تاریخ : 1396,دوشنبه 20 آذر06:08
کد خبر : 252376 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

مقاله‌گرایی ضربه شدیدی به کشور وارد کرد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: این که استاد و دانشجو در این سال‌ها سعی کرده به هر شکل و در هر مجله‌ای مقاله منتشر کنند به جامعه علمی ضربه شدیدی وارد کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، امیر رحیمی بعد از ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته پژوهش اظهار داشت: پژوهش سازمان یافته در کشور ما کمتر از 25 سال عمر دارد.

وی افزود: فراز و نشیب‌هایی که در حوزه پژوهش وجود دارد منطقی است چرا که اگر مقایسه کنیم با نخستین مقالات علمی کشورهای پیشرفته که به 300 سال قبل بر می‌گردد در ابتدای کار هستیم؛ شاید یکی از دلایل پیشرفت برخی کشورها همین موضوع باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان ادامه داد: پژوهش‌ها در کشور ما از سال 84 به صورت جدی آغاز شد و رشد خوبی را داشتیم، از لحاظ کمیت تولید هم رتبه‌های کمتر از 20 در جهان داریم اما از لحاظ کیفی این طور نیست.

رحیمی تصریح کرد: از سال 92 مبحث کیفیت و هدفمندی در پژوهش‌ها مطرح شد، از زمانی که تعداد مقالات رشد چشمگیر داشت پس از مدتی احساس شد این اتفاق برای پوشش نیاز هیأت علمی در دانشگاه بوده و نیاز به تغییر نگرش داریم.

وی اضافه کرد: امروزه با ابتذال گفتمان در مورد پژوهش و فناوری مواجه هستیم، توضیح داد: برای مثال در نانو فناوری، از لحاظ برون داد پژوهشی جز برترین‌ها هستیم اما زمانی که سنجش آن مطرح می‌شود رتبه خوبی نداریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان اذعان داشت: صحبت از فناوری و تجاری سازی زیاد می‌شنویم اما با ادبیات اولیه این موضوع هم آشنایی نداریم؛ وقتی آیین نامه ارائه مقاله را مجبور می‌کند برای هیأت علمی شدن نتیجه آن طبیعی است که دیگر آن شخص به غیر از مقاله کار دیگری انجام نمی‌دهد.

رحیمی عنوان کرد: اگر هیأت علمی پاسخوی نیازهای جامعه نیستند به خاطر این است که در این سال‌ها طبق سیاست گذاری‌ها چیز دیگری از او خواسته شده است؛ زمانی که در دانشگاه‌ها باز شد دانشگاه هم کیفیت و کمیت به ابتذال کشیده شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دانشگاه اصفهان برای ارتقای سطح پژوهشی گفت: در دانشگاه اصفهان سعی ما بر این بوده که مبتنی بر سندهای توسعه کشور، برنامه‌های 5 ساله از هیأت علمی گرفته شود تا مسیر مشخص شود و پس از این مدت نیروهایی مفید برای جامعه تربیت شود.

تاکید بر چاپ مقاله ضربه شدیدی به علم کشور وارد کرده است

وی با بیان این که در دانشگاه اصفهان تولید علم برتر مدنظر بوده است، گفت: هر آنچه در مجلات چاپ می‌شود را نمی‌توان بی فایده دانست، این که در مجلات برتر جهان داشته باشیم یعنی ارزش لازم را داشته اما این که استاد و دانشجو در این سال‌ها سعی کرده به هر شکل و در هر مجله ای مقاله منتشر کنند به جامعه علمی ضربه شدیدی وارد کرده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که رخ داد رتبه‌بندی مجلات بود که نتیجه آن ایجاد یک لیست سیاه برای مجلات کم اعتبار شد و می‌توانیم افتخار کنیم 70 مقاله در سال 2017 در مجلات 10 درصد برتر دنیا داشته‌ایم؛80 درصد مقالات ما در 50 درصد مجلات معتبر دنیا به چاپ می‌رسد.

رحیمی خاطرنشان کرد: وقتی قرار است آلودگی هوا در اصفهان حل شود نیاز داریم به ارائه اطلاعات دقیقاً این که برای مثال به طور کلی بگوییم 75 درصد خودرو و مابقی صنعت صحیح نیست، بلکه باید در هر بخش بتوانیم اطلاعات جداگانه ارائه کنیم

وی ادامه داد: قرار داد بزرگ با شهرداری اصفهان منعقد شد در این رابطه، همچنین طرح بزرگی برای ارتقا و ایجاد واحدهای جدید در حال آماده‌سازی است که آبفا انجام خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در رابطه با علوم انسانی ابراز داشت:50 درصد رشته‌های دانشگاهی ما را علوم انسانی شامل می‌شود، رتبه سوم کشور را در این عرصه داریم و از لحاظ کیفیت آثار هم پنجم هستیم.

