تاریخ : 1396,چهارشنبه 01 آذر16:20
کد خبر : 250774 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

ابزار جستجوی داخلی ویندوز را فراموش کنید؛

10 ابزار قدرتمند جستجو که باید با ابزار جستجوی ویندوز جایگزین شود +دانلود

قابلیت جستجوی ویندوز یک ابزار کاربردی برای پیدا کردن چیزهایی است که شما در سیستم خود به دنبال آن هستید. اما این ابزار محدودیت های خاص خود را دارد. برای مثال، نمی تواند محتوای یک فایل را جستجو کند و ممکن است بسیار کند باشد. اگر ابزار داخلی جستجوی ویندوز نیاز شما را برآورده نمی کند می توانید از ابزار جستجوی ثالث ساخته شده توسط دیگران استفاده کنید.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  در ادامه فهرستی از 10 ابزار جایگزین جستجوی ویندوز را بررسی خواهیم کرد:

Everything
Everything یک ابزار جستجوی سبک، سریع و راحت برای استفاده در ویندوز است. این ابزار شما را با انواع و اقسام قابلیت‎های مختلف سردرگم نمی‎کند و در عوض کار جستجوی سریع فایل‎ها و فولدرها را به خوبی انجام می‎دهد.

جستجوی فایل و فولدر در این ابزار با استفاده از نام آنها انجام می‎شود و می‎توان تنها ظرف چند ثانیه داده‎های موجود در کامپیوتر را ایندکس کرد. نتایج جستجو بلافاصله بعد از شروع به تایپ کردن نام فهرست می‎شوند. از دیگر قابلیت‎های این ابزار می‎توان به توانایی مرتب کردن داده بر اساس فاکتورهای مختلف، جستجوی نوع مشخصی از فایل و باز کردن فایل‎ها در محیط رابط کاربری و بوک‎مارک فایل و فولدر برای دسترسی سریع به آنها اشاره کرد.

Listary
Listary یک دستیار جستجوگر فایل است که کار شما را راحت‎تر می‎کند. وقتی شما داخل جستجوگر فایل ویندوز هستید با تایپ نام مورد نظر خود نتایج شروع به نمایش دادن می‎کند. شما می‎توانید کلید واژه‎هایی را ایجاد کنید که مستقیما داخل وب‎سایت‎های آنلاین را جستجو می‎کند (برای مثال fb برای جستجو در فیسبوک).

برخی از قابلیت‎های دیگر این ابزار شامل میانبرهای صفحه کلید، گزینه اضافه کردن فیلتر، ساخت فرامین اجرایی و اختصاص دادن میانبر به آنها و تاریخچه کامل فایل‎های اخیر است.

نسخه رایگان Listary تنها برای استفاده شخصی در نظر گرفته شده است و اگر شما قصد دارید از آن در محیط اداری استفاده کنید و یا می‎خواهید کنترل بیشتری روی آن داشته باشید باید نسخه حرفه‎ای آن را تهیه کنید.

Listary همچنین قادر است تنظیمات ویندوز و برنامه‎ها را نیز در نتایج جستجوی خود فهرست کند، امکانی که در کمتر ابزاری می‎توان پیدا کرد.

UltraSearch
UltraSearch به جای ایندکس کردن همه چیز کامپیوتر، بخش MFT (Master File Table) پارتیشن‎های هارد درایو شما را برای پیدا کردن داده اسکن می‎کند. با این کار شما بدون نیاز به صرف زمان برای ایندکس اولیه داده بلافاصله شروع به جستجو خواهید کرد. اما از طرفی قادر به ردگیری تغییرات لحظه‎ای فایل‎ها نیز نخواهید بود و برای به‎روزرسانی داده‎ها باید MFT را دوباره اسکن کنید.

از دیگر امکانات این ابزار می‎توان به استفاده از فیلترها، ساخت الگوهای جستجو، استفاده از نوع داده برای پیدا کردن فایل و مرتب کردن نتیجه جستجو بر اساس عوامل مختلف اشاره کرد. UltraSearch همچین می‎تواند محتوای داخل فایل‎ها را نیز برای شما جستجو کند.

SearchMyFiles
SearchMyFiles یک ابزار جستجوی قابل سفارشی سازی است که امکان کنترل کامل روی جستجوی شما را فراهم می‎کند. بزرگترین نقطه ضعف این ابزار مدت زمان چند ثانیه‎ای تاخیر بین درخواست و نمایش نتایج جستجو است. اما امکانات سفارشی سازی آن یک جستجوی دقیق و بی نقص فایل را در اختیار شما قرار می‎دهد. شما می‎توانید از گزینه‎هایی مثل wildcard، مستثنی کردن فولدرها و پسوند فایل، قابلیت تنظیم اندازه فایل، مشخص کردن تعداد زیر فولدرها و زمان ساخت یا اصلاح فایل برای پیدا کردن نوع خاصی از فایل استفاده کنید. این ابزار نیز امکان جستجوی محتوای فایل را برای شما فراهم می‎کند.

