شمالی استان اردبیل نیز احساس شد، کارشناسان برای بازدید از آثار تاریخی اعزام شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردبیل گفت: با توجه به اینکه  کانون زمین‌لرزه کشور جمهوری آذربایجان بوده و به‌دلیل نزدیکی کانون زلزله به شهرهای شمال استان اردبیل این احتمال وجود داشت که آسیبی به آثار و ابنیه تاریخی وارد شود که خوشبختانه گزارشی از تخریب و صدمه به این آثار ارائه نشد.

یک خداحافظی تلگرامی
خبری هم در حوزه انتصابات به گوش رسید. در این هفته همچنین معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی نیز با نوشتن پیامی در گروه‌های تلگرامی از سمت خود خداحافظی کرد و در حقیقت استعفای خود را به گوش سرمایه گذاران گردشگری رساند خبرها حاکی از آن است که سعید اوحدی که رئیس سابق سازمان حج و زیارت بود و مدتی به سازمان میراث فرهنگی رفت و آمد داشت؛ قرار است جانشین او در سمت معاونت سرمایه گذاری و طرح های سازمان شود.

شیرکوند که در سال ۹۲ با حکم رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی به عنوان معاون سرمایه گذاری منصوب شده بود، در دولت اصلاحات  معاون وزیر اقتصاد و  دارایی بوده و استادیار دانشگاه تهران است. 

بلیت رایگان به ایرانیان خارج از کشور به ازای جذب ۵ توریست خارجی
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: ایرانیان خارج از کشور می‌توانند به عنوان بازاریاب و توراپراتور عمل کنند، این افراد می‌توانند به ازای معرفی ۵ توریست خارجی از بلیت رایگان سفر به ایران استفاده کنند.

این خبر را محمد محب خدایی در   نشست تورگردانان مجازی گردشگری که با هدف بهره‌گیری از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور برگزار شد اعلام کرد و گفت: ۱۰۰ نمایندگی، ۶۰ رایزنی فرهنگی و ۵ رایزنی علمی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف فعال است و سازمان میراث‌فرهنگی می‌تواند از این فرصت استفاده کند، این تجارب و ایده‌ها پیش از این نیز مطرح بوده است، بنابراین باید با رفع مشکلات و موانع اجرایی، این طرح را عملیاتی کرد.

محب‌خدایی ادامه داد: برای تأمین مشوق‌های این طرح ۵۰درصد هزینه بلیت هواپیما را ایرلاین می‌دهد ۵۰درصد هم از آژانس‌ها و هتل‌های استان‌ها اخذ می‌شود، برای اجرای این طرح هر استان موظف می‌شود ایرانیان خارج از کشور را شناسایی کند، چراکه می‌توان از این ظرفیت برای صادرات صنایع‌دستی و توسعه گردشگری استفاده کرد.

جابه‌جایی مرکز مخابرات کامیاب از حریم عمارت دیوان‌خانه
از شیراز خبر رسید که مرکز  مخابرات کامیاب از حریم  عمارت دیوان‌خانه کریم‌خان زند در شهر شیراز خارج می‌شود. محمدابراهیم فروزانی معاون گردشگری و امور زائران استانداری فارس به همراه  مصیب امیری مدیرکل میراث‌فرهنگی استان از وضعیت عمارت دیوان‌خانه و مرکز مخابرات کامیاب شیراز که در حریم این عمارت دوره زندیه واقع شده است بازدید کرد.

این بازدید در راستای درخواست استاندار فارس مبنی بر جابه‌جایی مرکز کامیاب از محدوده‌ حریم دیوان‌خانه زندیه انجام شد و این مقام مسئول در بازدید میدانی خود، در جریان شرایط موجود قرار گرفت.