وی تصریح کرد: حرکت به سمت پرورش مراجعی برای علوم انسانی هستیم، برنامه ریزی کامل شده و 25 نفر از اساتید ما مشخص شده‌اند تا به عنوان نماد هر رشته پس از 5 سال به جامعه علمی کشور معرفی کنیم.

رحیمی یادآور شد: هدف‌گذاری بعدی در حوزه رتبه‌بندی‌های جهانی است، توضیح داد: تا قبل از 2013 دانشگاه اصفهان تقریبا در هیچ رتبه‌بندی جهانی وجود نداشت، حضور در تبه بندی‌های جهانی برای تعامل با دیگر دانشگاه‌ها و اساتید موضوع مهم و تأثیرگذاری است.

وی عنوان کرد: کار پرزحمتی که انجام شد ورود به همین رتبه‌بندی‌ها با ارائه داده بود، در نظام رتبه‌بندی لایدن 798 دنیا که نسبت به سال قبل 25 رتبه رشد داشته، در همین رتبه‌بندی 269 آسیا هستیم، در رتبه‌بندی تایمز 800 تا 1000 و در آسیا 201 تا 250 قرار داریم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان اضافه کرد: در رتبه‌بندی که مربوط به روسیه است رتبه هشتم را در کشور داریم، در سایمگو 596 در جهان هستیم؛ این رتبه‌بندی‌ها به مقاله محدود نمی‌شود و جنبه‌های مختلفی دارد؛ یک‌سوم خروجی دانشگاه اصفهان که شامل 300 مقاله یا کتاب یا ثبت اختراع با همکاری دانشگاه‌ها و دانشمندان خارجی بوده است.

وی با بیان اینکه 8 پژوهشکده شامل اقتصاد، علوم جغرافیایی، مدیریت، انرژی، محیط زیست، روانشناسی صنعتی و سازمانی که در کشور منحصر به فرد است، در دانشگاه اصفهان فعال هستند اظهار کرد: نسبت به سال 93 رشد 6 برابری شرکت‌ها را در مرکز رشد داریم.

بودجه 26 میلیارد پژوهش در دانشگاه اصفهان

رحیمی با بیان این که 300 طرح پژوهشی فعال و جاری به ارزش 3.5 میلیارد تومان با ارگان‌ها داریم، عنوان کرد: 50 طرح برای سال 96 قرارداد بسته شده، به دنبال این هستیم طرح‌ها ویژه را دنبال کنیم، پیش‌بینی می‌کنیم تا انتهای سال 50 پروژه کلان دیگر قرارداد بسته می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در پاسخ به سؤالی پیرامون آخرین وضعیت پژوهشگاه شاخص پژوه گفت: در این رابطه معاون مالی دانشگاه برای پاسخگویی تعیین شده اما تا جایی که اطلاع دارم شاخص پژوه هیچ ارتباطی با دانشگاه اصفهان ندارد، درخواست دانشگاه اصفهان همین بوده که محل پژوهشگاه تغییر کند.

وی یادآور شد: در 15 سال گذشته هیچ تزریق بودجه‌ای برای خرید تجهیزات روزآمد نشده با این حساب اما دانشگاه اصفهان منتظر نمانده و تجهیزات اساسی را خریداری کردیم، 2.5 میلیارد تومان خرید تجهیزات در سال 96 بوده است، از طرفی رشد بودجه خوبی داشته‌ایم، پیش‌بینی امسال برای کل بودجه پژوهش 26 میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل آن دو برابر شده است.

رحیمی با اشاره به تخلفات پژوهشی  دانشگاه اصفهان یکی از جدی‌ترین دانشگاه در خصوص برخورد با تخلف‌های پژوهشی، 70 پرونده در دست بررسی داریم؛ هم بررسی تخلف شده وهم سعی بر فرهنگ‌سازی داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: قانون ارائه مقاله در دوره کارشناسی را در دانشگاه اصفهان برداشته‌ایم چرا که انتظار درستی نیست که دانشجو در مقطعی پیش از دکترا مقاله بنویسد، اما داشتن مقاله در دکترا شرط محسوب می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: ورودی 300 دانشجو در دکترا داشته‌ایم 80 نفر برای فرصت‌های مطالعاتی به خارج از کشور اعزام شدند، معتقدم دانشجویانی که در خارج از کشور حضور پیدا می‌کند موفق‌تر عمل می‌کنند.