تاریخ : 1396,سه شنبه 14 آذر14:31
کد خبر : 251819 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

آینده داوطلبان کنکور ۹۷ در گرو یک تصمیم‌گیری؛

سرنوشت «شرط سنی» پذیرش در دانشگاه فرهنگیان چه خواهد شد؟

روزانه تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری سال 97، به ادمین کانال تلگرامی «خبرنامه دانشجویان ایران» مراجعه و نسبت به مبهم بودن حداکثر سرط سنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان ابراز نارضایتی و نگرانی می‌کنند که در این گزارش تعدادی از پیام‌های داوطلبان پذیرش در دانشگاه فرهنگیان آمده است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه فرهنگیان از آن دست دانشگاه‌هایی است که به دلیل مزایای آن در حین و پس از تحصیل، داوطلبان کنکوری زیادی تمایل به پذیرش در این دانشگاه دارند و شاید به همین دلیل است که وزارت آموزش و پرورش برای جذب دانشجو در این دانشگاه، صرفا به نتایج کنکور سراسری بسنده نمی‌کند و فیلترها و شرایط دیگری را علاوه بر کنکور سراسری، درنظر می‌گیرد.

برخی از شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان که برای داوطلبان کنکور سراسری سال 96 اعمال شده است، در جدول زیر آمده است:

شروط پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان(کنکور سراسری 96)

* شرطی که داوطلبان را سردرگم کرده است!
از بین شروط فوق که برای پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان تعیین شده است، تعیین «حداکثر شرط سنی برای ورود به دانشگاه»، که در یکی دو سال اخیر با ابهامات زیادی همراه بوده است، داوطلبان بسیاری را آزار داده است و اعتراض آنها را به همراه داشته است. اولین حاشیه «تعیین شرط سنی» سال گذشته و همزمان با انتشار دفترچه راهنمای ثبت‌نام کنکور سراسری سال 96، ایجاد شد و داوطلبان در عین ناباوری متوجه شدند که حداکثر شرط سنی برای پذیرش از 22 سال به 20 سال کاهش یافته است و بدین ترتیب تعدادی از داوطلبان از گردونه رقابت برای این دانشگاه خارج می‌شدند. البته این موضوع با اعتراض داوطلبان کنکور سراسری سال 96 و همچنین پیگیری‌های «خبرنامه دانشجویان ایران»، در نهایت حل شد و یکی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که شرط سنی پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان 22 سال خواهد بود.

* تکلیف داوطلبان کنکوری 97 چیست؟
هرچند موضوع شرط سنی پذیرش دانشجو در کنکور سال گذشته با کش و قوس‌های فراوانی به نفع داوطلبان تمام شد، اما با این حال باعث شد، تمرکز بسیاری از داوطلبان از بین برود و علاوه بر کسب آمادگی برای شرکت در کنکور، نیم‌نگاهی هم به اخبار و اطلاعیه‌های دانشگاه فرهنگیان داشته باشند تا ببینند آیا شرایط تغییر خواهد کرد یا خیر. بنابراین به نظر می‌رسد لازم است مسئولان دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پروش هرچه زودتر تصمیم نهایی خود درباره شرط سنی پذیرش در این دانشگاه را اتخاذ و آن را به داوطلبان ابلاغ کنند تا آنها زودتر تعیین تکلیف شوند.

* خواسته داوطلبان کنکور از مسئولان
روزانه تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری سال 97، به ادمین کانال تلگرامی «خبرنامه دانشجویان ایران» مراجعه و نسبت به مبهم بودن حداکثر سرط سنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان ابراز نارضایتی و نگرانی می‌کنند. در ادامه تعدادی از پیام‌های داوطلبان پذیرش در دانشگاه فرهنگیان آمده است:

داوطلب نوشت: «من با کسب رتبه 700 و داشتن پدر فرهنگی همه شرایط علمی و مصاحبه را به بهترین شکل برای ورود به دانشگاه فرهنگیان دارا بودم ولی آن سال دبیری زبان را برداشتند اما توجه به این که کنکور 97 اخرین سال برگزاری کنکور به سبک نظام قدیم است و امکان شرکت مجدد در کنکور سراسری وجود ندارد از شما خواهشمند است شرط سنی ورود به این دانشگاه را برای کنکور سراسری 97 به 24 سال افزایش دهید. خواهش میکنم نگذارید موانع این چنینی جلوی پیشرفت ما را بگیرند و استعدادمان را به یغما بکشاند به خاطر همه پدران فرهنگی که عمری در این نظام زحمت کشیده اند اکنون شریط را برای ما هموار تر نمایید. امید است با کمک شما مسئولین عزیز و خیرخواه بتوانیم گامی بزرگ در جهت پیشرفت این کشور برداریم».

داوطلب دیگری نوشت: «خواهش می‌کنم صدای مارو بشنوین و شرط سنی رو به ۲۳ سال تغییر بدین بخدا کسی که سنش یکی دوسال بالاتره و عاشق معلمی هست خیلی بیشتر به درد شغل شریف معلمی میخوره تا کسی که از شرط سنی فعلی برخورداره ولی بدون هیچ علاقه ای صرفا برای اینکه اینده شغلیش تضمینه وارد این رشته میشن».

داوطلبی نوشت: «با سلام خواهشمند است برای معلم شدن جوانان با انگیزه و توانا ارزش قائل شده شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان را هموارتر کرده شرط سنی را به 24 سال افزایش دهید با تشکر».

مینا نوشت: «سلام من میخوام که امسال کنکور انسانی بدم فقط برای اینکه بتونم وارد فرهنگیان بشم ازین میترسم که یهو بگن 97 کلا پذیرش دانشجو نداریم!».

* چه زمانی داوطلبان تعیین تکلیف می‌شوند؟
لازم است داوطلبان کنکور در جریان باشند که شرایط و ضوابط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان، از جمله شرط سنی پذیرش، در دفترچه راهنمای ثبت‌نام کنکور سراسری سال 97 که در اوایل بهمن ماه منتشر می‌شود، درج خواهد شد و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به این دفترچه از جزئیات پذیرش در این دانشگاه به صورت قطعی اطلاع یابند. با این حال تا زمان انتشار دفترچه راهنمای ثبت‌نام کنکور سراسری، خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پیگیر مطالبات دانشجویان خواهد بود.


کد خبرنگار : 20