MasterSeeker
MasterSeeker یکی دیگر از ابزارهای ساده جستجو در ویندوز است که بسیار سریع عمل می‎کند. ایندکس کردن محتوای تمام یک درایو تقریبا 3 ثانیه طول می‎کشد. شما سه فیلد جستجو در بالای رابط گرافیکی این ابزار در اختیار دارید که شامل نام فایل، دایرکتوری و اندازه فایل است. شما می‎توانید با فیلتر کردن اندازه فایل با استفاده از نشانه‎هایی مثل > , < , = یا ~ فایل‎های خود را بر اساس اندازه آنها پیدا کنید.

Quick Search
Quick Search یک رابط کاربری شیک و بسیار کاربردی دارد. به سرعت تمام داده‎های شما را ایندکس می‎کند و آن را در ستون‎هایی مثل documents, photos, videos, shortcuts و music نمایش می‎دهد. یک بخش پیش نمایش نیز در این ابزار وجود دارد که یک پیش نمایش از فایل‎های انتخابی را ارائه می‎کند. وقتی شما محتوای فایل را جستجو می‎کنید کلمات کلیدی شما در نتیجه جستجو های‎لایت می‎شود و توصیه‎هایی مرتبط با جستجو به صورت آنلاین (از طریق موتور جستجوی Bing) پیشنهاد می‎شود. شاید بتوان گفت Quick Search بهترین رابط از بین تمام اپلیکیشن‎های معرفی شده در فهرست ما را دارا است.

DocFetcher
یک ابزار جستجوی جایگزین منبع باز که روی ایندکس کردن و جستجوی محتوای داخل فایل‎ها تمرکز کرده است. بر خلاف سایر ابزارها که کل هارد درایو شما را اسکن می‎کند، بنا به دلایل حفظ حریم خصوصی این ابزار به شما اجازه می‎دهد مشخص کنید کدام بخش از هارد درایو باید ایندکس شود. متاسفانه DocFetcher امکان نمایش نتایج جستجو به صورت آنی را ندارد و شما باید هر بار روی دکمه Search کلیک کنید.

FileSearchy
FileSearchy به شما امکان می‎دهد به سرعت داده‎های موجود روی کامپیوتر و محتوای درون فایل‎ها را جستجو کنید. اگر چه جستجوی محتوا تنها به فرمت document محدود می‎شود، اما جستجوی این نوع از محتوای متنی به سرعت انجام می‎شود. علاوه بر نام، شما می‎توانید فایل‎های خود را بر اساس تاریخ و اندازه آنها نیز جستجو کنید.

Searchmonkey
یک ابزار جستجوی منبع باز دیگر شبیه به DocFetcher که به شما اجازه می‎دهد به جای ایندکس کردن همه چیز یک فولدر مشخص را برای جستجو ایندکس کنید. رابط کاربری Searchmonkey بسیار ساده و کاربرپسند است و بهتر از DocFetcher طراحی شده است.

شما می‎توانید فایل‎های خود را بر اساس نام یا محتوای آن جستجو کنید. این ابزار با فراهم کردن قابلیت جستجوی محتوای یک فولدر به سرعت فایل‎های مورد نظر را پیدا کرده و از داخل رابط گرافیکی خود پیش نمایشی از محتوای این فایل‎ها را ارائه می‎کند. محتوای مورد نظر شما برای جستجو به رنگ قرمز های‎لایت می‎شود.

FileSleek
هر چند در اصل FileSleek رایگان نیست، اما یک نسخه قدرت رایگان نیز دارد که برای استفاده شخصی کفایت می‎کند. FileSleek قادر است فایل‎ها، فولدرها و محتوای درون هر فایل را جستجو کند.

شما می‎توانید همزمان چند فولدر مختلف را بر اساس تاریخ، نام، الگو، نوع  و اندازه جستجو کنید. همچنین شما برای پیدا کردن محتوای داخل فایل‎ها می‎توانید از عبارات باقاعده و یا عملگرهایی مثل +, - یا OR استفاده کنید. در نسخه حرفه‎ای این ابزار شما قابلیت‎های بیشتری مثل امکان باز کردن نتایج در چند تب جداگانه، خروجی داده، سینک داده‎ها با سایر دستگاه‎ها و موارد دیگر در اختیار خواهید داشت.

منبع: شبکه


کد خبرنگار : 15